wie o wie heeft er een Wielkopolski? (pools ras)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arabat

wie o wie heeft er een Wielkopolski? (pools ras)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 18:04

Ik heb een Wielkoposlki (nu inmiddels NRPS) maar ik ben heel benieuwd of er nog meer rond lopen in Nederland.
Het is een ras met volbloed, engels bloed en nog meer van dat soort heethoofden bloed Knipoog

petraaken

Re: wie o wie heeft er een Wielkopolski? (pools ras)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 08:24

ik ga bokster Klien even attenderen op dit topic. Al denk ik dat dit beter op Rassenpraat hoort.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 08:34

Hier is Klien dan Lachen En ja, kijk maar in mijn profiel en meet Arsen, Wielkopolski ruin.
Als je meer vragen hebt, dan hoor ik het graag.

Overigens zijn ze over het algemeen niet zo heethoofdig, maar juist koelbloedig en werklustig.
1/4 pools Arabier, 1/4 Tarpan, 1/4 Trakener en 1/4 Hanoveraan zit er in die van ons.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 08:34

En volgens mij heeft Ibbel, mod van dit topic ook Polen thuis staan Haha!

arabat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 14:48

Haha!
Laatst bijgewerkt door arabat op 18-01-07 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

arabat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 14:55

Maar is Wielkopolski een van alles wat ras?? die van mij zijn famielie van z'n vaders kant zijn allemaal volbloedt
Wie zijn jou paard zijn vader en opa?? en bij welke stal komt hij vandaan?

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:49

arabat schreef:
Maar is Wielkopolski een van alles wat ras?? die van mij zijn famielie van z'n vaders kant zijn allemaal volbloedt
Wie zijn jou paard zijn vader en opa?? en bij welke stal komt hij vandaan?

Een Wielkopolski is een gemengd ras uit de Poolse provincie Wielkopolski. Het is altijd een mengelmoes met Arabier, Tarpan en Duits bloed. Ze zijn gefokt voor het lichte werk op het land en om op te rijden. Later meer gemengd met Hannoveraan omdat ze steeds meer ingezet werden als dressuur en springpaarden.
Als je alleen Arabier hebt, dan is het meer waarschijnlijk dat je een Malapolski

MALAPOLSKI

Herkomst: Polen

--------------------------------------------------------------------------------

De Malapolski is een vrij nieuw ras dat in Polen ontstond in de 19e eeuw. Het is ontstaan uit Arabier, Anglo-Arabier, Shagya en Gidran, Volbloed, Furioso, Oosters-Hongaars warmbloed en Przedswit. Het is een tamelijk algemeen paard en wordt gefokt op vijf staatsstoerijen.

--------------------------------------------------------------------------------
Rasbeschrijving:
Hoofd: goed geproportioneerd en aantrekkelijk

Lichaam: goed gevormde en gespierde hals, schuine schouders, lange rug, mooi geronde ribben, brede en diepe borst, licht hellend kruis, lange gespierde benen, harde hoeven

Kleur: donkerbruin, bruin, vos, grijs

Stokmaat: 1,57 - 1,67 m

Gebruiksmogelijkheden: rijpaard, tuigpaard

Karakter:
Zeer goed temperament, kalm en gewillig maar ook energie. Snel en lenig

Wij hebben geen officiele papieren meer bij Arsen, weten dus ook zijn afstammeling niet. En hij komt van een manege / kleine stoeterij in het westen van Polen. Onbekend en ook niet echt eentje die naam heeft gemaakt met afstammelingen. Destijds werd er nog lukraak gefokt, gewoon om de boeren in de omgeving te voorzien van werkpaarden.
Nu is alles geregistreerd en kan je zonder papieren je niet meer aanmelden bij het stamboek.

arabat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 10:22

Die van mij heeft wel officieele poolse papieren maar wel opgenomen in het NRPS stamboek, en die omschrijving van de malkopolski past wel bij die van mij, maar hij staat onder wielkopolski ingeschreven... de kant van zijn vader zijn allemaal volbloed maar zijn moeders kant niet. hij is ook 1.69 van stokmaat, dus iets groter dan de malkopolski? waar heb jij die info allemaal vandaan?? Cool

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 10:27

ik heb ooit eens een bonte wielkopolski gehad...

arabat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 19:50

en was die van jou juist een heethoofd? of koel?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:51

hij was heel erg braaf!!

echt een super lief dier,totaal geen heethoofd.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:43

De informatie kan je googlen Lachen Maar wij hebben ons er nogal in verdiept, vandaar de redelijke kennis.
Wielkoposki ras is een warmbloed ras en geen volbloed. Maar er wordt nogal gemixt tegenwoordig en zelfs bonte worden af en toe toegelaten tegenwoordig. Dus alles is mogelijk.

