Wat voor paard voor mijn vriend...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PaolaPromise

Wat voor paard voor mijn vriend...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 14:22

Mijn vriend en ik hebben een hoeve in belgie gekocht en ik wil daar gaan fokken met arabs.. Mijn vriend wil ook gaan leren paardrijden zodat we samen de bossen in kunnen...

Hij heeft nog totaal geen paardrij ervaring, heeft wel 'feeling' en is totaal niet bang.. Hij wil alleen recreatie gaan rijden, dus ik denk dat western dan het leukst en makkelijkst voor hem is... Hij is 1.85m lang en weegt rond de 90 kg..

Ik denk zelf dat een rustige, flinke quarter wel wat voor hem is.. Ik wil hem nameljk niet op een arab zetten omdat die gewoon veel te druk zijn en hij iet wat te zwaar is voor zo'n iel beestje..

Hebben jullie nog leuke ideeen? Wat voor paard voor hem geschikt zou kunnen zijn? Ik ben geen fan van sokken paarden... sorry... vind ze hardstikke lief maar is gewoon niet mijn type paard.. of het moet gelijk een grote belg zijn, maar das weer een beetje TE voor een beginnende ruiter denk ik..

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:25

hmm je kan ook gewoon voor een groot kwpn paard gaan toch..?
Gewoon kijken wat er op je pad komt denk ik..

PaolaPromise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 14:30

Ik houd niet van 'gewoon'... liefst een beetje een apart paardje met een stokmaat rond de 1.60/ 1.65... Ideen?

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:36

Denk dat een grote maat Quarter wel leuk voor hem zou zijn. Koel in het hoofd (wat soms wel makkelijk is voor beginners ) en het zijn sterke paarden

PaolaPromise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 14:40

dacht ik dus ook... en ze staan niet ver van de arabier en ik vind et hardstikke leuke paarden... Maar ben toch benieuwd of er nog andere rassen leuk voor em zouden zijn... beetje vergelijkingsmateriaal...

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:41

Ik zou nog helemaal geen paard kopen. Laat hem eerst maar eens flink gaan lessen dan krijgt ie zelf ook een beetje een idee van wat hij wil.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:43

Of je vraagt aan je vriend wat voor paard hij leuk vind, misschien houdt hij wel van paarden met sokken. En anders gewoon een lekker ervaren oude knol die geen stap verkeerd doet, uiterlijk niet zo belangrijk, maar wel karater bij een beginner.

PaolaPromise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 14:48

Ik weet wel wat hij wil... moet ik het dan zo zeggen; WIJ houden niet zo van sokken paarden... en daar bedoel ik mee; Tinkers, haflingers, fjorden, friezen ed... Een wels cob daar in tegen vind ik wel erg leuk..

Ik vraag naar ideen... welk ras geschikt zou kunnen zijn... that's all.. als we de keuze zouden hebben...

AndiraStud

Re: Wat voor paard voor mijn vriend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:28

Als je met arabjes wil gaan fokken moet je wel weten dat er ook coole arabjes bestaan hoor. Koop gewoon een grote met een cool karakter Ik reed van mijn 12 jaar met mijn arabische merrie die toen 4 was, mijn zus vanaf haar 11e....

groetjes Janna

Mo_I_Rana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:09

idd, niet alle arabjes zijn zo druk
en er zijn er al genoeg gefokt die de 1.60m halen

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:11

Jaa waarom niet gewoon een Arabier als je er veel mee gewerkt heb weet je ook dat ze gewoon cool en nuchter kunnen zijn.

Zelf heb ik een Spanjaard super cool en nog barok ook

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:20

Citaat:
-new forest
-arabier
-ijslander
-kwpn
-NRPS
-andalusier
-fries
-holsteiner
-engelse volbloed
-connemara
-draver
-........

wat maakt een ras nou uit???
denken jullie nou echt dat als je 2 arabieren,friezen,dravers.. langs elkaar zet dat ze precies hetzelfde karakter hebben etc???

dacht het niet!

zoek lekker ergens op marktplaats en kijk welk paard jou het meestte aanspreekt,vooral niet op ras gaan zoeken want daar kom je niet ver mee..

een oude quote van mij,komt gemeen over maar is niet slecht bedoelt!

melanie_h

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:12

wat vind je dan van een schwarzwalder fuchs vind ik persoonlijk een erg gaaf ras.

