Cream dun

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

Cream dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 13:47

Dit zal hier wel niet horen, maar ik had geen idee waar het anders moest..

Ik vraag me af hoe deze kleuren eruit zien:
- Dun
- Cream
- Cream Dun

Ik weet wel dat cream dun iets is met donkere beentjes, aalstreep en donkere strepen hier en daar. Maar ik kan geen plaatjes vinden...

Heeft iemand misschien plaatjes van deze 3 kleuren??
×××

melanie_h

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:41

creme dun
Afbeelding

alleen zie je haar aalstreep op deze foto bijna niet

Nessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:01

Mano88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:04

@Nessie: google geeft ook wel eens andere dingen weer dan dat je vraagt (typ bijvoorbeeld maar eens Fries paard in.... )

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:44

Ziiggy__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:49

@ JD : ik zou dan nog niet precies weten wat nu wat is er staan allemaal verschillende kleuren

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:58

Ziiggy__ schreef:
@ JD : ik zou dan nog niet precies weten wat nu wat is er staan allemaal verschillende kleuren

Dun gaat om de 'streepjes', dat kan bij elke kleur, en bij cream zie ik toch vooral hele licht gekleurde paarden, lichter dan de gemiddelde palomino.

texeenmaikey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:05

Ik heb een cream-dun merrie kijk voor foto's in mijn profiel.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 23:25

Ik heb een Red Dun Quarter merrie in m'n profiel staan.

Toushie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:06

Rianne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:37

Daihyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:05

Vraag het eens aan Supertje.
Die doet als hobby dit soort dingen

Supertje

Re: Cream dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:15

appelbolfan schreef:
Dit zal hier wel niet horen, maar ik had geen idee waar het anders moest..

Ik vraag me af hoe deze kleuren eruit zien:
- Dun
- Cream
- Cream Dun

Ik weet wel dat cream dun iets is met donkere beentjes, aalstreep en donkere strepen hier en daar. Maar ik kan geen plaatjes vinden...

Heeft iemand misschien plaatjes van deze 3 kleuren??
×××

Dun en creme zijn beide verdunningsgenen, dat wil zeggen dat ze de kleur oplichten.

Creme is het gen wat van een vos een palomino maakt, van een bruine een valk en van een zwarte een smoky zwarte.
Creme is een gen wat onvolledig dominant is. Dominant wil zeggen dat áls een paard het erft, het altijd te zien zal zijn, het kan nooit verborgen blijven. Onvolledig dominant wil zeggen dat het sterker inwerkt als een paard 2 kopieën van het gen meekrijgt, van beide ouders 1 dus.
Bijvoorbeeld, een vos die 1 x creme meekrijgt, wordt een palomino. Krijgt het echter 2x creme, dan wordt de kleur nog meer opgelicht en wordt het een cremello.
Een bruine die 1 x creme krijgt wordt een valk, 2x creme wordt perlino.
Een zwarte die 1x creme krijgt wordt smoky zwart, 2x creme wordt smoky cream. Een smoky zwarte is vaak moeilijk te herkennen, aangezien het meestal gewoon zwart lijkt. In enkele vorm beïnvloed creme zwart niet veel, in dubbele vorm wel.
Al deze kleuren met 2x creme lijken erg op elkaar, de paarden zijn heel licht creme-kleurig, met een roze huid en blauwe ogen. Een cremello heeft witte manen, een perlino licht-roodachtige manen. Smoky cream is moelijk te herkennen, omdat het erg op perlino lijkt.
Al deze paarden met 2x creme worden vaak 'cream' genoemd, maar zijn dus wel degelijk verschillende kleuren. Cream is dan ook niet de juiste benaming, omdat dit niet de hele kleur omschrijft.
Palomino:
Afbeelding
Valk:
Afbeelding
Smoky zwart:
Afbeelding
Cremello:
Afbeelding
Perlino:
Afbeelding
Smoky cream:
Afbeelding

Dun is dus een ander gen wat de kleur ook oplicht. Dun geeft de zogenaamde wildkleuren.
Het maakt de kleur lichter, maar geeft 'wildaftekeningen' zoals een aalstreep, zebrastrepen op de benen, donkere vlek over de schouders en 'spinneweb' aftekeningen op het hoofd.
Dun ziet er zowel in enkele als in dubbel vorm hetzelfde uit.
Bruin-dun lijkt erg op valk, maar is herkenbaar aan de aalstreep. Een bruin-dun heeft een aalstreep, een valk niet.

Vos-dun:
Afbeelding
bruin-dun:
Afbeelding
Zwart-dun oftewel grullo (mannelijk) of grulla (vrouwelijk) :
Afbeelding

Dun en creme kunnen echter ook tegelijkrtijd bij 1 paard voorkomen.
Een vos met creme en dun wordt een Dunalino, en ziet eruit als een palomino met een aalstreep:
Afbeelding
Een bruine met creme en dun wordt een dunskin, en is moelijk te herkennen, omdat het er hetzelfde uitziet als een bruin-dun:
Afbeelding
Een zwarte met creme en dun daar is geen aparte naam voor, en ziet er hetzelfde uit als een grullo:
Afbeelding

Nu kan het echter ook voorkomen dat een paard 2 x creme heeft, en dus 'cream' is, oftwel cremello, perlino of smoky cream, en daarbij ook nog een dun-gen. Aangezien deze dubbel verdunde paarden creams worden genoemd, wordt een paard wat daarbij ook nog eens een dun-gen heeft, een cream-dun. Deze cream-dun zijn dus weer onder te verdelen in cremello-dun, perlino-dun en smoky cream-dun.
Helaas kan ik daar weinig duidelijke foto's van vinden, maar deze paarden zien er dus uit als cremello's, perlino's en smoky creams met een aalstreep.
Smoky cream-dun:
Afbeelding

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:11

Goede uitleg!
Dit vind ik echt een plaatje om te zien

Afbeelding