wie weet of ze in NL bestaan, deze grotere neefjes van de haffie's? deze paardjes zijn nl minder slank gefokt dan de haflinger van tegenwoordig, dus wekken ze direct mijn interesse, zeker gezien ze van dezelfde voorouders afstammen en dus een zelfde type paard opleveren als de oorspronkelijke haflinger...
het zijn paardjes met een schofthoogte tot 1,50m en qua voorkomen dus echt net haflingers.
heeft iemand enig idee of ze in NL gefokt worden? zo ja, waar? iemand ook foto's? (ze zijn er in meer vostinten dan de haflinger, vandaar)
Avelignese is een italiaanse versie van de haflinger. Voor zover ik weet worden ze niet in nederland gefokt. Heb je ook al eens gekeken naar de Noriker? Die komen iets meer voor. Dat is een ras dat voorouder is van de haflinger. Ook wat zwaardere en grotere paarden. ze komen voor in allerlei kleuren.
Noriker: En zo nog veel meer kleuren!
Aveligneser (even groot als haflinger en bovendien al in dezelfde richting gefokt als haf) Oude type: Nieuwe type:
Laatst bijgewerkt door Malenka op 25-01-07 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt
@samantha21: uiteraard al gegoogled, maar om de een of andere vage reden wil hij geen enkele site meer openen, behalve de sites die zeg maar ook offline beschikbaar zijn door veelvuldig gebruik (dus bokt en mn mail enzo wel, maar de rest niet meer)
@ malenka: de noriker is dan weer net iets teveel paard. iets té massief en ook groot (die worden tot 1,60 geloof ik en dat zijn echte massieve trekpaarden, heb ik al naar gekeken). wat dat betreft komt de schwarzwalder fuchs weer dichter in de buurt...
die eerste noriker, die panterbonte zeg maar, dat is dus niet mijn type paard, teveel trekpaard, overbouwd enzo. de 2e en 3e vind ik dan weer wel heel gaaf, de zweetvosjes dus, de laatste is ook niet mijn type paard... de schwarzwalder is wat dat betreft iets meer 'pony', de noriker is echt al zo'n paard, met een groot hoofd en alles... (absoluut niet stom bedoeld, ik probeer niemand af te kraken en vind het absoluut mooie paarden, ben gewoon nieuwsgierig...)
die eerste avelignese vind ik dus echt prachtig, die tweede is idd net een haflinger en die vind ik dus kwalitatief de laatste jaren sterk achteruit gegaan, althans, mss niet kwalitatief, maar qua type... het is niet meer het bergpaardje dat het was... (ik heb half bokt al over me heen gehad om deze opvatting, maar zo voel ik dat gewoon)
die vind ik dan dus wel weer super gaaf, die heeft tenminste nog massa en het typische geultje op d'r kont... super schattig paardje! zuinig op zijn hoor, er zijn er nog maar zo weinig...
zag net trouwens op internet de 'american cream draft horse'. dat vind ik ook wel mooie paardjes, met massa en niet te groot... en dat kleurtje