Wat is IGN een Criollo?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MOHGirl

Wat is IGN een Criollo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 14:20

Ik heb hier echt nog nooit van gehoord, zag ze op marktplaats staan, wel leuke beestjes, maar wat is het precies?
Het lijken wel muilezeltjes Bloos
Groetjes Lisette

Sim

Re: Wat is IGN een Criollo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:28

-> RP

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:30

Dat is een Argentijns ras, iemand bij mij op stal heeft er een.

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 14:31

Ah oke, vrij zeldzaam lijkt mij, heb er namenlijk echt nog nooit van gehoord...

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:37

Ik heb ff op marktplaats gekeken, daar komt dat paard van stal ook vandaan. Er is er maar een in Nederland, en die zit in Drenthe. De paarden komen met de boot vanuit Argentienie, wat 3 weken duurt. De paarden hebben voor die tijd in het wild gelopen, en zijn ontzettend sterk. Het zijn eigenlijk een soort quarters, maar dan met een aparte kleur.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:55

Een Criollo lijkt in geen duizend jaar op een Quarter.
De enige overeenkomst is dat ze beiden van oorsprong voor het veedrijven werden gebruikt.

De Criollo is een Zuid-Amerikaans paard. De naam betekent letterlijk van Spaanse afkomst.
Ze stammen af van de vroege Andalusiërs waar nog een hoop Berberbloed zit, verder zit nog behoorlijk wat Sorraia-bloed in en een beetje Asturcon.

De meest voorkomende kleur is een wildkleur, grulla of gateado. Verder komt roan, sabino, vossen en allerlei varianten bont voor.

Het is een stevig paard, dikke korte bolle hals, hoofd is van bollig (ramshoofd). De stokmaat ligt tussen de 1.40 en 1.50 mtr.

Het is eem uitzonderlijk taai ras. Het behoort tot de gezondste rassen met het meeste uithoudingsvermogen ter wereld.

Sommige Criollo's hebben i.p.v. een normale diagnole draf nog de oude laterale gang van z'n spaanse voorouders.

Tegenwoordig worden Criollo's gekruist met Engelse volbloeden om zo goede polo pony's te krijgen.

De kruising Criollo/EV werd weer gekruist met een EV, dit resultaat werd de beoogde polopony.

Bovenstaande komt uit de Encyclopedie van het paard, door Elwin H. Edwards

Ik vind het persoonlijk lelijke dieren om te zien. Ik heb er een paar in werkelijk mogen aanschouwen.
Een probleem bij deze paarden is dat ze meestal behoorlijk verknipt in Europa aankomen. Het zadelmak maken, castreren e.d gebeurt gewoon weg meestal lomp.
De dieren zijn de dupe.

Hier nog een link naar een plaatje van een typische Criollo:

http://images.google.nl/images?q=tbn:L2 ... riollo.jpg

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 15:02

Hun staart en manen worden iid wel heel kort geknipt, omdat ze 3 weken op de boot staan, met een heleboel paarden.
Ze worden gevangen, en worden dan heel snel zadelmak gemaakt, om dan weer verkocht te worden.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:03

Ik heb er 1! (Degene die Gabon bedoelde). Die van mij heeft een appaloosa kleur. Ik heb op veel verschillende criollos´s gereden en ze zijn zeer verschillend qua bouw. De meeste mensen bij mij op stal kunnen mijn paard qua bouw niet onderscheiden van een reiningtype quarter. Hij doet het dan ook leuk met wedstrijden. Ik ken echter ook criollo´s die er uit zien als karrenpaarden. Alle criollo´s die uit Argentinie komen zijn in het begin een beetje schuw in de omgang. Na enige tijd gaat dit echter over en heb je een paard wat erg fijn is in de omgang. Alle criollo´s die ik ken zijn buiten vrijwel nergens bang voor en heel cool. Ze zijn echt keihard en onvermoeibaar. Ik zou nooit een ander ras meer willen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:39

Wij hebben 2 criollo's! een merrie, 3 kleur bont en een ruin, lobuno overo! De staartjes worden afgeknipt ivm hun werk, anders blijven alle struiken erin hangen, ook ligt het aan het gebied waar ze vandaan komen! Dus niet omdat ze de boot opgaan! Aan de geschoren manen kunnen ze zien of het paard is ingereden. zie ook www.criollos.nl
Dat is de criollo club hier in NL en we organiseren ritten, weekenden enz.

