Fjord

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rivarachella

Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 21:02

Hey , ik zoek een makkelijke pony , die verkeersmak zijn en die ook lief voor kids zijn en evt kan springen (springen is niet noodzakelijk.)
is een Fjord daar geschikt voor ?

Ik heb namelijk de mogelijkheid op een fjord te kunnen kopen die zelfs niet bang is van een carnavalsoptocht ... dus verkeersmak is ze wel ..

Ik ben n.l. onzeker geworden omdat mijn pony de baas over mij is (lees profiel ) en zoek dus een makkelijke en lieve pony ..

is een Fjord geschikt voor mij ?
groetjes Jolanda ..

p.s. bedankt als jullie reageren ...

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:07

Wat doe je als die bijt, een kogel door zn kop?

rivarachella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 21:09

hoezo dat nou weer .. het heeft hier te maken met een fjord , niet met een gestoorde hond ...

Wanja

Re: Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:11

Een Fjord kan ook zo zijn of haar kuren hebben. Of een paardje een rustig karakter heeft, heeft niet direct iets te maken met het ras. Ook Fjorden kunnen soms behoorlijk pittig zijn en lastig te rijden, maar er zijn ook hele lieve rustige paardjes bij. Hetzelfde geldt voor andere rassen. Misschien is het een idee om je niet specifiek te richten op een speciaal ras, maar eens te kijken naar het karakter van verschillende paardjes die te koop staan. Een kwestie van uitproberen dus, dan weet je snel genoeg of het tussen jullie klikt.
Ik lees overigens in je profiel dat het in het begin wel goed ging tussen jou en je huidige pony. Misschien is het een idee om eerst eens met goede begeleiding te kijken of de band tussen jullie te herstellen is? Het zou erg jammer zijn als je haar moet verkopen, want het is een mooi paardje om te zien.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:11

Wie zegt dat de hond gestoord was? in de karaktertest was er niks mis met hem. Zou een hobbelpaard nemen als ik jou was

Wanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:12

Billy schreef:
Wat doe je als die bijt, een kogel door zn kop?

Ze vraagt gewoon om advies, dit soort opmerkingen kun je achterwegen laten

dressagelady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:12

Pff je doet je pony weg omdat hij de baas over je is?
En je denkt dat een fjord dat niet wordt?
Ik zou het probleem bij jezelf zoeken en niet bij je pony.

Fritsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:13

fjord is net als een ander paard. Heeft ook ze kuren zoals Wanja zegt!
Fjord kan net zo gek zijn als een ander paard

rivarachella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 21:14

nee eik niet .. liever een speelgoed hond .. die je bij het afval kan smijten ..

bedankt Wanja het is fijn dat mensen gewoon reageren om wat je vraagt , niet omdat er een ander toppic bij word gehaald

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:19

Er zit wel degelijk verschil in karakters van bepaalde rassen (lees bv. de paardenencyclopedie eens!)!
Arabieren zijn pittiger dan Fjorden en zo kan je doorgaan.

Verder zijn Friezen erg rustig van aard, leren snel, zijn niet snel bang of schrikkerig. Fjorden kunnen nog wel eens dwars zijn en een eigen willetje hebben! Verder veel succes met het zoeken van het voor jou juiste paardje!

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:24

Annemariet schreef:
Er zit wel degelijk verschil in karakters van bepaalde rassen (lees bv. de paardenencyclopedie eens!)!

Verder zijn Friezen erg rustig van aard, leren snel, zijn niet snel bang of schrikkerig. Fjorden kunnen nog wel eens dwars zijn en een eigen willetje hebben! Verder veel succes met het zoeken van het voor jou juiste paardje!

Misschien moet je mijn verhaal nog eens goed lezen, want dat wordt namelijk niet beweerd.

Tevens denk ik dat je nooit moet afgaan op alleen de karaktereigenschappen die worden toegeschreven aan bepaalde rassen, want vaak klopt dit niet. Mijn Fjorden zijn niet dwarser of eigenwijzer dan de Friezen die ik voorheen gereden heb. Dat soort beweringen zegt dus niet alles

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:33

Wanja schreef:
Annemariet schreef:

Misschien moet je mijn verhaal nog eens goed lezen, want dat wordt namelijk niet beweerd.

Tevens denk ik dat je nooit moet afgaan op alleen de karaktereigenschappen die worden toegeschreven aan bepaalde rassen, want vaak klopt dit niet. Mijn Fjorden zijn niet dwarser of eigenwijzer dan de Friezen die ik voorheen gereden heb. Dat soort beweringen zegt dus niet alles

Natuurlijk heeft elk paard zijn eigen karakter. Ik heb het ook maar over het algemeen. En Fjorden KUNNEN dwars en eigenzinnig zijn. Mijn mening blijft nog steeds dat Friezen makkelijker, leergieriger en minder snel bang en schrikkerig zijn.

maccie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 08:47

denk er goed over na en probere haar/hem een aantal keren. een fjord is in mijn ogen gene kinder pony. ze zijn enorm sterk en hebbene en eigenwijs en doorzettend karakter. ga er dus bij na dat als zon viervoeter aan de wandelen met ene kind gaat dat heel anders gaat dan als met een leuke d-pony.

maar er zijn natuurlijk fjorden bij die wel hartstikke makkelijk zijn en misschien wle geschikt. heel verschillend per dier.

ik heb er thusi ook 1 staan daar durf ik iedereen op te zetten hij zal nooit iets doen als hij voelt dat er een vrij onervaren iemand op zit. de ander mag iedereen van mij proberen op eigen risico

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:36

Wij hebben nu 23 fjorden staan. Er zijn er enkele die supermakkelijk te rijden zijn, heel makkelijk in omgang enz maar er zijn er evengoed die moeilijk te rijden zijn, veel temprament, koppig enz...
Dus ik denk niet dat je dan op een bepaald ras moet zoeken maar gewoon op karakter.

_Cassandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:43

Ik heb een fjord die super eigenwijs is, lekker dwars is en het liefst alleen maar racet. Op mijn pony hoef ik dan ook absoluut geen kleine kinderen te zetten. Maar de fjord van de buren is weer super braaf en daar kan een klein kind zo mee weg rijden. Je moet dus echt een pony/paard op karakter zoeken en niet op ras. Want er zijn ook friezen, kwpn'ers en ga zo maar door waar je geen kind op kan zetten.

Moonlightje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 14:32

ik denk dat bij elk ras wel makkelijke en moeilijke paarden zijn.
ik weet van de mijne dat je er alles mee kan, voor de kar heb ik nog niet geprobeerd, maar voor de rest wel alles.
Ik kan er ook alles en iedereen opzetten, maar dat ligt toch weer aant karakter zoals hierboven wordt gezegd.

succes iig

Dooortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:52

ik heb je vorige topic gelezen en als het paard niet luister mep je hem maar in elkaar jij verdient geen pony op deze manier
ontopic: fjorden zijn daar wel geschikt voor en zijn super lief

Jolandaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:55

ik ken dat meisje .. dat valt mee .. ze is alleen geschrokken van jullie reacties .. ze heeft het al moeilijk genoeg thuis

Moonlightje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 00:28

Verpest haar topic nou niet

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 00:36

ieder paard is natuurlijk anders, dus dat zou je per fjord moeten bekijken. verder staan fjorden er wel om bekend dat ze behoorlijk eigenwijs en eigenzinnig kunnen zijn en om het zo maar te zeggen behoorlijk dwars kunnen liggen, vooral als je niet de baas over ze bent. verder zijn ze wel heel rustig en betrouwbaar (naar mijn ervaring). ik heb zelf ook een fjord en die schrik echt nergens van en heb al meerder carnavalsoptochten meegemaakt
maarja zoals ik al zei, elk paard is anders. ik raad je aan om ruim de tijd te nemen om het paard (dat je op oog hebt) te leren kennen. misschien zou je ook kunnen afspreken dat je hem/haar eerst een tijdje op proef krijgt, als dat een mogelijkheid is tenminste.

wupke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:07

Een fjord kan opzich wel geschikt zijn hoor De fjord die jij beschrijft klinkt ook erg lief. Alleen de fjorden hebben soms ook weleens kuren horen, maar ze zullen nooit echt gemeen zijn.

Ninla_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:45

dressagelady schreef:
Pff je doet je pony weg omdat hij de baas over je is?
En je denkt dat een fjord dat niet wordt?
Ik zou het probleem bij jezelf zoeken en niet bij je pony.

Okee, even een fabeltje uit de wereld halen. Veel mensen denken dat een fjord meteen de baas over je is.

Ze zijn absoluut niet geschikt voor kinderen, zijn buldozers, bladiebladiela.

Zelf heb ik al 2 jaar een fjord, en dacht dit ook altijd. Helemaal niet waar dus! Het ligt er niet aan of het een fjord is of wat dan ook! Het ligt totaal aan jezelf hoe jij doet met je pony, of het wel of niet klikt. Als er namelijk geen klik is, kan je krijgen dat je pony de baas over je gaat spelen. (Deed mijn vorige pony ook)

Als ik jou was zou ik kijken of je de fjord 2 weken op proef kan krijgen. Ik heb dit ook gedaan, en bij mij was er een klik

Heb ninla nu 2 jaar, en we zijn de beste maatjes, en heb nog nooit spijt gehad van de aankoop!

Een fjord kan erg braaf zijn, en lief, maar onthoud elke pony heeft zo zijn streken, en toch kan een fjord net een tikje eigenwijzer zijn

stabik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:49

idd tobilover!!! helemaal gelijk, ik heb een fjord nou daar kan ik een gehandicapt kind opzetten en rijd ze nog zo braaf, doet nooit een stap verkeerd etc... helaas ook wel eens een fjord gehad die niet zo was dus ja, je moet gewoon kijken of het klikt met de pony die je op het oog heb, en kijk aub niet alleen naar de buitenkant.. mijn fjord zag er niet uit toen ik haar kocht en nu wel + een super karakter!! ( je kan ik mijn profiel een beetje het verhaal lezen)

ik hoop dat je hier wat aan heb...

marene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:22

nou fjorden zijn nou eemaal eigenwijs (daar staan ze bekend om) maar ik heb nu een fjord die 3 maart 3 is geworden heb hem zelf ook beleerd onder het zadel voor dresuur maar hij weet dat hij niet iets moet doen wat niet mag want hij krijgt een tik in het begin gaf ik hem geen tik maar hij had zo iets van heb schijt aan je op een gegeven moment hoorde ik iemand zeggen je moet hem gewoon een tik op ze neus geven(niet tehard) als ie iets doet wat niet mag en dat heeft ook echt geholpen want hij weet nu wat wel en niet mag ik moet wel eerlijk zeggen fjorden zijn snelle leerlingen hoor

marene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:26

want wij hebben dan ook een fries en die is echt heel anders veel rustiger dan die fjrod