Hanson horse ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saltoke

Hanson horse ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 11:52

Hallo
Het zou goed kunnen dat ik volgende week de eigenaar ben van een hanson horse.
We moeten nog gaan kijken maar hij staat me tot nu toe al heel erg aan.
Hij heeft als ras Hanson.
Helaas vind ik daar niets van terug in encyclopedien en google.
Het is een ras met een zeemvelkleurige huid en bruine manen.
Ik denk dat ik het verkeerd spel ofzo Bloos
Kan iemand me helpen ?

juleses

Re: Hanson horse ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:02

Ik neem aan dat je Henson bedoelt. Dat is een tamelijk nieuw paardenras ontstaan uit de kruisaing van Fjorden en franse warmbloedpaarden. Je vindt informatie op de site: www.henson.fr
Wij zijn ze gaan bekijken in noord frankrijk (Somme). Het is een stevig, bruin paardje met het karakter van een fjord.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:29

Saltoke schreef:
Hallo
Het zou goed kunnen dat ik volgende week de eigenaar ben van een hanson horse.
We moeten nog gaan kijken maar hij staat me tot nu toe al heel erg aan.
Hij heeft als ras Hanson.
Helaas vind ik daar niets van terug in encyclopedien en google.
Het is een ras met een zeemvelkleurige huid en bruine manen.
Ik denk dat ik het verkeerd spel ofzo Bloos
Kan iemand me helpen ?

Het is idd Henson ipv Hanson en het is GEEN ras maar een kruising van rijpaarden met Fjorden!

Eis is dat om in de NIET ERKENDE register opgenomen te worden moet het dier minstens 25% Fjord bloed voeren. Een andere eis is dat het paared WILDKLEUR (of te wel Dun) is ... het dus een aalstreep.

juleses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:36

De Henson is wel degelijk een erkend ras, inderdaad uit een kruising met Fjorden ontstaan. Als je nu een Fjord kruist kan die niet opgenomen worden in het stammboek omdat dat inmiddels gesloten is en er verder alleen nog gefokt wordt met Henson's onderling.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 08:48

juleses schreef:
De Henson is wel degelijk een erkend ras, inderdaad uit een kruising met Fjorden ontstaan. Als je nu een Fjord kruist kan die niet opgenomen worden in het stammboek omdat dat inmiddels gesloten is en er verder alleen nog gefokt wordt met Henson's onderling.

Dit klopt helemaal. Ze hebben niet echt het karakter van een Fjord, maar wel het sobere en "harde" (altijd buiten kunnen staan, sterke benen, hoeven etc) eigenschappen van de Fjord. Ze zijn voorwaartser, wat meer temperament en wat minder log (sorry als ik hiermee Fjorden fans kwets!). Goede allround paarden met een goed uithoudingsvermogen. De opfok en training op die stoeterij is naar mijn mening ook erg goed. Paarden hebben goed sociaal gedrag en zijn zeer licht op hulpen.

Maar denken jullie dat er grote interesse in dit ras zou zijn in Nederland?