Harley a dream came true

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Harley a dream came true

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 15:41

Hoi.
Vandaag heb ik mijn droom waargemaakt. Een eigen paard. Na wat wikken en wegen dan toch een jong paard.

Paspoort:
Naam: mr. Spock
Roepnaam: Harley
Geslacht: hengst
Leeftijd: 18 mnden
Ras: new forest
Zou een D pony worden maar mijn da denkt dat die een grote C zal worden.
Hij is gekeurd door de da alles in orde en toont prachtige gangen met vlotte overgang van draf naar galop. De da heeft hem ook ingeënt en ontwormd. Morgen moet hij nog geregistreerd worden want hij heeft een Nederlands paspoort, geen Belgische.

Nu mag hij wennen aan zijn nieuwe thuis en de paarden in de wei naast zijn wei voor ze bijeen mogen.
Ik ga hem pas beleren als hij 3 is maar ga hem in tussentijd vertroetelen en veel dingen leren zoals mooi aan de lijn wandelen, langs de baan voetje geven, ...

Afbeelding

Afbeelding

heerkens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:05

Wat een leukerd ! Gefeliciteerd en veel plezier met hem...en misschien nog een tip: doe niet teveel met hem de eerste tijd, het is voorlopig nog een baby :D ! Succes !

jolly_lisa

Re: Harley a dream came true

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:14

Proficiat!!
En idd doe het eerst nog wat rustig aan want als klein veulentje in een nieuwe omgeving is het altijd wel wat spannend :)
Ik heb nu ook een jong paardje van 3 jaar waar ik nu mee begonnen ben met het opleren, een heel belangerijke tip: geduld :')
Succes!! Het is echt een cutie trouwens <3

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:20

Wat een schatje zeg!! Veel plezier samen! :))

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 17:24

Heel erg bedankt.
Ik wou eigg pas tegen de lente of zomer een paard maar kon deze echt niet laten schieten voor de mooie prijs van 400 euro.

Ik zal niet te veel in eens vragen van hem hoor. Ik heb hier op bokt veel geleerd en veel gelezen.
Wat hij wel al heeft geleerd bij de verkoper is: vastgebonden staan en meelopen aan een touw. De trailer ingaan ging ook heel vlot dus daar heb ik ook geen problemen mee in de toekomst. (Ziekte, fotoshoot, buitenrit)
Daarnaast wil ik wel geregeld met hem wandelen door de natuur en straten zodat hij al aan verkeer en andere invloeden kan wennen. Waar het kan enkel in de berm zodat zijn gewrichten niet te veel harde schokken moeten opvangen door op beton te lopen.
Zijn er bepaalde regels hoelang je met een jong paard mag wandelen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:26

Als je het rustig opbouwd moet een halfuur tot een uur zeker gaan hoor! Lekker stappen!

Ik zou zelf met 2/3 jaar beginnen aan de fiets, en met een jaar of 4 pas gaan inrijden!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 17:34

MarlindeRooz schreef:
Als je het rustig opbouwd moet een halfuur tot een uur zeker gaan hoor! Lekker stappen!

Ik zou zelf met 2/3 jaar beginnen aan de fiets, en met een jaar of 4 pas gaan inrijden!

Ok thnx dus een blokje om kan ik toch zeker al doen. :D

Ik wou vanaf zijn 2e beginnen met een zadeldekje te accepteren en op zijn 2 & 1/2 een zadel op zijn rug zonder ruiter. En longeren.
Hij loopt wel al erg goed in draf en galop. Heeft een goede balans zei de DA. Voor het keuren moest ik hem aan het touw laten draven, ging lekker. *D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 17:46

Ik ben aan het denken om ook wat pavo grow te voeren. Nu heeft hij een weide van 0,5 ha miss zelfs groter voor hem alleen, dus volop gras en krijgt hij ook hooi bijgevoerd.

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:51

Wat leuk! Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Hopelijk kan hij snel bij zijn nieuwe vriendjes!

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:59

Staat hij alleen? Zeker voor een jong paard is het echt ontzettend belangrijk om soortgenoten te hebben. Liefst een kudde, niet gewoon 1 vriendje, al is dat natuurlijk beter dan niets.
Ik zou hem nog minstens een jaar in de opfok zetten, dan kan hij lekker groeien en paard zijn.

Je moet ook niet te vroeg willen beginnen, 2.5 is in mijn ogen echt te jong om al te longeren en een zadel te dragen. Het heeft geen voordeel om daar al mee te beginnen... Je kan andere dingen wel spelenderwijs doen, de absolute basis zoals een dekje opleggen, volgen, wandelen, touw rond buik om het gevoel van een singel na te doen,...

