Wat voeren jullie je Welsh A (Sport & Fokkerij)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Wat voeren jullie je Welsh A (Sport & Fokkerij)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 10:28

Als ik bij een fokker kom en hoor wat ze daar krijgen krijg ik medelijden met mn kleintjes. Als ik hier hoor over wat een KWPN'er krijgt dan denk ik "Wow, wanneer gaan de mijne ontploffen?" dus ik ben wel eens benieuwd naar wat de Welsh A eigenaren hier voeren, en waarom.
Heb zo'n topic wel eens eerder gestart, lang geleden, maar ondertussen hebben we weer veel meer kleine pony eigenaren, dus ben benieuwd

Mijn voerschema:

Pinky (sport pony, 5 keer per week trainen):
2 x dgs 1 plak hooi (totaal 2 plakken per dag)
2 x dgs 1/3e kg biks (totaal 2/3e kg per dag)

Fellow (sport pony, 5 keer per week trainen):
2 x dgs 0,5 kg biks (totaal 1 kg per dag)
2 x dgs 1/4e kg 5 granen mix (totaal 0,5 kg per dag)

Marjon (fokmerrie, drachtig, wordt 3 x per week bereden):

Fleur (fokmerrie, drachtig, wordt 3 keer per week bereden):

Kaya (1,5 jr)

Demi (6 mnd)
2 x dgs 0,5 plak hooi (totaal 1 plakken per dag)
2 x dgs 1/4e kg biks (totaal 0,5 kg per dag)

Pinky en Fellow zijn ook duidelijk in sportconditie, niets geen overtollig vet (Fell nu een beetje een hooibuik dus hooi iets geminderd), Marjon en Fleur zijn lekker ronde dames . En dat moet ook zo blijven...

Ben benieuwd naar jullie voerschema...

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 10:41

Ik ben geen welsh A eigenaar, dus weet er niet zoveel vanaf.
Maar voor het 5 keer per week trainen van pinky (die traint toch best intensief? of heb ik dat fout?)
Vind ik eigenlijk dat hij best weinig krijgt.
De welsh A pony's bij ons op de manege werden zo'n 5 of 6 keer per week gereden en die kregen dan 3 keer per dag biks.
En dan meestal een kwart kilo of een halve kilo, hing net af van de voedingstoestand van de pony.
En die kregen dan ook 2 keer per dag een plak hooi (hetzelfde als bij jou dus)
Maar ja, iedere pony is anders.
Dus de 1 heeft wat meer nodig als de andere...

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 10:45

Pinky kreeg een half jaar geleden een 1,5 kg per dag. Steeds na de zomer zakte hij erg in qua conditie (na dit jaar weet ik dat dat door de zomerexceem kwam, want nu, sinds de boett, is dat niet meer) dus bleef ik hem veel geven. Dat deed ik dit jaar ook tot ik tot de conclusie kwam dat Pinky de pan uit rees Hij werd zo vet dat zijn ruggengraad en zijn ribben nouwelijks nog voelbaar waren, en dat was voor Pinky iets wat nog nooit gebeurt was. Opzich was ik er blij mee want hij werd nooit dik, wat ik ook voerde, en zo was hij heerlijk bij gekomen. Toen het echt te gek werd steed iets geminderd in brok en gaan zoeken waar het netjes bleef maar niet te, en dat is nu zo rond deze hoogte... Uiteraard als hij af gaat vallen dna gaan we gewoon weer omhoog... Moet zijn 'het hele jaar door getal' nog vinden, dus...

Echwel

Re: Wat voeren jullie je Welsh A (Sport & Fokkerij)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:54

Ik weet niet erg veel van welsh pony's.

Ik voer mijn pony"s altijd op het oog dwz als ze afvallen iets meer
als ze te dik zijn wat minder.

In het wedstrijdseizoen krijgen de wedstrijd pony"s meer echt krachtvoer.

Ik geef nooit brokken maar pure granen en muesli omdat ik vind dat teveel eiwitten niet goed zijn.

Dus alleen met zware inspanning en/of drachtigheid krijgen ze brok.

