Onze geweldige Trots!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

Onze geweldige Trots!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 09:22

Mag ik jullie allen voorstellen aan TRIX!
Geweldige drumhorse van net jawel 3jr oud!
We wilden haar eerst verkopen vanwege mijn zwangerschap, maar besloten om dit toch niet te doen.
Man lief heeft het rijden ook al aardig onder de knie en langzaam aan zijn we haar aan het beleren.
Ze kwam als een zielug hoopje ellende bij ons. Erg vies, we wisten niet eens wat de exacte kleur was.Was nog nooit in mensen handen geweest en had nog nooit een smit gezien. Ze kwam uit een koppel van 60paarden. Dus ze kende helemaal niets.
bijna 150kg te licht en ze meette maar 130cm hoog! Nu zijn we een jaar verder......

Ze is aardig bijgekomen. Ze is er nog niet, maar we pakken haar al wel langzaam op, omdat ze er echt aan toe is en ervan geniet.
Ze meet op het moment 153cm hoog. Dus is aardig gegroeid in een jaar!
We rijden haar gemiddeld 2x per week 20min. Dit is alleen rechtuit door het bos. Dus echt op eigen benen leren lopen en de hulpen er netjes op te zetten.
Daarnaast longeren we haar 2x per week een half uurtje, om conditie op te bouwen en sterker te worden.
Gister hebben we voor het eerst een half uurtje een bos wandeling gemaakt. Vandaag staat ze weer lekker in de weide!

In okt beginnen we rustig aan in de bak.
En aankomende zomer zal ze ook voor de kar worden beleerd. Dit alles doen we zelf.
Ze moet niets en alles mag! (alles met grenzen natuurlijk ;) )
Maar goed genoeg gepraat kijk en geniet!

ZO kwam ze vorig jaar april bij ons!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-G8MWXPKB-D.jpg

Na heel wat uren poetsen etc etc zag ze er 4wk later zo uit.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ECEIE3JB-D.jpg

Een half jaar later...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-F6JTP4BV-D.jpg

Mijn man er voor het eerst op! ik was onlangs net bevallen....dus kon hem niet helpen :D Maar het ging uitstekend. wk later ben ik er rustig opgaan zitten en een beetje gestapt. Dit hebben we rustig aan opgebouwd!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BAQDDTBA-D.jpg

En nu.....Gister een geweldige rit gehad met dr!
voor vertrek
Afbeelding

onderweg naar het bos
Afbeelding

het bos in
Afbeelding

welke kant gaan we uit..
Afbeelding

De heide op..
Afbeelding
Afbeelding

Even poseren....
Afbeelding

Ze heeft er lol aan, stukkie draven
Afbeelding

en toen mijn man nog ff!
Afbeelding

Op de zandbank
Afbeelding

Terug bijna bij stal
Afbeelding

Weer terug op stal.
Afbeelding

We hebben haar daarna lekker afgespoten etc. Daarna helemaal weer vertroeteld en daarna lekker op de wei gezet!

CarinaR

Re: Onze geweldige Trots!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:32

Leuk dier hoor,fijn dat ze alles zo goed doet...
Maar als ze nu 3is, en 4x in de week werken, en zo verschrikkelijk hard gegroeid, waarom gooi je dr niet nog een jaar de wei op... Ze lijkt me ook nog vrij overbouwt.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 09:44

Hey
Je hebt gelijk hoor, maar hier mogen ze maar beperkt de weide op.
Ze werk inprincipe niet. 2x 20min onder het zadel en voornamelijk stapritjes. Verder eigenlijk niet. Gaat er alleen om dat ze braaf is en vooruit wil.
Aan de longeerlijn zet ik dr nog niet bij etc. Dit is puur voor de grondwerk balans tussen haar en mij, dus ook voornamelijk stappen, stapje achteruit etc aangezien ze zich soms dominant kan opstellen. Ze groeit inderdaad nog steeds en ze krijgt echt haar rust. Wandelen aan de hand behoort ook tot onze bezigheid.
Ik zet haar ook vaak een weekje stil ivm haar groei. Gister had ze bv een week stil gestaan en toen ben ik er weer op gegaan. Stil staan bedoel ik dan ook mee lekker de weide op of de paddock. Lekker poetsen etc. Maar ik merk aan dr dat wanneer ze een week stil staat er toch echt wel ff weer zin in heeft.
Het gevaar hierin schuilt indd dat we teveel te snel willen en daar waak ik dan ook echt over! Daarom ga ik nog echt de bak niet in, aangezien ik mijzelf ken dat ik teveel ga vragen. En dat is niet eerlijk tegenover haar ondanks dat ze het misschien wel wil en kan....

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:58

Piewie ze ziet er prachtig uit! En wat een leuk dier.