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 08:13

beautylover schreef:
wat maakt een ras nou uit???
denken jullie nou echt dat als je 2 arabieren,friezen,dravers.. langs elkaar zet dat ze precies hetzelfde karakter hebben etc???

dacht het niet!

zoek lekker ergens op marktplaats en kijk welk paard jou het meestte aanspreekt,vooral niet op ras gaan zoeken want daar kom je niet ver mee..

Ik koop geen paard via marktplaats, vind ik te riskant... Het liefst koop ik hem/haar gewoon bij een fokker... zodat ik zeker weet dat ie geen naar verleden heeft.. Ik ga zelf fokken met arabs en als mijn vriend een merrie koopt (van welk ras dan ook), kan ik daar wieweet ook ooit mee fokken en dan zou het leuk zijn als het ook een raszuiver paardje is... Daarom vraag ik (nogmaals) Kom eens met wat leuke rassen...

AndiraStud schreef:
Als je met arabjes wil gaan fokken moet je wel weten dat er ook coole arabjes bestaan hoor. Koop gewoon een grote met een cool karakter Ik reed van mijn 12 jaar met mijn arabische merrie die toen 4 was, mijn zus vanaf haar 11e....

Dat weet ik, maar mijn vriend weegt nu al 90 kilo en hij is nog door aan het trainen (word dus nog zwaarder)... Ze kunnen het misschien wel houden maar let wel dat ie nooit paardgereden heeft en dat we het paard willen gebruiken om lekker in de bossen te kunnen rijden en op het strand... Ik heb zelf ook een vrij coole 3/4 rus maar als wij ergens gaan galoperen is ie ook zo snel als de wind... Dat lijkt me voor een beginnende ruiter niet echt geschikt... Een coole quarter lijkt me dan meer geschikt... en dan hoeven we ons ook geen zorgen te maken over het gewicht .. die kunnen net wat meer hebben op de achterhand en zijn net wat chiller...

tinkchester schreef:
wat vind je dan van een schwarzwalder fuchs vind ik persoonlijk een erg gaaf ras.

Die ga ik opzoeken! Ken heel het ras niet... thanks!

PaolaPromise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 09:04

Wat vinden jullie van een percheron?? Ken heel het ras niet, maar vind ze er wel leuk uit zien...

Mare

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 09:07

En de Noriker is dat misschien wat?
Ik wist trouwens niet dat artur wat tegen 'sokken' paarden heeft??

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 09:11

Een zwaar trekpaard (Schwarzwalder Fuchs, Percheron) als gezelschap voor een Arab op buitenritten is nou niet meteen de meest voor de hand liggende combi. Qua tempo loopt dat absoluut niet hetzelfde (ik spreek uit ervaring) dus dat rijdt niet erg gezellig.

Als je een apart en cool ras zoekt: wat dacht je van een Criollo, Tennessee Walker of Mangalarga Marchador (hebben nog een extra versnelling ook, de tölt), Lusitano of Andalusier? Allemaal vrij rustige, redelijk stevige middenmaatpaarden (op de MM na - die zijn iets kleiner meen ik, meer zelfde range als de Quarter, want die vind je óók niet gauw boven de 1.60).

PaolaPromise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 09:21

Ibbel schreef:
Een zwaar trekpaard (Schwarzwalder Fuchs, Percheron) als gezelschap voor een Arab op buitenritten is nou niet meteen de meest voor de hand liggende combi. Qua tempo loopt dat absoluut niet hetzelfde (ik spreek uit ervaring) dus dat rijdt niet erg gezellig.

Als je een apart en cool ras zoekt: wat dacht je van een Criollo, Tennessee Walker of Mangalarga Marchador (hebben nog een extra versnelling ook, de tölt), Lusitano of Andalusier? Allemaal vrij rustige, redelijk stevige middenmaatpaarden (op de MM na - die zijn iets kleiner meen ik, meer zelfde range als de Quarter, want die vind je óók niet gauw boven de 1.60).

