Alle vaders op een rijtje!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Motje11

Alle vaders op een rijtje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 19:26

Op deze site http://www.sporthorse-data.com heb ik zitten speuren in Otto’s stamboom. Het is zo leuk dat daar allemaal oude foto’s terug te vinden zijn van familieleden. Ik heb een filmpje gemaakt waarin we via Otto’s vaderlijn steeds een stapje verder terug gaan. Dus Otto’s vader, vaders vader, vaders vaders vader enzovoort, alleen maar hengsten.
Ik heb deze lijn terug kunnen volgen tot een hengst 22 generaties terug, in 1700.
Aan het eind zijn het geen foto’s meer, maar schilderijen!

Bijzonder om hierbij te bedenken is dat een vader altijd het Y-chromosoon aan zijn zoon geeft. Dat betekent dat al deze hengsten exact hetzelfde Y-chromosoom hebben! (op mogelijk een paar kleine mutaties na) Dat er bijna geen genetische eigenschappen vastliggen op het Y-chromosoom mag de pret niet drukken. :D

Anoniem

Re: Alle vaders op een rijtje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:30

Grappig! Leuk om te zien!

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:33

Leuk! Die van 5 generaties is mooi! Opvallend dat de staarten steeds korter worden

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:09

zo hoe lang heb je hier voor gezeten?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:12

Wat zijn die paarden op de schilderijen heerlijk uit verhouding :')

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:26

hihi wat grappig! als ik terug ga bij mijn welsh nwr krijg ik ook darley arabian als laatste stamvader!

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 22:30

Ook via de vaders?
Heb je ook nog leuke foto's gevonden?

Toen ik keek voor de twee paarden van vriendinnen die links en rechts naast Otto staan kwam ik ook op Whalebone uit, apart hè? Allemaal dezelfde stamvader. En via moeders kant zit ie er vast ook nog wel een paar keer in.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:35

Jup :) 2x welsh, daarna engels volbloeds, en arabieren :)

MissMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 09:30

Wat grappig om dat allemaal te zien :)
Als ik ga terugkijken is de stamvader van een paard op mijn werk ook Darley Arabian, en van de moeder Morocco Barb XX van 1633. Toch wel knap dat al die gegevens bewaard zijn gebleven :j

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:14

Heel leuk gemaakt!
Ik heb ook veel op die site gezeten om de stamboom van mijn nu overleden paardje te onderzoeken, echt heel leuk om te zien wat er allemaal in zat.. :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:17

Wat apart zeg om dat zo terug te zien!

Mooi gemaakt :)

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:26

kan je dat van alle willekeurige paarden zoeken? van alle rassen met papier?
nu ben ik wel heel nieuwsgierig geworden voor mijn welsh cob.... zou je me anders willen pben?
groetjes!

echt super leuk gedaan!

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:33

Haha wat grappig om te zien zeg :))

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:49

Wauw gaaf!! Leuk om te kijken waar je paard 'vandaan komt'. :)

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:02

Wat leuk!

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:54

wouw wat super gaaf zeg!! Om te weten en ook nog te kunnen zien waar jouw paard vandaan komt... Heel bijzonder!

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 21:50

pinkie87 schreef:
zo hoe lang heb je hier voor gezeten?
Valt wel mee. Ik zat al vaker op die site in de stambomen te speuren, en toen ik eenmaal het idee had gekregen om een filmpje van die vaders te maken kon ik niet wachten tot ik 's avond thuiskwam en aan de slag kon. :D Het opslaan van die foto's was niet zoveel werk omdat ik mooi de mannelijke (bovenste) lijn kon aanhouden, dat scheelt denkwerk. Alle foto's meteen opgeslagen met naam, jaartal en generatie in de titel zodat ze mooi op volgorde in een map kwamen te staan en ik alle info bij de hand had om de tekst later toe te voegen.