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 15:08

Ooh echt superleuke reacties, dankjewel , nu kan ik even lekker neuzen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:14

Caballos schreef:
Wij hebben 2 criollo's! een merrie, 3 kleur bont en een ruin, lobuno overo! De staartjes worden afgeknipt ivm hun werk, anders blijven alle struiken erin hangen, ook ligt het aan het gebied waar ze vandaan komen! Dus niet omdat ze de boot opgaan! Aan de geschoren manen kunnen ze zien of het paard is ingereden. zie ook www.criollos.nl
Dat is de criollo club hier in NL en we organiseren ritten, weekenden enz.

Leuk dat jullie bestaan. Ik heb zelf ook een Criollo, maar van een Nederlandse club had ik nog niet gehoord.

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 08:50

Ik heb nu toch wel een aantal hele mooie Criollo's gezien, zien eruit als hele stevige goeie paardjes, maar zit wel veel verschil in Criollo's geloof ik.
Hebben die mensen hier op bokt ook foto's van hun Criollo?
Groetjes Lisette

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:04

Ik heb er ook wel eens aan gedacht om daar wat meer aandacht aan te schenken bij het zoeken naar een passend dier. Doordat alles eigelijk erg snel is gegaan ben ik er niet meer aan toe gekomen. Ik ben eigelijk wel benieuwd rond welke prijzen ze liggen? Zeg voor een 3 jarige onbeleerde ruin/merrie die al in NL is?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:44

Tja, een nederlandse club..... We hebben een site,(www.ciollos.nl wordt wel binnenkort vernieuwd) en er staan foto's op en we organiseren ritten en weekenden met allemaal criollo's. Ik zelf ben daar in 2002 mee begonnen, om zo met elkaar te kunnen kletsen over het ras enz. maar dat is dus helemaal van de grond gekomen en zijn er veel meer ritten gekomen! Heel erg leuk!
Ik heb zelf dan nu al 7 jaar mijn criollo en ik wil nooit meer een ander ras!
Het uiterlijk van de criollo verschilt wel inderdaad, 't is maar net uit wel gebied ze komen. Ik zelf heb een luxer type, de nieuwe (die we sinds mei hebben) is een heel ander type, maar ze hebben allemaal wel hetzelfde karakter! Geweldig! (tuurlijk heb je er ook 'slechte' tussen zitten maar dat heb je bij elk ras) Tong uitsteken
En de prijs, das lastig, eigenlijk komen ze vrijwel allemaal beleerd uit Argentinie, maar wel in de leeftijd vanaf 4 jaar, jong dus nog. Ze zijn wel erg leergierig en slim dus je kan ze echt nog van alles aanleren, vinden ze over het algemeen ook heel leuk. (prijs denk ik tussen de 3500-4500 euries). Maar daar zit het vervoer van Argentinie naar Nederland dan ook wel bij. Ook komen er weleens merrie's drachtig naar hier, dan heb je dus wel een criollo veulentje (zonder papieren dan wel, maar ja we rijden op paarden en niet op papieren!). Cool
Als er nog meer vragen zijn wil ik ze graag beantwoorden! Knipoog

Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 13:10

Mijn verzorgpaard is gefokt met een Criollo ( Engels V.bXCriollo ) meestal doen ze dat omdat die paarden goed te gebruiken zijn voor polowedstrijden.
Wat Catcho vroeger ook altijd heeft gedaan Lachen
In mijn profiel zie je hem Knipoog

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 08:37

Zijn er in nl ook al Zorses en Zonky's ?
Je vind altijd zulke leuke dingen op internet als je niets te doen hebt op je werk Bloos