Veel aan het werk? Ammehoela. Twee korte ritjes onder het zadel en wat longeerwerk. En ook nog heerlijk naar buiten. Rechtaan, rechtuit beter kan het niet. Veel stappen. Helemaal prima lijkt mij zo.
Nee hoor, lekker zo doorgaan. Volgens mij krijg je er een heel fijn paardje aan :j

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:12

piewie wat een leuk dier en idd lekker ongedwongen bezig geniet er maar lekker van

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:07

Leuk paard! Ze is inderdaad goed opgeknapt. Lekkere omgeving om te kunnen rijden.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:12

Leuk paard, hebben jullie haar manen geknipt? Waarom?

Maar je topic staat wel verkeerd en moet bij ITP

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:18

JITP -> ITP

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 13:05

Dank je wel voor het verplaatsen.

De reden dat de manen kort zijn..... Ik heb haar afgelopen winter geheel geschoren, echt alles eraf, waarom. Ik wilde weten wat eronder zat en zo had ze minder energie nodig ivm verharen etc. Dus kon ze haar energie gebruiken om te groeien.
Gelukkig kwamen we geen gekke dingen tegen zoals mok of luis.
De manen groeien nu weer lekker aan en indd heb ik het afgelopen week weer bij geknipt. Vond het zo stoer staan en ze lijkt dan niet zo lomp.
Wel heb ik daar een mega discussie over gehad met mijn man. Die wil ze toch liever lang hebben.
Dus nu afgesproken, dit jaar houden we ze nog zo en vanaf sept. moet ik ze laten groeien.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 13:49

Jongens ik zag in het andere topic dat er een discussie is....
Laten we dat hier voeren.

Over het wel en wee van het dier. Ik rijdt al jaren paarden in op deze manier, ook van anderen. Gaat prima. Ik weet tot hoever ik kan gaan en luister naar het dier. Als ik zie dat een paard geen lol eraan heeft of lol wil hebben, mag dat en respecteer ik dat. Sommigen zouden dat tegenhouden of juist tegengaan. ik daar integen niet. Ik heb meer plezier aan een paard wat tevreden is, dan dat ie uit onvrede gaat protesteren. Ieder zijn eigen mening hierover hoor, begrijp me niet verkeerd.

Trix is van mijzelf en zodra ik zie dat het de verkeerde kant op gaat. En daarmee bedoel ik, afvallen, geen zin in het werk, Duf op stal of land, chagrijnig met opzadelen etc etc. Dan gaat er iets niet goed! Hoeveel paarden moeten binnen een maand alles kennen in de bak. Stap draf galop en het liefst al een leuke b proef kunnen lopen in de krul, achterhand eronder etc etc.
Die paarden worden enorm overladen in hun hoofd. Ik ben van mening dat als je het speelse wijs kunt oppakken met een paard er veel meer plezier van kunt hebben. Het hoeft niet snel.... het paard hoeft zich niet voorbij te lopen. Trix krijgt de tijd om indrukken te verwerken.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:04

Ik heb het andere topic niet gezien, dus ik volg die discussie niet. Maar ik vind wel dat je heel goed bezig bent :D
Ik wou dat er wat meer mensen zo hun paard zouden beleren. Gewoon hup naar buiten in plaats van in de bak.

Mijn paard was op 3,5 jarige leeftijd ook nog een puppy, dus wij hebben ook 2 jaar lang alleen maar ritjes buiten gemaakt.
Nu is het hij uitgegroeid, mega sterk en heeft nog geen blessure gehad ipv de paarden die op 3 jarige leeftijd moeten presteren.

Knap paard trouwens, ik vind die geschoren manen erg stoer staan! ;)

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 14:06

Bedankt voor je leuke reactie!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:08

Alleen stapritjes, lange lijnen, lekker het bos in? Helemaal goed! Maar ik zou het dier toch nog weidegang geven.

Die geschoren manen geven de nek nou net wat meer volume, vind het ook mooi staan.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 14:09

Cassidy ze gaat elke dag al in het land, maar mag maar een beperkt aantal uren, daarna gaat ze op de paddock. Regels van de manege, zodat iedereen er gebruik van kan maken ;)
Die manen vind ik ook zo stoer zo. Heb nog een paar maand om mijn man over te halen. :+

Doen jullie mee ;)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:16

Meid ik vind dat jullie het op deze manier super doen hoor +:)+ . Ik ken genoeg mensen (ivm mijn connecties door werken op diverse handelstallen) die het paard(en) maar lopen af te raggen en te doen om alles maar snel erin gepompt te hebben/krijgen.

En als ik dit zo zie van jullie vind ik het er super goed uit zien ook jullie manier van aanpak wel consequent maar ook wel voorzichtig en helemaal kijken naar het belangen van het paard.

Hier van jullie manier kunnen vele andere mensen nog eens van leren!! Dikke pluim en Trix ziet er super uit zeg woow

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:17

Ik vind lange manen ook erg mooi, maar het duurt zo lang voor ze lang zijn :+ En dit is natuurlijk veel minder werk, ik kan me voorstellen dat die lange manen voortdurend in de knoop zitten.
Ik doe wel mee met overhalen :D

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 14:18

hey fiem super leuke reactie.
Ze is indd erg opgeknapt he, doe er dan ook echt mijn best voor om haar wit te houden, poetsen poetsen poetsen.