Ik heb ook nog een plan met alle foto's uit de hele stamboom, inclusief merries. Maar daar wacht ik nog even mee. Dat wordt meer werk en nu zijn er eerst weer wat andere dingen die gedaan moeten worden. :D

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 22:08

MissMarije schreef:
Wat grappig om dat allemaal te zien :)
Als ik ga terugkijken is de stamvader van een paard op mijn werk ook Darley Arabian, en van de moeder Morocco Barb XX van 1633. Toch wel knap dat al die gegevens bewaard zijn gebleven :j
Is het alleen Darley Arabian die onze paarden gemeen hebben, of zit er een gemeenschappelijke hengst later in de lijn?
Op de site bij Darley Arabian staat dat hij uit Syrie komt, en verder het volgende:

BB:Fidan Bedouins near Aleppo.I:1704 to England. 1 of the 3 Arab founders of the Thoroughbred breed. The other 2 were the Byerley Turk I: 1680s to England and the Godolphin Arabian I: 1729 to England

Ik heb Aleppo even opgezocht en het is echt een stad in Syrie. Hij is dus in 1704 van Bedoeïenen uit de buurt van Aleppo gekocht en naar Engeland gehaald. Wat een onderneming moet dat zijn geweest! En het is dus één van de drie Arabische grondleggers van het Engelse Volbloed. De anderen zijn Byerley Turk, die in 1680 naar Engeland kwam, en Godolphin Arabian die in 1729 naar Engeland kwam.

Er stond nog meer informatie bij de verschillende hengsten, bij Eclipse staat bijvoorbeeld "18 races and 18 wins. An overwhelming success in the stud, his male-line descendants includes all but three of the Derby winners of the past fifty years.".
En bij Marske "Was a good but not great racehorse. Died 1779" en bij Bartlets Childers "Never raced, just used for breeding.". Interessant hè? Het viel me ook op dat de fokker Childers heet, en de eigenaar Bartlett. Hmmm... waar zou die naam vandaan komen? <<)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 22:19

malissapaard schreef:
kan je dat van alle willekeurige paarden zoeken? van alle rassen met papier?
nu ben ik wel heel nieuwsgierig geworden voor mijn welsh cob.... zou je me anders willen pben?
groetjes!

echt super leuk gedaan!
Volgens mij wel. Kijk maar eens op de site, daar kun je de naam van de vader bij de zoekfunctie invullen. Ik heb me wel aangemeld omdat je anders maar een paar pagina's per dag kunt bekijken. Bovendien is het leuk om je eigen paard ook in te voeren!

Als het niet lukt wil ik je wel helpen (geef de naam van de vader en zijn vader maar, als je die hebt). Wat mij betreft kan het gewoon hier, zo hebben anderen er misschien ook nog wat aan. Als je wilt mag je me ook een pb sturen. :)

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:21

Leuk,ik ga dat ook doen!

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:23

heb ook eens gekeken, erg leuk om te doen!
Van Raja dr vaderlijn is het vanaf touchstone het zelfde :j
Laatst bijgewerkt door Anonieempiee op 23-04-12 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:24

goh.. eclips.. waar zouden zij dat dekje hebben gekocht ;-)
op 2.35

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 22:32

996981 schreef:
hihi wat grappig! als ik terug ga bij mijn welsh nwr krijg ik ook darley arabian als laatste stamvader!

Alle (mannetjes)paarden die via alleen hengsten hiervan afstammen hebben dus hetzelfde Y-chromosoom. Ik heb eens een documentaire gezien waarbij ze onderzoek deden naar de afstamming van mensen (mannen) aan de hand van hun Y-chromosoom. Ze kwamen er toen achter dat echt héél veel mensen van Djengis Khan afstammen. En ze vonden verder terug nog een stamvader waar zo ongeveer iedereen vanaf stamt. Best apart!

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 22:33

Knert schreef:
goh.. eclips.. waar zouden zij dat dekje hebben gekocht ;-)
op 2.35

Even bij de Auction Kings kijken, die hebben 'm misschien nog liggen... :=

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 23:57

Leuk om te zien zeg! Toch een hele verandering ook qua exterieur (al zullen we de schilderijen maar met een korreltje zout moeten nemen :P)
Mijn merrie heeft ook Eclipse en Darley Arabian in zich ;)