Kun jij mij uitleggen wat boett met zomerexceem is?

Linda_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 14:05

Mijn 2,5 jarige krijgt onbeperkt hooi en denk iets van 3maaldaags een handje biks. Hij heeft alleen nu een ontzettende buik alleen daar zit ik niet zo mee. Hij staat dag en nacht op stal dus hij moet gewoon wat te doen hebben, vandaar dat onbeperkt hooi.

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 15:17

Boett is een deken, die je de pony omdoet. de mugjes kunnen hem zo niet meer steken, dus geen allergische reacties

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:30

Ik denk dat het nu off topic is
maar werkt die voldoende en/of zoek je het ook nog in het voer?

Ik heb dit jaar mijn pony die het heeft helemaal ingesmeerd met bodymelken knoflookpoeder.
Dus ipv door het eten de pony ermee insmerenen ja het leek wel een frans stokbrood.
Het schijn nl zo te zijn dat door het eten heen pas werkt als de pony zweet,
en dat doet hij in het land niet.

keresa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:41

ik heb zelf 6 drachtige welsh a merrie en 1 welsh cob merrie die niet drachtig is en een stamboek hengst die allen op het moment niets doen ik voer ze ook op het oog maar alleen kuilgras 2 x perdag en af en toe een paar brokjes en een stukje brood

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:51

Bij ons krijgt de Welsh A voornamelijk kuilgras (2x per dag). Hoogstens een handje bix.
Wordt gewoon wat mee gereden en gemend.

Eilinora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:54

winoa is nu dik 1,5 jaar en krijgt anderhalve plak hooi per dag en een aantal wortelen en staat op een vette weide,verder ga ik vanaf januari meusli bijvoeren voor de show.

(als de show voor ons beiden doorgaat lopen winoa en kaya bij en tegen elkaar.)

Djahil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:13

Mijn Welsh A, 7 maanden, krijgt ook 2x per dag kuil en 1x handje biks of wortels, maar ze is te dik op dit moment... (heeft ze aanleg voor )

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:51

Mijn A'tje (geen welsh, maar kruising hackney/shet) krijgt eigenlijk onbeperkt ruwvoer in de winter (24/7 op de weide) en hij krijgt een handje granenmix als hij gewerkt heeft. In de zomer beperkt ik zijn gras door hem elke dag een meter bij te prikken. Dat handje granenmix blijft. Als hij echt hard gewerkt heeft of ik merk dat hij iets meer nodig heeft op een bepaald moment krijgt hij iets meer granen. Hij is chronisch hoefbevangen en op deze manier is hij al meer dan een jaar niet acuut geweest.

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:57

A welch bij ons op stal krijgt samen met haar veulen nu en haar veulen in haar buik onbeperkt hooi als ze op stal staan. En een halfje bix. En af en toe wat meusli. Overdag staan ze buiten, dan hebben ze geen voedsel . ze word niet beredenwegens gebrek aan goede maat ruitertje Af en toe word ze gelongeert maar wel veel mee gewandelt.

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:31

amdeus (goedgekeurde hengst) verdeeld over de dag:
2 scheppen zemmelen
1 schep mailsmeel
1/2 bassis brok
1/2 muslie
en veel hooi (eigenlijk bijna onbeperkt.
Hij krijgt zo veel op het moment om hem terug op gewicht te krijgen.hij was namelijk te dun toen ik m kocht.

De dragende merries krijgen:
1/2 bassis brok
1/2 muslie
en veel hooi en weidegang.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:53

mijn Welsh A krijgt 2 plakken hooi per dag en 2 X per dag 1 handje eiwit arme Musli prut.
ze is op dit moment nog niet in training,maar ook als ze dadelijk vol in training staat,zal deze hoeveelheid hetzelfde blijven.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:55

eigenlijk is en blijft voeren altijd een moeilijk punt omdat bv het ene paard meer voer nodig heeft dan het andere..dus probeer gewoon op het oog te voeren..en vergelijk dus nooit het ene paard met het andere paard kwa voerwijze

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:20

Gewon kijken hoe en wat. Miranda krijgt 2 keer hooi/kuil
en 2 keer biks. Ongeveer een halve schep. (iets minder) Dus ongeveer 1 kilo per dag.