Tof van je Ilse

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:21

jeetje zeg die zag eruit in het begin.
Wat opgeknapt en mooi vol geworden.

Elk paard is anders, die van mij was echt nog jong in haar doen en laten toen ze 3 was.
Maar deze ziet er wel erg volwassen uit.
Heb het idee dat zo lekker in het bos dat het dan helemaal goed gaat komen.
Veel plezier met haar hoor.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:26

Volgens mij doe je het prima ;)

Ze ziet er blij uit!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:31

Ziet er blij en opgewekt uit!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 18:17

Dank je wel voor de leuke reacties _/-\o_

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 13:15

niemand meer reacties?

carmenmisty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:56

Waauww mooi paardje ik van het zomer met me eigenpaardje naar de eekwal!

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 00:17

Normaal reageer ik niet op dit soort "discussies" maar nu wil ik toch graag even wat kwijt :)
Ik heb het andere topic niet gelezen,laat ik dat voorop stellen.

Ik heb een tinker van 1,70m,eigenlijk is het geen tinker maar een drumhorse maar hij staat bij het nsvt ingeschreven.
Wij hebben hem pas op zijn 4 en een half ingereden,niet omdat hij " niet wilde of het niet leuk vond".
Het is echt niet goed voor de ontwikkeling van het lichaam van je paard dat je er nu al op rijd :)
Zo'n soort paard groeit tot zeker 8 jaar nog en de laatste groeischijven gaan pas dicht bij 6 jaar.
Nu wil ik niet zeggen dat je pas moet gaan rijden met 6 jaar ;) maar ik zou haar nu zeker nog een jaar helemaal stil zetten. Het is gewoon echt niet goed om die rug al zo te belasten nu ze nog zoveel moet groeien en ontwikkelen.

Uiteraard is het jouw paard en hoef je absoluut niet te luisteren naar een ander! :)
Ik wil je allemaal maar informeren omdat ik tegenwoordig ZO vaak zie dat mensen veel te vroeg op een paard gaan zitten.. En dan vinden die mensen het raar als het paardje 8 jaar oud is en vanalles mankeerd..

Laat ik met iets leuks eindigen dan :)
Ze heeft een ontzettend lief en vriendelijk hoofd! Die kleur vind ik ook heel erg gaaf!
Kortom leuk paard en ik hoop dat je nog lang van haar mag genieten :)

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 08:59

Evelyne schreef:
Normaal reageer ik niet op dit soort "discussies" maar nu wil ik toch graag even wat kwijt :)
Ik heb het andere topic niet gelezen,laat ik dat voorop stellen.

Ik heb een tinker van 1,70m,eigenlijk is het geen tinker maar een drumhorse maar hij staat bij het nsvt ingeschreven.
Wij hebben hem pas op zijn 4 en een half ingereden,niet omdat hij " niet wilde of het niet leuk vond".
Het is echt niet goed voor de ontwikkeling van het lichaam van je paard dat je er nu al op rijd :)
Zo'n soort paard groeit tot zeker 8 jaar nog en de laatste groeischijven gaan pas dicht bij 6 jaar.
Nu wil ik niet zeggen dat je pas moet gaan rijden met 6 jaar ;) maar ik zou haar nu zeker nog een jaar helemaal stil zetten. Het is gewoon echt niet goed om die rug al zo te belasten nu ze nog zoveel moet groeien en ontwikkelen.

Uiteraard is het jouw paard en hoef je absoluut niet te luisteren naar een ander! :)
Ik wil je allemaal maar informeren omdat ik tegenwoordig ZO vaak zie dat mensen veel te vroeg op een paard gaan zitten.. En dan vinden die mensen het raar als het paardje 8 jaar oud is en vanalles mankeerd..

Laat ik met iets leuks eindigen dan :)
Ze heeft een ontzettend lief en vriendelijk hoofd! Die kleur vind ik ook heel erg gaaf!
Kortom leuk paard en ik hoop dat je nog lang van haar mag genieten :)

Wanneer je hierboven goed gelezen heb, is het enigste wat ik doe 2x 20min per week rijden. Eigenlijk voornamelijk stapritjes. Het gaat erom dat ze het stuur er op krijgt en de rem, meer niet! Soms gaat ze uitzichzelf een stukje draven, dit doe ik dan ook graag mee, maar neem haar snel weer volledig terug naar stap.
Moet eerlijk bekennen, dat ik b.v. afgelopen week er helemaal niet aan toe ben gekomen! Dit is niet erg en ook niet ten nadele van het paard. Ze gaat dan hele dagen naar buiten, dus beweging krijgt ze genoeg.
Ze moet niets en mag alles met grenzen daarin.

Buitendat om neemt het niet weg dat je geen gelijk hebt wbt de groeischijven. Vandaar ook dat we het zo rustig aan doen. En zoals je kunt lezen staat ze ook rustig een week stil en dus alleen in het land.
De kleur is ook super, alleen weet ik nu weer waarom ik in het verleden meestal zwarte paarden had ;)