Wie heeft advies voor lange/witte manen (haflinger)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missymb

Wie heeft advies voor lange/witte manen (haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 13:28

Ik heb een haflinger van 5 jaar, ik weet dat zijn vader(ammoretto) hele mooie lange manen heeft, en die van mij lijkt ze ook wel te krijgen, maar hij staat overdag in de wei, dus worden zijn manen vrij snel stug en vies, ik had gehoord dat als je de manen regelmatig invlecht langer kan laten groeien wie heeft er ervaringen mee of heeft tips/advies.
Zelf gebruik ik wel afentoe babyolie of manenspray, maar ze blijven vrij stug of vet, ik hoop dat jullie wat advies voor mij hebben

Groetjes marjon

zo zijn zijn manen nu:
Afbeelding

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:30

Een keertje wassen en verder met je vingers elke dag de vieze strootjes enz en zand eruit plukken en de haren een beetje uit elkaar doen. Niet te veel kammen anders worden ze nooit lang. Wel kan je rustig met een harde of zachte borstel er een beetje overheen gaan, succes!

missymb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 13:35

wat gebruik jij dan voor shampoo speciaal voor paarden?of iets anders en hoe vaak?en hoe krijg je dan de klitten eruit?als je beter niet kan kammen?..

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:43

Je kunt een haarborstel gebruiken die je ook voor je eigen haar kunt gebruiken. En dan 1jte met kunstofborstelharen die vrij ver uit elkaar staan.

Wassen doe ik met groene zeep. Dat goed uitspoelen worden ze ook lekker zacht van.

LittleRose

Re: Wie heeft advies voor lange/witte manen (haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:58

Je kunt de manen wassen met zilvershampoo, worden ze echt mooi wit van. En dan elke? dag gewoon borstelen met een haarborstel; daar trek je niet veel haren mee uit.
En dan van dat spul erin ; weet even niet meer hoe het heet is ook dat glansspul. Hahah nouja iig dat

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 14:05

equistar (maar niet te veel van gebruiken, daar breekt het van af)

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 14:07

Dat ja
Ja idd, iets van 2-3 keer in de week

missymb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 17:47

ja equistar dan word het wel doorkambaar maar voelt nog steeds stug aan, of ligt dat gewoon aan t type(sommige hafjes lijken nml wel zijdezachte manen te hebben) die je hebt?..en met die vlechten?

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:05

nee dat klopt, ze worden er wel droog van. In de zomer kun je er ook babyolie in doen.

Ook is er een middeltje van cowboy's magic wat goed werkt.

mcqh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:09

3 of 4 velchten erin werkt ook supergoed!

Gewoon eerst wassen, dan 3 of 4 vlechten erin en er pas weer uithalen als t ECHT nodig is, wel losjes vlechten anders breken de manen af omdat er geen lucht genoeg bij kan

En zo weinig mogelijk met een borstel erdoor heen

Cowboy magic detangler & shine werkt ook echt heel goed om ze makkelijk doorkambaar te maken zonder dat ze vies en plakkerig worden, wel gebruiksaanwijzing lezen want als je teveel gebruikt worden ze juist wel vies is mijn ervaring!
Suc6

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:45

Heb geen haflinger maar wel een IJslander met een behoorlijke toef witte manen en staart Ik gebruik voor het klitvrij houden riders magic. En champoo's helpen bij mijn paard niet. Biotex helpt wel vreselijk goed. Lijkt wel een barby paard na de tijd, zulke witte manen Maar de lengte van de manen hangt van het paard af daar kun je zelf niet zo veel aan doen. Ik weet niet of je de manen borstelt? Want van borstelen worden de manen dun en worden er dan ook niet langer op

Wel heb ik gemerkt toen ik met mijn IJslander op ander krachtvoer overstapte + lijnzaadolie voeren dat de manen wel zijn gegroeit en dat de vacht meer is gaan glimmen. Ik voerde eerst pavo en nu havens. Die van mij doen het daar duidelijk beter op

Glossi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:50

marjonrebel schreef:
ja equistar dan word het wel doorkambaar maar voelt nog steeds stug aan, of ligt dat gewoon aan t type(sommige hafjes lijken nml wel zijdezachte manen te hebben) die je hebt?..en met die vlechten?

Haha ik vind dat spul vreselijk. Tis net of je nep haar in je handen hebt als je de manen vast pakt. Gebruik liefer cowboy's magic/ riders magic. Het haar word er soepel van de klitten gaan er nog makkelijker uit. Je hoeft hiervan ook niet zo veel te gebruiken. Je doet een klein beetje op je hand, ongeveer zo groot als een 1euro mun, smeert het uit met beide handen en wrijf je het voorzichtig in de manen. Vind dit het beste spul wat er is

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:46

Ik denk niet dat je met shampoo ed. echt verder komt, dat is gewoon erfelijk bepaald.
De mijne heeft meestal vlechten in een 1x in de week borstel ik de manen uit en ze worden nog steeds langer.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:49

vooral GEEN borstel gebruiken!
daat gaan de manen alleen maar kapot van. gewoon vlechten erin, elke week eruit en even met je vingers de knopen eruit halen, antiklit erin en weer vlechten.
hoe minder je eraan komt hoe beter. en ik kan het weten, mijn tinker heeft spierwitte manen van over de 1m60 lang

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 21:28

Hoi Marjon,
ik waste Rebel's manen vrij vaak met zilvershampoo en spoot ze daarna in met antiklit (Equistar). Ze blijven dan heel zacht en vrij van klitten. Dagelijks beetje uitpluizen doet wonderen.
Succes he!

missymb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 16:21

hey allemaal bedankt voor de tips, ik zal eerst es kijken of ik dat magic spul kan krijgen en laat wel ff weten hoe en wat t bevalt!!

missymb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 16:36

kan iemand misschien anders even vertellen bij welke ruitersport zaak ik kan zoeken?hier in tilburg zit er maar eentje en die heeft t volgens mij niet!!

mikolaiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:39

missymb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 17:12

wauw dat zijn pas manen!!

mikolaiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:47

er staat ook bij hoe je ze zo lang kan laten worden;)

missymb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 20:01

ja dus toch met vlechten...

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:03

Ze blijven mooi wit en vetvrij door ze elke week/ 2 weken te wassen en daarna veel equi-shine erin te spuiten.

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:10

van vlechten weet ik niet
Maar regelmatig de manen wassen (of als ze echt vuil zijn) met shampoo voor witte haren en dan goed borstelen . En heel vaak de manen uitborstelen met een shetmanenkam .

Groetjes

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:52

Ik kam ze 1x in de week uit met een 'mensen' haarborstel. Spuit ik er wel v.t.v. glansspray in.

's Zomers vlecht ik ze in en dan haal ik ze 1x per week los, spray erin, uitkammen en vlechten er weer in.

missymb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 09:54

mmm ok thnx misschien wel leuk om eens foto's te zien van jullie hafjes manen!!