Wat kost een Berber ongeveer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chakra

Wat kost een Berber ongeveer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 18:25

Wie kan mij vertellen wat een Berber ongeveer moet kosten??
Ik las in een boek dat ze nogal zeldzaam waren...

Liedje

Re: Wat kost een Berber ongeveer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:49

Dat hangt van heel veel dingen af Knipoog
Stokmaat, leeftijd, beleerd of niet beleerd -> Hoever beleerd?
Afstamming, makkelijk of moeilijk paard etc. etc.

Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 07:38

Ja dat begrijp ik Haha!
Maar ik dacht dat bepaalde paarden in een bepaalde prijsklasse zaten,vandaar Knipoog
Helaas heb ik op dit moment niet het geld voor een paard,maar ik wil graag weten wat een berber ongeveer zou kosten.
Als ik op zoek zou zijn naar een paard dan zoek ik er een die ingereden is op zo'n niveau dat ik er veilig mee kan buiten rijden.
Dus dan zit je denk ik wel aan een leeftijd van 8 jaar. Het liefst wil ik dan een ruintje. Ik heb zelf twee shetlandshengstjes gehad en een Welsh/Arabier merrie, en dat was beide geen succes. Maar dat lag ook aan mijn eigen ervaring met pony's en de hulp die ik verwachte te krijgen en niet kreeg. Bloos
Ik ben zelf niet zo groot dus ik vind 1,55 wel een mooi maatje.
En wat karakter betreft: zolang hij maar niet agressief is. Knipoog
Wat afstamming betreft: ik heb me daar nog niet in verdiept.

groetjes,
Chakra

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 11:44

In Frankrijk betaal je rond de 6000 euro voor een Berber en 3000 voor Berber kruisingen (bv met Camargue).
Ik weet niet hoe het in Nederland is.
Wat karakter betreft, ze staan bekend om hun meegaande karakter. Het zijn brave paardjes.
Moelijke Berber, Liedje? Weet niet wat ik me daarbij moet voorstellen?

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:00

Lusitana schreef:
Moelijke Berber, Liedje? Weet niet wat ik me daarbij moet voorstellen?

Zijn Berbers altijd makkelijk dan? Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:39

Paarden worden soms moeilijk gevonden door een ruiter, maar er is geen paardenkarakter eigenschap: "moeilijk", vandaar opheldering gevraagd.

Om niet te ver off topic te gaan: het ras staat bekend om zijn makheid, dus het grote gros zullen brave paardjes zijn. Je moet niet van uitzonderingen uitgaan en bovendien is het niet prijsbepalend omdat de "moelijkheid" ligt in gebrek aan vaardigheid bij de ruiter en niet bij capaciteiten van het paard.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:44

Lusitana schreef:
Paarden worden soms moeilijk gevonden door een ruiter, maar er is geen paardenkarakter eigenschap: "moeilijk", vandaar opheldering gevraagd.

Om niet te ver off topic te gaan: het ras staat bekend om zijn makheid, dus het grote gros zullen brave paardjes zijn. Je moet niet van uitzonderingen uitgaan en bovendien is het niet prijsbepalend omdat de "moelijkheid" ligt in gebrek aan vaardigheid bij de ruiter en niet bij capaciteiten van het paard.
En een slecht paard is niet te verkopen en heeft dus helemaal geen prijs.

Nee dat klopt, paarden zijn heel eerlijk (elk dier trouwens) maar ben je het dan niet met me eens dat het ene paard door meer ruiters kan worden gereden dan het andere paard? (Dit kan natuurlijk door verschillende omstandigheden komen)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:46

Ja, maar het blijft gebrek aan bekwaamheid van de ruiter, geen eigenschap van het paard, en kan dus niet de waarde beïnvloeden.

Misschien denk jij richting wat de engelse "highly strung" noemen, oftewel overgevoelig/gespannen?

Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 11:09

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb ergens gelezen dat Berbers juist heel eenkennig zijn en jaloers, maar in hetzelfde stukje tekst staan dan weer dat de Berber "de enigste hond is waar je op kan rijden".

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 11:32

Een paard is wat je er van maakt, in veel gevallen. Elk paard kan eenkennig en jaloers worden als je het verwend en van soortgenoten afhoudt. Je zou van alle rassen kunnen zeggen dat ze eenkennig zijn. Paarden hechten zich gewoonlijk nu eenmaal aan 1 persoon, als je ze laat, omdat ze gewend zijn een leider te volgen, het is hun natuur....

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 17:51

Lusitana schreef:
Ja, maar het blijft gebrek aan bekwaamheid van de ruiter, geen eigenschap van het paard, en kan dus niet de waarde beïnvloeden.
Mee eens Ja , ligt aan gedrag van de ruiter en aan eerder meegemaakte dingen ( wat ook weer gedrag van eerdere ruiters kan zijn.
Misschien denk jij richting wat de engelse "highly strung" noemen, oftewel overgevoelig/gespannen?
Ja dat kan er ook mee te maken hebben, dat is dan weer het karakter van het paard en niet het aangeleerde zoals bovenstaande.