Arsen kan ook best een heethoofd zijn hoor. Maar eigenlijk alleen als hij iets niet begrijpt. Verder is hij heel koel in de kop. Lekker veelzijdig dier, overal voor te porren en werklustig. Voor ons een prima ras als recreanten.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:45

Arsen heeft overigens KWPN papieren tegenwoordig Haha! Wat een gesjoemel he met die paspoorten en entingsbewijzen. En daar hebben we zelf niets aan gedaan, het was opeens geregeld Verward

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:51

Ik heb een 8-jarige merrie van King Nero, dat is een zwart-bonte Wielkopolski.
King Nero heeft inlands Pools bloed, Trakehner, Engels Volbloed, Arabisch en vast nog wel wat. Dat geheel valt onder de noemer "Wielkopolski".
Mijn merrie is een brave merrie maar er zit wel een koppie op, je moet er niet bij in slaap vallen............ Haha! Haha! Haha!
Ze is schimmelbont (zwartbont geboren maar nu grijsbont en straks helemaal wit Huilen ) omdat haar moeder een schimmel was.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 07:07

Hebben jullie geen foto's van de paarden. Zou het wel leuk vinden om de bonte varianten ook eens te zien. Ja

arabat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 12:37

Ja inderdaad, ik ben ook heel nieuwsgierig, ik zal deze week zelf ook een paar goede foto's erop zetten. maar inderdaad moet je niet in slaap vallen, voor je het weet haalt ie een trukje uit Knipoog

arabat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 12:40

Afbeelding
Dit is mijn heethoofje arabat, wel een goud eerlijk karakter, hij zal nooit gemeen zijn. mijn poepie Knipoog
Afbeelding
Ook vind hij alles interesant, als hij wat hoort moet hij meteen zien wat er gebeurd...
het is echt een super springer, we trainen op Z niveau, want lage sprongetjes vind hij niks aan. Dressuur matig rij ik hem op M niveau, maar met dressuur is hij nogal snel verveeld.... Bloos

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:41

mooi koppie hoor Lachen en van dat springen komt me bekend voor. Arsen tikt de balken eraf onder de 80 cm en wordt pas heet als het hoog wordt of vaste natuurlijke hindernissen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:43

hier zijn de foto's van Fobke; ze zat eerst in het NES maar ik heb haar over laten schrijven naar het NRPS.

Afbeelding

Naast haar moeder, toen was ze nog ECHT zwart/wit................... foto gekregen van de fokker.

Afbeelding

December 2005 toen ik haar voor het eerst zag

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:44

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

maar als je het lief vraagt wil hij toch wel zijn best doen Knipoog

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:49

Wat apart zo'n bonte, minder leuk als ze wit worden als je het niet verwacht.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:07

Gelukkig wist ik het wel, maar ik vind het toch best jammer; deze is van vlak voor Kerst, ze is al een stuk witter!
Afbeelding

Daarbij is het op stal ook nog eens een enorm zwijn, elke ochtend zit de mest tot aan haar oren............... ze gebruikt haar laatste avondhoop als hoofdkussen, lekker warm? Gestoord

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:11

mmm ,wil wel een foto plaatsen,maar het paard is inmiddels verkocht...en ik weet het tegenwoordig niet meer of je dan wel of geen foto's kan plaatsen..

ik heb nu al een paar keer gehad,dat ik in mijn onschuld een foto (eigen foto),plaatste van een paard wat van iemand anders is,en mensen maken er echt problemen van...

dus tja..ik weet niet of ik nu nog deze problemen wil hebben,voor een onschuldige foto plaatsen,en het gezeik wat erna komt...

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:02

Dus als je een verzorgpaard hebt mag je daar geen foto's van plaatsen? Ach gut
Die bonte schimmel is echt van mij, maar we hebben een bijrijdster die ook wel op Bokt zit, en van mij mag ze best foto's van "haar" paard hier neerzetten hoor! OK dan!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:10

maar ik kan niet aan de eigenaresse vragen of ze het goed vind dat haar paard hier op internet gezet wordt...ik heb geen contact meer met deze persoon.

als jij een verzorgpaard hebt en je kan aan de eigenaar vragen of die het erg vind ja/nee, is het wat anders.