shetland dekhengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lilliputter

shetland dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 16:33

wij hebben 1 shet merrietje die we over n jaar laten dekken maar wil vast rond kijken nara n leuke hengst,weet iemand sites wara goedgekeurde shethengsten aangeboden worden?

weet niet of deze informatie van belang is maar de hengst mag zeker niet groter zijn dan 85 cm

alvast bedankt

Eefke85

Re: shetland dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:15

Gildo is een hele leuke Shet hengst. Het is een vosje en staat bij Willy van Keulen in de Achterhoek. Heb geen foto van hem, maar hij dekt en bevrucht heel goed!

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:17

Bij het shetlander stamboek kan je hengsten opvragen,maar ik weet ook dat een aantal eigenaren van hengsten hier terug te vinden zijn op bokt.Zelf heb ik de hengst fanster van the gathe een keer gezien en die vind ik echt leuk en de eigenaresse van hem zit hier op bokt.Kan je opzoeken .

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 18:20

ik moet wel sites hebben jongens!!!!...en de hengst moet geen vos zijn

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:27

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 18:39

onze merrietje is rond de 60-64 cm en haar moeder is 71 cm dus willen eigenlijk een hengst rond de 80 cm of kleiner,zeker niet groter dan 85(is eigenlijk al te groot)

maar toch bedankt

en hij moet natuurlijk goedgekeurd zijn,mischien een domme vraag maar wij hebben een papier-loos merrietje en als we dekken met een GGK hengst krijgen we dan het volle stamboek papier?

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:43

je kan ook lid worden van het stamboek dan krijg je elke maand het blad van hun en daar adverteren ook de hengstenhouders in.Als ik nog een boekje tegenkom kijk ik wel even of ik daar nog web sites van hengstenhouders zie.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 20:08

meer suggesties???

ik hoef alleen maar sites te hebben met GGK-hengsten en aub niet in friesland,wonen tegen den bosch aan dus niet al te ver

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:23

http://www.hengstenhouderijdibbits.tk/

Bij Dibbits staan een minihengstje van 75 cm.

Als je een papierloze merrie laat dekken door een goedgekeurde hengst kan het veulen nooit vol papier krijgen. Dat kan alleen als beide ouders papieren hebben. Wat wel kan is dat het een half papier krijgt, dan staat daar alleen de afstamming van de ouder met papieren, en bij de papierloze ouder is de afstamming blanco.

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 20:32

en als de vader dus ggk is krijg je half papier,en dat veulen laat je weer dekken met een ggk hengst,dan krijg je wel vol papier?

en wij hebben een shet merrie die tegen de 75 cm zal blijven schat ik,kun je die laten dekken met een falabella of is dat helemaal averechts werken ben hier niet in thuis en wij dekte altijd met gewone hengsten in de buurt maar dit is wel leuk

DeSa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:43

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 08:31

Een falabella is niet per definitie klein. Ik heb deze zomer 3 twenters gehad om keurings klaar te maken, die varieerde van 90 tot 100 cm(en waren dus nog lang niet uit gegroeit!). Alleen 1e premie merries, dus slechte paardjes waren het zeker niet.

Als jou merrie geen papier heeft zou ik kijken naar een NMPRS hengst(het mini paardenstamboek dus). Daar lopen meer kleintjes, en ook voldoende erg luxe hengsten(je kan wat makkelijker een iets grotere luxe hengst nemen dan een grof kleintje).
Dan krijg je wel een 'vol' papiertje bij het veulen(kan gewoon naar de keuring en dergelijke, word als vol behandeld, maar zal 1 deel van de afstamming blanco op papier hebben staan).

Bij het NSPS krijg je een register papiertje waar je eigenlijk niets mee kan. Wel kan je je merrie door een NSPS hengst laten dekken en het veulen NMPRS registreren(het NMPRS accepteerd dekbonnen van het NSPS).

Voor info over het NMPRS: www.minipaarden.nl

liesje_waal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:56

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 19:51

bedankt,het duurt nog n jaar maar wat is het moeilijk kiezen zeg,ik zal binnenkort wat foto,s plaatsen van ons merrietje,mischien kunnen jullie dan een oordeel geven

SeSch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:36