Het is wel een erg leuk diertje! Erg veel plezier ermee :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:15

Gut dat arme beest staat toch niet alleen hé? Y;(

Hanneke_68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:18

Wat een lekker koppie! Veel plezier met hem!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:20

Stappen aan de hand op het harde is juist goed voor de pezen. Dus ik zou als je gaat wandelen juist voornamelijk op het harde stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:23

2,5 is echt te jong voor een zadel/dekje! Ik zou lekker tot 3 1/2 met hem spelenderwijs kennis laten maken met het dekje, lekker wandelen, poetsen, verkeersmak maken. Leuke schriktrainingen doen met pionnen op zijn rug, flapperende dingen etc. Zeker niet te veel en te vaak doen! Moet lekker kunnen groeien, heb je later erg veel profijt van. :) Wij zijn nu aan het inrijden met 5 jaar, en dat werkt echt heerlijk!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 18:26

Thnx allen, ook voor alle tips met betrekking tot rijden of trainen.
Hij stond bij de verkoper ook alleen en zonder schuilstal. Wat ik eigg zieliger vind.
Nu heeft hij wel contact met de paarden naast hem in de wei. Dat had hij voorheen ook niet.
En ik ga morgen zien hoe de andere paarden reageren als ik met Harley in hun wei ben. Als het goed gaat mogen ze bijeen staan. De fjord toont wel veel interesse, de haflinger niet echt.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:29

Leuk dat je droom toch uitgekomen is!!

Hij ziet er wel redelijk jong uit tegenover leeftijdsgenoten en schraal voor zijn leeftijd..
maar hij zal wel flink opknappen na veel voer,tijd,gras en ontworming te geven.
Zal wel een laatbloeiertje zijn zo te zien. :)
Heb zelf ook een NF van gelijkaardige leeftijd(zie profiel).

Voor het eten : Ik geef mijn NF 2 scheppen pavo grow up + 1 schep bietenpulp, dit 2x per dag + 24/7 hooi en 120 ml zonnebloemolie door zijn eten.

Verder niet te veel mee doen : kennismaken met het verkeer en enge dingen en op 2,5 kun je zeker als eens laten wennen aan een zadel/dekje..
schaad je hem niet, is tenminste alleen maar opleggen he en er geen gebruik van maken.

Raad je wel aan om toch een vriendje te hebben. :)

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:32

Wat een leuk paardje! Heel veel plezier met hem!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 18:33

Thnx voor de voer info. Ik ga idd nog niet meteen rijden op zijn 2 en half of 3 jaar hoor. Ik weet niet of werken met dubbele teugels op die leeftijd wel mag??

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:37

Dat zou ik persoonlijk wel doen met 3 jaar, lekker beginnen aan de hulpen er op zetten en het bos in.

Ik zoek zelf altijd graag "gevaren" op, dus aan een boer vragen of je ene rondje om de trekker heen mag lopen. Bij vrachtwagens staan kijken, bij een spoorovergang (een rustige in het bos) staan kijken, het centrum in etc.

Xander is daarom ook erg mak. (soms een beetje saai haha)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 18:40

MarlindeRooz schreef:
Dat zou ik persoonlijk wel doen met 3 jaar, lekker beginnen aan de hulpen er op zetten en het bos in.

Ik zoek zelf altijd graag "gevaren" op, dus aan een boer vragen of je ene rondje om de trekker heen mag lopen. Bij vrachtwagens staan kijken, bij een spoorovergang (een rustige in het bos) staan kijken, het centrum in etc.

Xander is daarom ook erg mak. (soms een beetje saai haha)

OK spoorweg loopt op 100m achter de wei dus daar zal hij wel aan wennen. Er is ook een pad dat naar de spoorweg leidt. Kan ik ook nemen er is draad gespannen langs het spoor dus erop gaan zal niet kunnen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 13:50

Heerlijke dag vandaag. Vrij dus kan ik lekker van mijn paardje genieten.
Heb hem eens flink geborsteld, helaas kende hij dit niet dus was hij erg gespannen. Daarna laten kennis maken met de andere 2 paarden, hebben even samen in de wei gerend. En dan lekker een klein toertje gaan wandelen. Wat loopt hij netjes mee als hij buiten de wei is. Geen enkele keer geschrokken van de wind. Echt een zalig paardje.

Straks een nieuw halster halen want deze wordt te klein.

ps, zijn ouders zijn niet bekend. Is er toch een mogelijkheid om iets van zijn afstamming te achterhalen?
zelf vind ik dat Harley sterk op sulaatik's classic marmelade lijkt. Vooral de bles en het feit dat hij ook maar 1 wit voetje heeft vanachter.
en de nf pony in dit artikel is een nakomeling van classic marmelade en lijkt zeer sterk op harley.
http://www.bokt.nl/markt/ad/208839/nf-d ... met-papier

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 10:36

Harley heeft gisteren een gloednieuw weidehalster gekregen.
Zijn halster bij aankoop was een veulenhalster en heeft helaas al een drukplek op de neusveroorzaakt. -O-
Heb een halster gekocht met de maat pony 1, het zit nog heel los maar dat vind ik beter dan dat het te vast zit.
Als hij ergens achter blijft haken kan hij het halster gemakkelijk uittrekken omdat het zo los zit.
Maar hij zit nog in de groei dus kan hij dat halster gemakkelijk blijven dragen zonder dat het gaat knellen.

Ben echt fier met mijn paardje.
Morgen ga ik wat mooie foto’s van hem maken. :))