Wie heeft er ervaring met de konik pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hetlarixbos

Wie heeft er ervaring met de konik pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 22:42

Ik zou graag wat meer willen weten over de konik pony en dan het liefst persoonlijke ervaringen. Heb ook al wat info van het net kunnen kunnen plukken maar ben erg benieuwt wat iemand er van vind die er ook echt een kent of gekend heeft. Hoe waren ze in de omgang en tijdens het werk?
Ook ben ik benieuwt hoe de prijzen liggen. Iemand een idee?

grid

Re: Wie heeft er ervaring met de konik pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 11:49

mamauba schreef:
Ik zou graag wat meer willen weten over de konik pony en dan het liefst persoonlijke ervaringen. Heb ook al wat info van het net kunnen kunnen plukken maar ben erg benieuwt wat iemand er van vind die er ook echt een kent of gekend heeft. Hoe waren ze in de omgang en tijdens het werk?
Ook ben ik benieuwt hoe de prijzen liggen. Iemand een idee?

Tricky1 hier op bokt heeft er geloof ik rondleidingen over gegeven bij de paardjes die in de begrazing staan aan de Millingerwaard Knipoog

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:17

Ja, Grid heeft gelijk. Ik heb research gedaan voor een boek over Koniks. Ik weet niet wat je precies wilt weten, maar in principe kan ik je al wel zeggen dat Koniks niet als rijpaard worden verkocht in Nederland. Ik zeg niet dat niemand er eentje kan bemachtigen, maar het is gewoon niet het doel van deze dieren. Nederland is een van de landen die de meeste Koniks huisvest, in begrazingsgebieden. Er zijn diverse gebieden waar je ze kunt bewonderen. Doordat ze "paard in optima forma" zijn, kun je er geweldig goed de communicatie tussen paarden bewonderen.

Ikzelf zou het vreselijk vinden als iemand ze zou gebruiken als rijpaard. Het zijn echt oerpaarden, en die moet je in hun waarde laten. Ik zeg niet dat jouw bedoelingen niet goed zouden zijn hoor, dus dit is een algemene opmerking. Ik ben nu eenmaal iemand die vaak pijn in haar hart krijgt als ik bij concoursen en maneges kom, waar het paard uitsluitend als gebruiksvoorwerp wordt gezien. Lekker 23 uur op stal, 1 uurtje presteren voor de baas en dan ook nog met keiharde hulpen: ziek word ik er van, de goeden daargelaten dan he.

Kijk maar naar Grid en haar Tinker: die staat op een pensionstal, maar de paardjes kunnen altijd naar buiten en zo hoort het ook!

Maar goed, ik praat voor mijn beurt. Als je vragen hebt: voel je vrij die te stellen en vertel ook eens waar je belangstelling vandaan komt?

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 12:49

Mijn intresse komt omdat ik een konik pony aangeboden kreeg en ondertussen gekocht heb.

Het is een heel sociaal dier die gek op aandacht is. Wel hangt hij erg aan andere paarden en dat is hier geen probleem. Hij staat samen met 14 andere paarden en pony dag en nacht in de wei op 4 hectare. En hoeft alleen maar samen met andere paarden aan het werk. Hij vind het geweldig om met mensen in aanraking te komen. Hij is hier nu sinds gisteren middag en komt al gelijk op me af lopen. Dat deed hij bij zijn vorige eigenaar ook zodra ze de wei in kwam naar haar toe rennen. Alleen als hij zonder andere paarden mee moet vind hij het niet zo leuk. Maar dat hoeft hij hier niet want daar houden we rekening mee. Net zoals Pippa die houd er ook niet van om alleen op pad te gaan dat komt waarschijnlijk omdat zij ook in een kudde is gehouden.
Dus ook hier niet 23 uur op een stal en 1 uurtje lopen. Lekker met zijn alle in de wei en met heel slecht weer kunnen ze op stal maar meestal willen ze niet. Ook niet de hele dag aan het werk er moet voldoende tijd zijn om paard te zijn.
Ik ben heel benieuwt hoe Duco het verder bij ons gaat doen. Maar ik snap jou punt ook wel. Als hij nog wild was geweest had ik hem ook niet kocht. Maar aan hem kun je gewoon merken dat hij het heerlijk vind. Dit betekend niet dat imo alle koniks hier voor geschikt zijn net zoals niet alle tinker super makkelijk zijn en echt beginners paarden zijn.

En bedankt voor je reactie en als ik vragen heb zal ik ze zeker stellen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 09:00

Ik ga er ook een kopen, die komt ook lekker op de wei en wie weet kan ik hem ook nog wat bij brengen en anders niet

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:04

wij hadden vroeger op school een Konik..prachtig dier maar oh zo eigenwijs. was net een tank in de omgang...

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 20:11

Lailapri succes met je pony. Hopelijk heb je veel plezier van hem.

Naomi wij hebben er dus nu ook 1. Een heel eigenwijs maar lief dier die gek op aandacht is en het heerlijk vind om lekkere buitenritten te maken. Hij staat samen met 14 andere paarden en pony's in de wei maar komt snel op ons aflopen als hij ons ziet om samen wat te ondernemen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 08:11

idd mijne is ook een tank stond gister stil op de weg geen beweging in te krijgen.....

Vandaag wel al zadel en hoofdstel omgedaan voor het eerst, dan staat hij gewoon los want hij doet toch niets, vind hij het eng wandelt hij 3 meter weg.
Maar ik vind hem geweldig!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 22:28

Ik heb nog nooit een makke Konik gezien. Wel heb ik een keertje een groepje Koniks een pasgeboren kalf zien doodtrappen. "Dat is de natuur" zei de eigenaar. Groepje Koniks en kudde koeien deelden amper 2 hectare. Boos! Hamer Misselijk