Chincoteague Pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Freshh

Chincoteague Pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 20:01

Wie kent ze? En wie heeft er een? Ik heb er zelf geen een, maar zou dat wel graag willen natuurlijk.

*edit*

Hier een paar foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De maximale grootte van de Chincoteague Pony is 1.20 t/m 1.40

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:59

Ik heb nog nooit gehoord van iemand die er 1 heeft in Nederland...dus ik ben ook wel benieuwd!

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 09:51

Ik vind ze heel erg gaaf, het is helaas niet zo'n bekend ras..
Ben benieuwd of iemand op bokt er eentje heeft

A10

Re: Chincoteague Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:24

Het is een kudde met wilde pony's in de buurt van Vriginia.
Er is een boekje over geschreven: Misty of Chincoteague door Marguerite Henry.

Maar eigenlijk heet het ras Assateague.

Uit de kudde worden jaarlijks de veulens vekocht. Een van die veulens was Misty (in 1946). Zij ging naar Chincoteague, waar Henry een boek over haar schreef, zodoende zijn ze bekend onder de naam Chincoteague,maar het zijn eigenlijk Assateagues

Ik denk niet dat er een in Nederland is, maar ik kan het mis hebben.

FV_Whisper

Re: Chincoteague Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:14

Chincoteague en Assateague zijn twee eilanden voor de kust van Virginia. Beide eilanden zaten vroeger aan het vsteland vast, maar zijn door een storm gescheiden. Het ras wordt meestal Chincoteague Pony genoemd, maar de naam Assateague pony kom je ook wel tegen. De paarden leven in feite op Assateague, maar eens per jaar worden ze opgedreven en moeten ze een stukje door de zee zwemmen (is echt elk jaar een evenement ) naar Chincoteague, daar worden ze de jonge paarden die niet in de kudde gebruikt worden voor de fok geveild, zouden ze dat niet doen dan zou het voedsel op Assateague te schaars worden voor de ponies, er is vrij weinig voedsel te krijgen en wat er is is erg karig, zoals zeegras, en de ponies zijn dan ook eigenlijk paarden met een dwerggroei, de paarden die geveild worden en dan 'normaal' voedsel te eten (gras, hooi, biks haver enz. ) kunnen dan ook best vrij grote ponies worden.
Het meest waarschijnlijke is dat de ponies paarden zijn die door mensen zijn achtergelaten in het gebied, omdat ze ze niet meer nodig hadden (we hebben het hier over ongeveer de 19e eeuw denk ik, kan ook 18e zijn of beide), maar het verhaal gaat dat de paarden de overlevenden zijn van een schip dat schipbreuk had geleden en dat de paarden toen naar het vasteland zijn gezwommen. Een soortgelijk verhaal wordt verteld over het Canadese ras de Sable Island pony, die ook in het halfwild op een afgelegen eilandje leeft
Chincoteague Ponies zijn in Amerika erg populair, vooral door Misty of Chincoteague. De kleur bont komt redelijk vaak voor en is erg geliefd