fjorden fokken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

fjorden fokken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 18:55

ik had even wat vraagjes over het fokbeleid van fjorden..

1. hoe duur is het dekgeld ongeveer(als je lid bent van het stamboek uiteraard) van een goede hengst met predikaten ed.
2. wordt er een richting op gefokt? of gaat het over het algemeen welke hengst het goedkoopste/dichtstbij is?
3. ís er uberhaupt markt naar fjordenveulens? of weet je van te voren al dat je je veulen moet houden tot het een rijpaard is of naar de paardenmarkt kan brengen?
4. aan wat voor verkoopprijzen van veulens moet ik dan denken?

en evt. nog meer info over het fokbeleid en alles wat je evt. nog meer kunt bedenken wat van belang is?

Finnea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:10

1. dekgeld is voor alle hengsten van het hengstenfonds gelijk, net ggk of alle predikaten maakt niks uit.
2. tis wel meestal de hengst die het dichtstbij staat...
3. de markt voor fjordenveulens is niet heel groot maar er is wel een redelijke kans dat je het veulen 'kwijt' kan raken. mits je een redelijke prijs vraagt natuurlijk
4. rond de 300 voor een hengstje en rond de 500 voor een merie.

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:51

ja Yoline geeft je de juiste antwoorden, daar kan en hoef ik verder niks meer aan toe te voegen.

maccie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:14

persoonlijk vind ik dat er in fjordne fokken niet al teveel geld te verdienen is. Met verzorging, dekgeld en da kosten die aan een veulen verbonden zijn ben je al gauw ana de verkoopsprijs.

XloveblackyX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:19

ik ben altijd bang dat die hengstveulens bij de slager eindigen en daarvoor wil je niet fokken lijkt me..
ik zou zelf alleen fokken als ik een goede merrie had, en daar met zorg een hengst bij zoeken, met als doel een goede pony, die kansen maakt op de keuring enzo.
en ook dat je van te voren kijkt of je het veulen voor het leven kan verkopen aan iemand, of het zelf wil houden.
met k.i. kan je toch zelf bepalen van welke hengst je een veulen wilt?
ik zou echt niet voor de goedkoopste hengst gaan, als je rijk wil worden/ geld wil verdienen moet je niet gaan fokken denk ik

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:31

Inderdaad, fokken voor de verkoop is leuk maar wordt vaak pas rendabel zodra het dier 3 jaar is, ruin en beleerd....en het liefst dan ook nog braaf etc etc, daar is eigenlijk de grootste markt voor.

Verder tja, fokken op fjordengebied verschilt per persoon. Er zijn genoeg mensen die fokken met de dichtstbijzijnde hengst, anderen fokken soms echt met een doel zoals betere gangen, grover of juist fijner.

KI is op fjordengebied nog niet volop beschikbaar, weet alleen dat het van Jars aangeboden wordt, maar verder...

Finnea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:37

KI en koudbloed is geloof ik niet bepaald een geweldige combinatie, vandaar dat het zo beperkt gebruikt wordt. Natuurlijk dekken geeft meer kans op veulen.

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 23:24

Is dat de reden Reinou??? haha wist ik niet. Dacht dat het misschien was omdat de hele KI-boel uiteindelijk duurder uit komt dan natuurlijke dekking...

Finnea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 10:07

Ja volgens mij heeft het daar wel mee te maken...maar pin me er niet op vast

Eefke85

Re: fjorden fokken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:12

ja nou moet ik natuurlijk weer ff reclame maken voor Orsta he hahaha

Orsta is een dekhengst van het stamboek.
Hij dekt en bevrucht goed, dekt natuurlijk, geen k.i.

Er word tot ongeveer 30 km van de stal af met Orsta gereisd, daarna een km vergoeding bijbetalen.
Hij staat in Etten, Gld. de Achterhoek.

Vosse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:43

maar volgens mij is er onder in het land meer animo voor hengstjes dan hier in het noorden
Ik heb al 5 hengstjes die kant op verkocht..
dat betekend niet veel natuurlijk

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:33

Persoonlijk zou ik zelf niet kiezen voor de hengst die het dichtste bij staat, maar dat gebeurt wel vaak.
Ik dacht dat de fjorden niet KI dekken, omdat dat inderdaad te duur is in verhouding met het dekgeld en de prijzen van de veulens.
Het veulen wat mijn paard verwacht wordt niet als veulen verkocht. die markt is nou eenmaal niet echt groot. Als het niet is wat ik ervan verwacht, zal ik hem inrijden met drie jaar en dan verkopen.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:17

Voor het geld kan je beter met een ander ras fokken, maar daar is het dekgeld vaak weer veel duurder van.

Ik heb mijn fjordenhengstje in eerste instantie ook gehouden omdat ik bang was dat hij verkeerd terecht zou komen. Nu blijkt het zo'n geweldige kerel te zijn dat we besloten hebben om hem maar te houden , hij is nu nog steeds hengst maar het makkelijkste van al m'n pony's bij elkaar.