Info gezocht over: Panterbont met zwarte EN bruine stippen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy_Komen

Info gezocht over: Panterbont met zwarte EN bruine stippen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 21:51

Hoi iedereen,

Ik kwam op het internet echt iets heel aparts tegen, maar kan er helaas geen info over vinden. Hoop dus dat jullie me kunnen helpen.
Het is namelijk mogelijk dat een Panterbonte (appaloosa met stippen) als onderkleur wit heeft, met daarop zowel zwarte als bruine stippen. Mijn vragen:
- Hoe heet dit?
- Hoe is het mogelijk?

En elke andere soort van info zou ik graag willen hebben!

Alvast bedankt!
Wendy

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Info gezocht over: Panterbont met zwarte EN bruine stipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 23:36

Gewoon bruin panterbont. Een bruin paard heeft ook zwarte delen, zo ook een bruin panterbonte. Mijn merrie heeft ook bruine en zwarte stippen, zo ook mijn hengst, beide bruin panterbont.

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 09:08

Dank je wel.
Die bruine en zwarte stippen, zitten die ook bijvoorbeeld op de kont naast mekaar? Heb namelijk ook plaatjes gezien dat een paard bruine stippen op het lijf heeft, en zwarte bij de kniën en onderbenen. En dat bedoel ik dus niet.

Gewoon over het hele lijf 2 kleuren stippen naast mekaar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:57

Op dit moment heeft mijn merrie weinig vlekken meer, te heet gewassen denk ik. Ze heeft inderdaad zwarte vlekken op haar benen, in de zomer bruine en in de winter zwarte vlekken op haar lijf (maar nu zijn ze om een mysterieuze manier aan het vervagen, en het is geen schimmelfactor ). In de overgansperioden zomer/winter en winter/zomer zaten de bruine en de zwarte stippen gewoon naast elkaar. Ook onze gewone bruinen worden anders van kleur in zomer of wintervacht, en op de rug worden ze bijvoorbeeld bijna zwart. Als ze appaloosa zouden zijn zouden het daar dus zwarte stippen zijn. Een bruine is nooit egaal bruin van kleur, vandaar dat je dit verschil kunt hebben. Met stippen valt het kleurverschil van een bruine ook meer op.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:04

Bedoel je dit:
Afbeelding

Of bedoel je nog totaal iets anders? Haha. Ik vind dit wel heel erg speciaal van kleur! Worden Brindle-paarden genoemd...

Hier een omschrijving:
Brindle is eigelijk geen erkend ras omdat het een zeer zeldzaam en bijzonder verschijnsel is dat eigenlijk bij alle rassen voorkomt.
Het paard heeft over zijn gehele lichaam strepen en stippen zitten.
Vaak worden daardoor Brindle-paarden verward met de Appaloossa, dit is echter niet hetzelfde.
Over de gehele wereld zijn er ongeveer 20 à 30 Brindle-paarden en ook in Nederland bevinden zich twee exemplaren.
Ook de Brindle heeft weer eigen kleuren zoals bruin, wit, grijs en zwart. Maar ze komen allemaal overeen met de bijzondere streeppatronen die zich over het gehele lichaam bevinden, daardoor is elke Brindle erg uniek.

Doordat het Brindle-patroon bij elk dier voorkomt is het dus ook dat je honden, zebra´s, ezels en paarden met het Brindle-patroon ziet lopen.
Maar bij paarden blijft het toch een uniek verschijnsel en zeker als er een paard wordt geboren dat maar liefst 5 erkende bonte kleuren over zijn lichaam heeft, met daarin nog eens het prachtige bonte Brindle-patroon.

Dit is wat ik kon vinden, hopelijk heb je er wat aan en sorry als het niet is wat je zoekt.

Btw nog volledige foto van bovenstaande pony:
Afbeelding
Komt van http://www.theblackriders.net/Apr12-21.jpg

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:11

Die van mij heeft als kleuromschrijving 'Zwartbruin Panterbont' staan, dus dat kan toch ook!
Ze is voornamelijk zwart gestipt met een enkele bruine ertussen. In de zomer veranderen een aantal zwarte stippen in donkerbruin.

