schimmel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamara_15

schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 16:05

Hallo bokkers.

Ik heb een vraag, is een schimmel nou ok een ras of niet,de één zecht van wel en de andere zecht van wel, ik weet het niet meer.
Wie kan mij dat vertellen.

groetjes tamara:D

R0X

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:05

Volgens mij kleur

oryantje

Re: schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:06

schimmel is een kleur

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:07

Inderdaad een schimmel is een kleur en geen ras

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 18:11

Schimmel is toch geen kleur maar een veranderingsfactor? Het paard wordt dan in een bepaalde kleur geboren en wordt uiteindelijk steeds lichter. En het komt bij heel veel rassen voor.

FV_Whisper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:42

Ja, het is een veranderingsfactor. Een schimmel kan in elke kleur geboren worden (dus niet alleen zwart of bruin, maar ik heb ook wel van palomino's die later schimmel werden gehoord) en door de ajren heen vergrijzen ze.

Lavita330

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:54

Schimmel is een kleur.
Mijn pony is bijna zwart geboren en is nu schimmel.
Haar veulen is als vos geboren en word nu ook schimmel.

pressent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:56

een kleur idd

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:05

geen kleur, en geen ras.
maar het zit dichter bij kleur zeg maar

dus schimmel is een veranderingsfactor, zoals al gezegd..je paard begint met ene babsiskleur, en als ie het schimmelgen mee heeft zal hij veranderen.

dakhilah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 15:18

Schimmel is geen kleur idd ..... een paard/pony word gewoon met kleur geboren maar vergrijst ... of te wel de verouderings factor is snel met verkleuren naar grijs /wit.....het zit in de DNA , de een schimmelt wel snel en de ander niet......net als met mensen , de 1 krijgt grijze haren rond de 30jaar , de ander pas rond de 50 jaar....
gr,sas.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 15:29

onze ballemannen waren op 2 jarige leeftijd al "grijs"

Junsterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:40

nou aan de reactie die je krijgt heb je ook niet echt veel aan ( niet banketstaaf bedoelt hoor ) maar de een zegt van wel en de andere niet mijn dierenarts komt zometeen heel toevallig hierheen ik vraag het aan haar en als ik het antwoord weet dan zet ik hier weer een berichtje neer ( wie kan het nou beter weten dan een dierenarts )

Junsterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:04

nou de dierenarts was er dus net en inderdaad een schimmel is GEEN ras ... Dus nu weet je het

Bounce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:05

100% zeker dat het een kleur is en geen ras! Die van mij is ook schimmel

dakhilah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:31

sherif schreef:
onze ballemannen waren op 2 jarige leeftijd al "grijs"

Dan zou het "tactischer" en paard "echo" vriendelijker zijn om het in dit geval ....[met 2jaar jong]......babyblond ...te noemen!!
Mirkayan is ook donkergrijs aan het worden , de vos kleur die hij had is al ver te zoeken...eigenlijk is ie peper en zout ...tis geen porum!!
gr,sas.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:04

Junsterrr schreef:
:D nou aan de reactie die je krijgt heb je ook niet echt veel aan ( niet banketstaaf bedoelt hoor ) maar de een zegt van wel en de andere niet mijn dierenarts komt zometeen heel toevallig hierheen ik vraag het aan haar en als ik het antwoord weet dan zet ik hier weer een berichtje neer ( wie kan het nou beter weten dan een dierenarts )

Nou iedereen zegt dat een schimmel geen ras is, er zijn mensen die zeggen dat schimmel een kleur is en mensen die zeggen dat 't een veranderingsfactor is (dat is 't ook). Dus eigenlijk vind ik dat de reacties die gegeven waren wel degelijk nuttig.

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:22

Volgens mij is schimmel een kleur
Want ik heb een schimmel, en het is een KWPN, dus dan zal het een kleur moeten zijn

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:06

noraahlover schreef:
Volgens mij is schimmel een kleur
Want ik heb een schimmel, en het is een KWPN, dus dan zal het een kleur moeten zijn

Schimmel is geen kleur (en natuurlijk ook geen ras) maar een veranderings factor.

D.w.z. Een paard is gewoon bruin, zwart of vos geboren, en als deze een schimmel gen heeft wordt deze naarmate die ouder wordt steeds grijzer, en daarna wit of vliegen schimmel.
Hoe snel dat process gaat is bij elk paard anders.

Maar de basiskleur van zo'n paard is altijd bruin , zwart of vos, alleen als ze al wit zijn is dat natuurlijk niet meer te zien

Zelfde geld voor de verdunningsgen voor rood(Palomino's, smoky's, cremello's en valken) Deze dieren hebben een basis kleur, met daarover heen een verdunningsgen.
Zo is een Palomino een vos met verdunning, smoky is zwart + verdunning, valk is bruin + verdunning en cremello's, zilver-smokys en perlinos zijn vos, zwart of bruin met dubbele verdunning, deze kleuren zijn voor het oog praktisch hetzelfde, maar de genen zijn anders.

En zo heb je ook een verdunnings gen voor zwart, werkt hetzelfde.
En hetzelfde geld voor het appaloosa gen, de genen die bont veroorzaken, de wildkleuren.

Een paard is ALTIJD (donker)Bruin, Vos of Zwart, maar daaroverheen kunnen veranderingsfactoren spelen die dus de basis kleur veranderen, maar het gen voor de basiskleur geeft het paard wel gewoon door.

Het is net als bij de palomino, dat wordt ook vaak voor ras aangezien, maar dat is echt onzin, want een palomino paard heeft maar één verdunnings gen, anders was die namelijk geen palo geweest, en als deze nakomelingen krijgt heb je 50/50 kans dat dat gen doorgegeven wordt. Wordt deze niet doorgegeven heb je een doornormaal vos paard, welke ook nooit palominos zou verwekken, tenzij deze wordt gepaard met een palomino.

Dat zou voor een ras wel heel raar zijn, dan zou je dus bijv, een haflinger hebben, die je dan al niet met een andere haflinger zou mogen paren want dan krijg je misschien(even verzonnen) een fjord,
Maar als het dan gedekt wordt door een welsh ofzo dan heb je 50/50 kans op een volle haflinger, en 50/50 iets totaal anders, die ook nooit een haflinger zou kunnen verwekken. Vreemd toch?