Freiberger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

Freiberger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 19:54

Deze week heb ik praktijkweek gehad op PTC+ in Barneveld. Daar heb ik kennis gemaakt met de Freiberger.

Het is een van origine bergpaard die in tijden van oorlog veelzijdig ingezet kon worden. Nu wordt de Freiberger steeds luxer gefokt en is dan ook zeer veelzijdig geworden. Zowel aangespannen als onder de man schijnen het fijne paarden te zijn die een schofthoogte bereiken tussen de 1,50 en 1,60m. Door het goedaardige en rustige karakter is het een goed recreatiepaard.

Nu vroeg ik mij af of jullie bekend zijn met het ras en of jullie nog meer informatie hebben. Misschien heeft 1 van jullie zelfs wel een Freiberger op stal staan. Ik hoorde dat er maar zo'n 60 exemplaren in Nederland gehouden worden (waarvan op PTC+ 3 te vinden zijn). Dus ze zijn nog niet zo bekend. Daarom schijnen ze niet goedkoop te zijn .

Dus wie o wie kent het ras of heeft er ervaringen mee?

kylah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:55

dacht dat ze erg hard konden lopen.
weet alleen niet waar ik het van weet
heb er iig nog nooit 1 gezien

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 11:07

ehmm schijnbaar echt een onbekend ras gezien de reacties

Erna208

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:35

De Freiberger is inderdaad geen goedkoop paard.
Als je interesse hebt in het ras dan kun je hem het beste zelf importeren vanuit Zwitserland. Ik heb 2 jaar terug iemand in Limburg-NL gevraagd naar het ras en destijds kostten ze E 5000 - 6000 per stuk. Het is een ras dat zeer veelzijdig is in het gebruik. De meesten worden gebruikt in het Zwitserse leger en moeten niet alleen ruiters dragen, maar ook bepakking, bomen weg kunnen slepen e.d. Zoek anders eens in Zwitserland op iets van www.freiberger.ch . Ik heb er regelmatig op marktplaats te koop gezien. Evenwichtig paard voor vele doeleinden geschikt.

RooszZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:55

Ik heb er echt nog nooit van gehoord
Heb je er misschien een foto van?

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:20

Bij mij op de club rijdt iemand met een Freiberger

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:24

Freiberger!! Barneveld!!
Toevallig Quinzy of Dayakon?

Want die twéé staan in Barneveld.
Die hebben op mijn vorige manege gestaan.
Ik vond ze beide fijn om mee te rijden.

Elsjeuh

Re: Freiberger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:24

Ik ken het ras wel. ik heb een boek met allerlei paardenrassen en daar
staat de freiberger ook bij. Ik vind het persoonlijk wel mooie paardjes.

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 20:23

Ier schreef:
Freiberger!! Barneveld!!
Toevallig Quinzy of Dayakon?

Want die twéé staan in Barneveld.
Die hebben op mijn vorige manege gestaan.
Ik vond ze beide fijn om mee te rijden.

Ja die waren het . We hebben er aangespannen mee gereden, dus niet onder de man. Ze waren een beetje fis maar wel heel fijn te rijden. Ook hebben ze nog een andere freiberger Ben Hur ook een schatje

Temeraire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:51

Jup, bekend met de Freiberger alle paarden die hier genoemd zijn heb ik in de realiteit meegemaakt
Dyakon vond het nodig heeeeeel hard weg te racen toen er een trailer in zicht kwam gelukkig was dat niet tijdens het groom examen.
Maar leuke paarden op zich ja. Nogal stevig. Wat voor info wil je nog meer weten dan?
Wat heb je verder gedaan in Barneveld? Ik heb wel gezien dat jullie buiten wat menles kregen, zal wel koud geweest zijn!

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 07:50

ponylovertje schreef:
Jup, bekend met de Freiberger alle paarden die hier genoemd zijn heb ik in de realiteit meegemaakt
Dyakon vond het nodig heeeeeel hard weg te racen toen er een trailer in zicht kwam gelukkig was dat niet tijdens het groom examen.
Maar leuke paarden op zich ja. Nogal stevig. Wat voor info wil je nog meer weten dan?
Wat heb je verder gedaan in Barneveld? Ik heb wel gezien dat jullie buiten wat menles kregen, zal wel koud geweest zijn!

Ik vroeg mij af of mensen nog meer ervaring hadden met freibergers, wat hun mening was.
We hebben alleen dagelijkse verzorging, harnachement en menles gehad. En dat was heeeeel koud .

CharlieVM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 09:35

Een aantal jaar geleden stonden we op de wei met een jonge freiberger ruin. Echt een ontzettend leuk dier. Heel erg lief en heel erg speels. Mooie kleur, niet zo groot en lekker stevig. Helemaal mijn type paard

annelieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:21

ook hier ervaring met een Freiberger... In 1 woord TOP!! Zo'n lief en werklustig dier! Ze is trouwens ook echt een schoonheid! Ze liep vooral voor de kar (recreatie, maar ook traditioneel gerij) en af en toe liep ze onder het zadel. Helaas is ze nu verkocht

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door annelieke1 op 06-02-06 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:23

Ik ken Dyakon en Quinzy ook... geweldig leuke beesten! Toen ze bij ons op de manege kwamen waren ze zo groen als gras... Jeetje wat was dat gaaf om hun te rijden (ik zat als een van de eeste op ze)
T ras staat er wel om bekend om fris te zijn wanneer je net opstapt/begint met mennen, maar t zijn super dieren!
Ik ben met springen een keer over de kop gegaan met Quinzy, die sukkel strukelde over de hinderniss en toen gingnen we over de kop...
Met Dyakon ben ik een keer heel hard gegaan, maarja... hij was ff fris!!!
http://www.mijnalbum.nl/Foto=RJANUOFO
http://www.mijnalbum.nl/Foto=MPX3YYZA
van quinz helaas geen fotos online!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 13:47

Quinzy onder het zadel;
Afbeelding ..

Superr schatjes
Btw; Als iemand nog recente foto's van ze hééft zou ik ze héél graag willen zien..

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:26

ik ook! dus mensen... snel anaar Barneveld met fototoestel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:15

Helemaal mee eens ..

peterpan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 13:32

Hoi, wij zijn opzoek naar een leuke freiberger. Het zijn leuke paarden alleen jammer dat je naar zwitserland moet om er een te kopen. er is ook geen bemiddeling vanuit nederland. Maar als je een 3 jarige koopt dan kost hij inclusief reis €5000 dus vind dit eigenlijk wel meevallen. Het zijn erg werkwillige paarden en niet snel bang je kan ze vergelijken met een tinker. Alleen het karakter dan he want ze zijn minder lomp van bouw ik hoop dat je hier wat aan hebt.

sndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 16:21

eey!
ik heb zelf 2 freibergers. Geweldige dieren
ik doe er zelf alles mee. dressuur, springen ( ja natuurlijk niet kilometers hoog maarja ik spring er mee in de springles en ze vinden het geweldig) heel betrouwbare paarden zou geen andere meer willen!
maar ook uitstekende wedstrijdpaarden voor het mennen
we vallen steeds goed in de prijzen Vork
groetjes

MayBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 00:23

Oeeeeeh ik ben echt verliefd op Freibergersss!!!
op Paard&Koets stonden de Freibergers er ook en heb ik er ééntje gereden Lachen
Echt superrr leuk ras vind ik het!
Alleen prijzig, mwah ik kon er eentje voor 5000,- krijgen Haha!