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 07:34

Bedankt allemaal.
Ik bedoel geen brindle. Het ziet er als volgt uit: Je neemt een bruin panterbonte en een zwart panterbonte, en die meng je door mekaar. Je hebt dus lichtbruine stippen over het paard, maar ook zwarte stippen. Dit over het gehele lichaam, van kont tot hoofd.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:36

Genetisch gezien kan dat niet. Een apaloosa heeft altijd als basiskleur bruin, zwart of vos. Daaroverheen ligt bij een panterbonte als het ware een wit kleed met gaten erin, waardoorheen de basiskleur schemert. Je komt niet verder dan als basis een (zeer) donkerbruine die op billen, schouders en hoofd (bijna) zwart is, als je een gemengde gekleurde panterbonte wilt. Zwart en bruin echt naast elkaar is onmogelijk. Bruin is nl in feite een wijzigingsfactor op zwart. Het A (agouti) gen 'duwt' het zwarte pigment in een zwart paard naar de uiteinden van het paard (staart, manen, benen), zodat het rode pigment zichtbaar wordt. (Een zwart paard heeft nl zwart en rood pigment, het rode zie je gewoon niet, maar is er wel.)

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 20:50

Ik weet dat ik eigelijk niet mag linken naar marktplaats, maar marktplaats heeft zijn foto's nu zo gedaan, dat je niet het plaatje kan opslaan.
Dit zijn echter de enige foto's waarop wat ik bedoel goed te zien is, dus hoop dat het dan mag:
http://koopjes.marktplaats.nl/dieren_en ... U4%3D&df=1
Hier zie je dus vooral op die laatste foto duidelijk de twee verschillende kleuren stippen naast mekaar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:39

Aah, dit is inderdaad wel heel apart, ze liggen echt tegen elkaar aan. Sorry, hier weet ik even niks over. Heb wel net een boek gekocht over kleurengenerica, maar moet dat nog helemaal doorspitten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:58

die van mij heeft het ook!(spatter)
hij heeft als kleur bleu roan leopard
maar is dus wit met zwarte vlekken met bij de liezen en op de neus koffievos vlekken
soms in de zomer ook op de buik en onderbenen
verder heeft hij ook een duidelijk vos/bruin kleurig vlekje op zijn kont naast een zwarte vlek
hij heeft ook koffievos sokjes en had bij de geboorte zwarte manen en staart
de manen waren met 4 maand al wit

mijn andere appie(jolly) heeft donker bruine en voskleurige vlekken met her en der een zwarte ertussen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 00:07

Heb je daar foto's van Spatter? Mijn merrie heeft namelijk vreemde vervagende vlekken, en er zit absoluut geen schimmel in. Vermoeden is ook roan, maar een panterbonte roan kenden ze bij het stamboek geloof ik nog niet.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 00:33

tja, die amerikanen hebben hem zo genoemd
denk dat hij hier gewoon zwart panterbont zou heten
hoe het dan kan dat hij koffievos sokken heeft weet ik ook niet

de foto's in mijn profiel zijn van deze zomer en die in mijn onderschrift van november

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 10:21

Hmmm, niet het verschijnsel waar ik op hoopte. Als je in mijn profiel kijkt zie je dat haar vlekken nog maar lichtgrijs zijn, niet duidelijk meer. Zo op het gezicht zou het schimmelfactor kunnen zijn, maar dat is genetisch gezien onmogelijk. Daarom zaten we aan roan te denken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 10:26

ik weet niet of ze dat al langer heeft maar ik weet wel dat het per seizoen en per jaar kan verschillen hoe ze eruit zien

spatter is al jaren zo en jolly wordt steeds witter(waardoor je steeds meer vlekjes ziet)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:36

Tot aan de zomer dat ze 3 jaar werd had ze hele duidelijke stippen, toen ze dat voorjaar haar zomervacht kreeg vervaagden ze en zijn ze niet meer echt teruggekomen. Ze is nu 4,5 jaar oud. Bij de stamboekopname veel problemen hierdoor gehad, en ieder jaar op de keuring ook weer dezelfde discussie.