Mijn merrie Joy (kruising Tinker x Fjord) is vorig jaar gedekt door een silverdapple tinkerhengst.
Op stal hebben wij een camera hangen, en iedereen kon daarop meekijken naar Joy in de laatste dagen van haar dracht.
Het begon met 1 topic, en steeds meer kijkers en schrijvers zorgen ervoor dat we al snel aan topic 3 zaten.
[KS-ITP] Reddunbont x silverdapple: veulen helaas doodgeboren, p79
Toen eindelijk, om ik dacht half 2 `s nachts, kreeg ik een telefoontje... een bokker die mij vertelde dat Joy begonnen was.. En inderdaad, eindelijk dachten we, eindelijk komt ie dan.. Snel aangekleed en naar de stal gerend..
Al snel zagen we dat het niet klopte, Haar vliezen waren gebroken, maar ik zag en voelde geen pootjes. Dierenarts gebeld, die 20 minuten onderweg zou zijn. Lopen dus, lopen lopen lopen.. Eerst in de stal, toen maar buiten de stal, alles zodat ze niet teveel zou persen.
Toen de dierenarts er was, voelde ze al snel dat het niet goed lag, zowel de voorbenen als het hoofdje lagen helemaal verkeerd.. Zo verkeerd dat er uiteindelijk zelfs een 2e dierenarts bij moest komen. Ik heb op een gegeven moment zelfs de cam maar afgedekt, want ze ging liggen en wou niet meer in de benen.. En ze moest.. dus uiteindelijk met het stroomdraad van de wei haar omhoog moeten dwingen. En dat wou ik de kijkers maar niet aandoen..
Uiteindelijk is na heel veel zwaar werk het veulen eraf gekomen, een plaatje van een silverdapple-dun merrieveulen, maar hardstikke dood.. Wat heb ik staan huilen. Tuurlijk ben je blij dat de merrie het in ieder geval gered heeft, maar dat verzacht het verlies van het veulen niet..
Omdat ze helemaal niet naar het veulen omkeek, hebben we die maar direct uit de stal gehaald. Maar `s ochtends trok ze er toch naar toe. Zo erg, dat ik toch maar besloot haar bij de veulencentrale op te geven. En verdomd, 2 uur later wordt ik gebeld en niet veel later zijn ze onderweg naar ons toe met een valkbonte KWPN`er die haar moeder bij de geboorde verloren had. Joy was direct tevree met haar nieuwe veulen, ze was er super wijs mee.
Omdat het veulen zo zwak was, hebben we besloten dat zij beter de merrie mee konden nemen, en zo alle zorg aan het veulen konden geven. Dit heeft helaas niet mogen baten, vannacht rond 3 uur verloor Joy nu ook haar 2e veulen.. Ze heeft het toch niet gered helaas.
Vanmiddag is Joy dus weer thuisgekomen, en staat ze nu weer terug in de groep..
Hier wat foto`s van de thuiskomst en het "warme" onthaal.
-1- Uitlaten

-2- Ciara had het al in de gaten

-3- Naar de wei toe lopen

-4-

Filpje van het "warme" onthaal:
-5-

-6

-7- Even lekker rollen

-8-

-9- De rust was weer teruggekeerd..

-10- Ciara hield haar goed in de gaten..

-11

-12- En zo lieten we haar achter, lekker een beetje gras plukken..

We moeten haar uier nu natuurlijk goed in de gaten gaan houden, en ik hoop dat die snel weer geslonken is..
Al met al een verschrikkelijk weekend voor haar en ons, maar ik ben blij dat ze weer thuis is in de groep en het goed lijkt te doen..
Nogmaals, Bokkers, bedankt voor alle steun, en hopelijk tot ziens in het Hope topic straks (komt denk ik woensdag of donderdag).