Das ook weer zo... zit de 1 continue in te houden en de ander continue door te douwen.. haha gezellig! Leuke rassen noem je op! Thanks, heb ik wat aan!

Mare schreef:
En de Noriker is dat misschien wat?
Ik wist trouwens niet dat artur wat tegen 'sokken' paarden heeft??

Er iets op tegen niet.. maar wij zijn er niet zo dol op.. sorry

Mare

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 09:40

PaolaPromise schreef:

Er iets op tegen niet.. maar wij zijn er niet zo dol op.. sorry

Je bedoelt dat jij (ipv jullie) er niet zo dol op bent. Dat begrijp ik, iedereen heeft zo z'n voorkeuren..

PaolaPromise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 11:23

Mare schreef:
Je bedoelt dat jij (ipv jullie) er niet zo dol op bent. Dat begrijp ik, iedereen heeft zo z'n voorkeuren..

Dan weet je meer als ik... snap niet echt waar je je mee bemoeid.. Wij weten wel wat Wij willen hoor...

PaolaPromise schreef:
WIJ houden niet zo van sokken paarden... en daar bedoel ik mee; Tinkers, haflingers, fjorden, friezen ed...

Mare

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:40

??? Wat doe je ineens vijandig, ik bemoei me niet met 'jullie' zaken, jij start een topic hier.

PaolaPromise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 12:41

Je weet wel waar ik het over heb met bemoeien...

Laten we het leuk houden, en niet van het toppic afwijken...

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:10

Hoi, ik zou gaan voor een quarterhorse, lusitano of kwpn-er. Een arab zou ik ook niet doen gezien de lengte en het gewicht van je vriend. Daarbij vind ik het karakter van arabs niet zo geschikt voor de combi beginner & man. (Nu niet allemaal boos op me worden, is slechts mijn persoonlijke mening!!!)

Quarterhorses kunnen een prachtige arabische uitstraling hebben, lijken mij tamelijk rustig en kunnen een arabier bij een buitenrit goed bijhouden, denk ik. Bij zowel de quarterhorse, lusitano of KWPNér zou ik uitgaan van een stokmaat van ca. 1.58. Dat is net een mooi maatje om nog in dezelfde versnelling als jouw arab te kunnen rijden bij buitenritten... (hoewel dat per paard verschilt).

Ik vind het trouwens onzin dat je niet per ras kan zoeken. Ik heb juist per ras naar een paard gezocht! Kopen van marktplaats vind ik ook geen succes, via een fokker is veel veiliger!

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 13:13

bella24 schreef:
Hoi, ik zou gaan voor een quarterhorse, lusitano of kwpn-er. Een arab zou ik ook niet doen gezien de lengte en het gewicht van je vriend. Daarbij vind ik het karakter van arabs niet zo geschikt voor de combi beginner & man. (Nu niet allemaal boos op me worden, is slechts mijn persoonlijke mening!!!)

Quarterhorses kunnen een prachtige arabische uitstraling hebben, lijken mij tamelijk rustig en kunnen een arabier bij een buitenrit goed bijhouden, denk ik. Bij zowel de quarterhorse, lusitano of KWPNér zou ik uitgaan van een stokmaat van ca. 1.58. Dat is net een mooi maatje om nog in dezelfde versnelling als jouw arab te kunnen rijden bij buitenritten... (hoewel dat per paard verschilt).

Ik vind het trouwens onzin dat je niet per ras kan zoeken. Ik heb juist per ras naar een paard gezocht! Kopen van marktplaats vind ik ook geen succes, via een fokker is veel veiliger!

Ben het volledig met jou eens meid!! Thanks!!

Mare

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:43

Het gaat er toch uiteindelijk om dat het een lief, betrouwbaar dier is waar hij lekker op kan rijden? Net als bij mensen gaat het uiteindelijk om het innerlijk en niet om het uiterlijk..