Wat zouden jullie betalen voor een kruising?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyVal

Wat zouden jullie betalen voor een kruising?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 20:27

als ik op marktplaats kijk vind ik de prijzen van de paarden op dit moment best meevallen,
krijg het idee dat de markt niet echt goed is op dit moment
maar als ik in de taxatie topic's kijk worden er toch flinke bedragen genoemd
vooral in het kruisingentaxatie topic kom ik prijzen tegen die ik niet had verwacht
waar baseren jullie je prijzen op?
en wat zouden jullie uitgeven voor een kruising?
omdat ik 1 van mijn pony's in bruikleen kan weg doen heb ik er gelukkig niet goed over na hoeven denken
(en de ander daardoor kan houden)
ik vind de prijzen in het taxatie topic nogal hoog en vraag me af of iemand dat echt zou betalen
vandaar dat ik ze daar nog niet geplaatst heb
ik begrijp dat de taxatie waarde ook anders is als een verkoop prijs
vandaar mijn vraag
wat zouden jullie betalen voor een kruising en waar is dat op gebaseeert?

Skippy01

Re: Wat zouden jullie betalen voor een kruising?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:28

ligt aan de bouw, de maat, de potentie van het paard voor de sport, de leeftijd, de evt. prestaties, de evt. prestaties van de ouders. en vaak toch ook wel aan het uiterlijk (zowel qua schoonheid als qua kwaliteit)

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 20:35

ik begrijp dat het aan dat soort dingen ligt.
alleen wat betaal je bijvoorbeeld voor een leuke ruin met wedstrijd ervaring op B niveau van een jaar of 7 of wat betaal je voor een merrie van 3 net onder zadel
geef je meer voor een jonger paard zonder ervaring, of juist voor een ouder paard met ervaring
en is een merrie meer waard dan een ruin?
de prijzen liggen zover uit een en soms heb ik het idee dat mensen kijken wat ze zelf voor de pony zouden betalen,
en de pony zelf waard vinden.
of de pony/paard ooit verkocht word voor zo'n prijs is dat nog een 2e

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 20:36

btw ken je een sandra in rijen?
heb ik mee samen gewerkt op ameland,geloof dat ze in rijen woonde
is nu ongeveer 23 denk ik

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:38

Merrie is meestal meer waard Lachen Wedstrijdervaring is duurder en een paard tot 10 jaar is meestal duurder. Papieren maakt een paard ook duurder Lachen Ik denk dat deze dingen meer van invloed zijn dan het feit dat het een kruising is of niet... Lachen

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:23

@ ladyval, sandra ken ik niet, althans zegt me zo snel niets... ik ben zelf actief met de paarden in hulten (thielen), niet in rijen...

@ liedje: merrie is niet per se meer waard, alleen als ze goede papieren of goede prestaties heeft...
een brave ruin van een jaar of 7 is beter verkoopbaar dan een hete merrie van 3 om maar wat te zeggen...

een paard tussen 5 en 10 levert het meeste geld op, een paard daaronder of daarboven minder.
een merrie van 15 die goede papieren heeft én in de sport gelopen heeft kan wel weer veel waard zijn...

een kruising merrie van een jaar of 3, ervan uitgaande dat het een paard is en goed gebouwd (functioneel gebouwd) en die de basis kent, kan ca. 2500-3000 opleveren, hoe verder je haar doortraint, hoe meer ze waard wordt...

en ruin van 7, wederom ervan uitgaande dat het een paard is met een goede bouw (functionele bouw) en die b-niveau loopt zit ongeveer in dezelfde prijsklasse. waarom? omdat b-niveau erg laag is voor een 7-jarige... die zitten gemiddeld al op m-niveau... zou het een 7-jarige betreffen die m-dressuur loopt, dan zou de prijs al gauw 3500-4000 zijn... (paarden zijn duur, maar de markt is verzadigd, dus ik weet niet of je deze prijzen ook echt kunt vangen...)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:28

haha ja ik vind zelf de prijsjes wel hoog in de taxatie maar ik baseer het meestal op wat de pony kan en hoe mooi hij is ..
maar verders ze zijn niet echt te koop tis gewoon meer voor de lol

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:38

de prijzen baseer ik op eigen ervaring. wij hebben een aantal paarden op stal die van eigenaar veranderd zijn... waaronder een (nu 5-jarige, toen 4-jarige) merrie, die is voor 3250 verkocht toen... kende de basis, kon een beetje springen. heeft een functionele bouw (niet mijn type, maar wel goed) en kan goed lopen...
verkoop van 7-jarigen: kijk eens op marktplaats en kijk naar paarden met papieren van een jaar of 7 met zijn niveau en trek er dan 1500-2500 euro af ivm de papieren... dan kom je al gauw op dergelijke bedragen... zoals ik al zei, paarden zijn duur! (alleen niet-functioneel gebouwde paarden zijn goedkoop in aanschaf, maar die zijn dan weer heeeel duur in onderhoud, door slijtagen enz.)

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 23:53

ik vind de prijzen dan in tegenstelling tot de taxatie topics niet duur meer Lachen
vind ze het zowiezo wel meevallen
ligt eraan waar je precies naar zoekt natuurlijk
maar als je de prijzen vergelijkt met sommige andere landen..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:08

Ik denk dat er gewoon veel te veel aanbod van paarden is, dus moet je ze niet te duur te koop zetten. Mijn eigen geweldige kruisingpaardje was ook niet echt duur, maar ja, een oningereden ruin zonder papieren, he Knipoog . Ik ben dolgelukkig met hem, wil echt geen ander paard meer. Hij is kerngezond en mooi, dus..... Om sommige taxatietopics moet ik echt heel hard lachen om de prijzen die men noemt. 'Dream on', denk ik dan maar..... Ik zie vaak echt veel te hoge getallen, nou, sterkte met de verkoop.... Haha! Haha! Knipoog

Wat ik zou betalen, hangt van zoveel factoren af; is het een jong of ouder paard, wel of niet ingereden, een merrie, ruin of een hengst, de rassen die erin zitten, wat wil je er mee gaan doen, wat is ermee gedaan? Ik zou niet zomaar een bedrag kunnen noemen, hoor.