Het verschilt inderdaad per Fries. Ik heb aardig wat verschillende Friezen gereden, en dan zijn er wel een aantal dingen die opvallen. Je zou kunnen zeggen, het komt percentueel gezien meer bij Friezen voor dan bij bv. kwpn'ers.

Dan bedoel ik meer knieactie, vooral voor. Ik ken er een paar waar je echt misselijk wordt als je lang draaft, zo hoog gooien ze op. Maar ja, ik ken er ook wel een paar waar ik prima op door kan zitten. Verder zijn ze algemeen genomen nog wel eens wat koppiger, er zit een aardige eigen wil in.

Een ander probleem is nog wel eens stuwen, dat ben ik bij "normale" paarden nog nooit tegengekomen. Die kun je er niet goed onder rijden, zeker in draf niet. Als je daar dan extra op gaat letten wordt het alleen maar erger, je kunt het vergelijken met de slagen van een schaatsenrijder, ze duwen zich dan vooruit als het ware. Dat zit heel erg k*t... vooral die Friezen (andere vaak ook wel iets meer dan bv. kwpn) hebben problemen met een fatsoelijke galop. Dat wordt al heel snel racen, en ze zijn behoorlijk sterk.
In beweging merk ik vaak duidelijk verschillen, een gewoon paard loopt vlakker. It takes some getting used to, maar ik vind ze vaak leuker. Ook vanwege hun karakter, ik hou wel van wat pit en een eigen wil.
O, nog 1 ding, 90 procent springt voor geen meter, veel vinden het ook niet leuk, maar er zijn maar heel weinig die dat kunnen. Net of ze dan ineens per been gaan denken...