Karan krijgt maar een beetje meer. Die krijgt 1,5 kilo per dag. Maar dit is dus wel sportbrok.

Miranda heeft natuurlijk ook steeds drachtig of met veulen gestaan. Ze is nu van het veulen af en krijgt nu ook weer wat minder. Gewoon op het oog dus.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:43

Ons Welsh A merrietje Loesje, krijgt ruim een halve kilo bix per dag, en verder hooi naar behoefte. En 's morgens krijgt ze kuil. En verder wortels.

En de twee jonge hengstjes krijgen samen 1 1/2 kilo veulenbix en ook hooi naar behoefte. En wortels.

En verder worden ze tussendoor verwend met stukje brood, appels of een paardensnoepje.

Ze staan bij ons niet op het land, maar in de buitenbak.
Als ze straks het land opgaan dan worden ze niet bijgevoerd

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 16:31

Wij voeren de A'tjes allemaal 2 x daags een halve kilo biks, en ook 2 x daags een flinke bult kuil. 2 ervan worden nagenoeg dagelijks gereden, de 3e is drachtig en de 4e wordt ong 4 uurtjes in de week gebruikt... Maar ze staan nog gewoon int land de hele dag, dus knabbelen daar ook nog wel wat, al zit daar nu geen voeding meer in. Wij willen de pony's alleen niet vet, liever in sportconditie dan overconditie...

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:53

Ik denk dat je het beste kan blijven voeren zoals je nu doet, zolang je pony's het er goed op doen.
Elk paard/pony heeft een andere behoefte.
Als ik nou jouw schema vergelijk met die van mijn pony (new forest D-pony, 6x pw trainen), krijgt bijna hetzelfde als fellow, zelfs nog iets minder want hij krijgt geen granenmix. Hij is iets aan de zware kant.

Ik heb ook een aantal jaar Welsh A pony's verzorgt.
1 was altijd te dik (werd het meest bereden, zo'n 3 x pw)
1 was altijd te dun (werd niet bereden)
1 was te goed (werd niet bereden)
1 was in de zomer te dik en in de winter vrij dun ( werd af en toe gereden)
Alle 4 kregen ze in de zomer alleen gras en in de winter onbeperkt wortelen en hooi. Een handje bix als ze gewerkt hadden.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:51

Ik heb 2 A-hengstjes gehad. Ze werden elke dag gereden (niet intensief maar lekker hobbelen) Ze stonden somers overdag in het land en kregen alleen bij het binnenhalen een handje basisbrok. (En nog waren ze somers soms te dik!)
Swinters kregen ze allebei 1 kg basisbrok en halve kilo muesli en 3 plakken hooi per dag. Dit hadden ze ook echt nodig omdat ze erg terugzakte in de winter.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 14:09

Ik heb ook een A-tje die nu 3x per week gereden wordt. Ik geef haar driekwart sportbrok en een paar handjes musli zonder haver per dag.
Verder nog 2 plak hooi, 's ochtends en 's avonds.

Desondanks krijg ik áltijd op m'n flikker van de DA dat ik haar teveel geef. Hij zegt me niet vaak genoeg hoe schraal ze zijn en kunnen leven. Ik ga daar een beetje tegenin, ook omdat Jewel zo'n achterstand heeft gehad.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 14:15

nou, mijjn oude verzorgpony, a welsh hengstje van 3.
die nu verkocht is, die kreeg geen bix, daar werd hij mega hyper van, dus hij kreeg musli, met een handje bix. Hij kreeg zo ee halve voer schep ie de meeste mensen hebben voor bix enzo.*
dat kreg hij 2 x per dag, hij werkte aan de longe, en sprong vrij, gewoon 7 x per week, maar de ene dag minder als de andere dag.
En hij kreeg 3 keer oper dag hooi

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:01

Die van mij krijgen alleen hooi en alleen na het rijden een iniminihandje brok. Die beesten leven van de lucht, ze zijn nog altijd aan de ronde kant