trekpaard leeftijd berijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wildgirl1981

trekpaard leeftijd berijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 09:46

Hallo,
ik heb een vraagje. Als ik me in de wereld van de oude boerkes begeef (onder andere op trekwedstrijden), dan zie ik dat men er toch heel jong met Belgische trekpaarden begint te werken. Ik zag daar onder andere een jaarling die moest ploegen. Ik hoor ook constant dat je met die paarden veel vroeger mag beginnen met werken (ploegen en berijden) omdat ze daar zogezegd veel beter tegen kunnen en veel meer macht hebben dan een ander paardenras. Aan iedereen die ik daar vroeg op welke leeftijd ik mijn paard mocht berijden, zeiden ze mij dat ik daar niet vroeg genoeg mee kon beginnen. Mijn paard wordt in juni 3 jaar en ik heb er al af en toe eens opgekropen in de weide, meer niet, maar mag dit dan al wel?

Tinkerlady

Re: trekpaard leeftijd berijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:54

Dag wildgirl,

Tuurlijk is er verschil qua type paard. Echter met betuigen mag je gewoon al met een 2 of 2,5 jarig paard beginnen. Dat is namelijk geen rugbelasting, dat is op die leeftijd (ivm groei etc) idd niet zo slim. Maar trekken (betuigen) kan prima. Wat je veel ziet is dat ze de basistraining krijgen van slepen, koetsen en vervolgens weer een half jaar tot een jaar worden weggezet op de wei. Kunnen ze nog even jong zijn. Daarna wordt een dergelijke training rond 3,5 jaar geheel afgerond en kunnen ze ook doorgetraind worden. Dat geldt overigens ook voor warmbloeden. Dus met de leeftijd van jouw trekpaardje zit je netjes.

Waar het vaak fout gaat is bij het op 2,5 jarige leeftijd inrijden en doorrijden van paarden. Die zijn dan nog volop in de groei, tussen de orden ook nog niet volwassen en kunnen alle informatie nog niet voldoende verwerken. Dan krijg je dus de vreselijkste dingen, waar de paarden uiteindelijk zelf weer de dupe van worden. Door de mens aangericht en dan bestempeld als onbruikbaar en onhandelbaar.

Succes met je paardje! Lekker starten!

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:44

Het ligt inderdaad aan het ras, rijpaarden worden gewoonlijk op hun 3de ingereden, ijslanders mogen pas op hun 5de ingereden worden. Ik weet niet hoe dat met trekpaarden zit maar die zullen dan wel eerder ingereden worden.

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:15

ik zou persoonlijk lekker rustig aan doen....
(trek)paarden zijn vaak pas op hun 6e volledig uitgegroeid. ik zou ervoor kiezen om het echte werk pas te gaan beginnen met een jaar of 4-5... er zo af en toe eens opzitten, rustig aan zadel mak maken zou ik wel vanaf een jaar of 3-3,5 mee beginnen

wildgirl1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 10:16

Wel, het is zo dat ik mijn trekpaarden heb om af en toe eens een wandeling mee te maken door de landwegen en bossen. Met af en toe bedoel ik dan ook maar maximum 2 keer in de week. Voor de rest lopen ze op de weide, dus ze hebben wel een relaxed leventje. Hoe lang mag ik er op rijden (wandelen) vanaf hij 3 jaar is? Kan iemand mij daar een antwoord op geven?

Vinessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:43

Als ze nu 3 jaar zijn kan je er best mee rijden hoor. Beide trekpaarden die ik verzorg worden ook bereden en ik ga gerust een uur rijden lekker naar het strand. Als je je paarden goed kent zie je vanzelf wel hoever je kan gaan. Als je maar in je achterhoofd houdt dat ze tot hun 7e doorgroeien en niet teveel aannemen van de boeken. Het is bij de ouwe garde nog het gebruik om als 2 jarige beslagen en al overal aan mee te werken, maar hun gebruiken de paarden toch heel anders als wij doen.

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:57

Ik denk dat af en toe er op zitten bij een trekpaard eerlijk gezegt niet veel aanricht.
Ik zou gewoon op 3 jarige, 3,5 jarige leeftijd rustig beginnen met rijden, volgens mij kan er dan niet veel fout gaan. Het is een sterk ras en ik denk dat deze paarden toch echt meer kunnen hebben dan een Arabier ofzoiets...

wildgirl1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 15:13

Dus ik mag er één of twee keer per week een wandeling mee doen van een half uurtje? Dan is er geen probleem! Bedankt voor alle reacties!