merens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deaglán

merens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 15:10

Wie is er bekend met de Merens en kan er mij iets meer over vertellen? Het schijnt ook een sobere pony/paard te zijn maar behalve hetgeen ik bij het stamboek kan vinden, is er niemand die me echt uitgebreid informatie kan geven.

Groetjes ingrid

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:06

Antheman hier op bokt heeft een merens.
Stuur haar anders een pm?

blokje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:11

wat is een merens voor paard????

blokje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:11

hah ik zie al lijkt op mijn pony een fell pony

Diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 07:42

De Merens is idd een sober ras.
Wat wil je verder weten?

Wij hebben er 3; twee volwassen merries die we bijna 12 jaar hebben en een 1,5 jarige merrie.

Deaglán

Re: merens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 11:32

Zijn het idd zo'n makkelijke paarden als er gezegd wordt (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) en waar komen die van jullie vandaan? Ik kan nl. maar 3 adressen vinden waar ze aangeboden worden. De ene is Euromerens, transmerensgroup en het stamboek maar die transmerens is een importeur en dan koop je ongezien een paard (een auto koop je ook niet uit een folder dus een paard al helemaal niet) of zie ik dat verkeerd?. Heb jij event. een goed adres waar we event. kunnen gaan kijken?
Verder zijn het voor zover wij (leken) het kunnen beoordelen stevige paardjes waar mijn man en ik beide op kunnen rijden maar zijn er in de verzorging nog spec. dingen waar we aan moeten denken?

Groetjes ingrid

Babsie_Flash

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:45

Mijn Merens Mascotte heb ik in Noord Brabant van een fokker gekocht, zie trouwens ook de website van het stamboek van de Merens voor de verkooplijst.
http://www.merensstamboek.nl
Daar staan meerdere Merensen te koop. Succes!

Diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:28

Deaglán, ik zal je nog even pb-en vanavond met gerichtere details.

Wat algemeens:

Er zijn eigenlijk niet ècht merensfokkerijen in NL waar je merenspaarden als warme broodjes kan krijgen, precies zoals je ze wilt hebben.

Er zijn maar weinig merensen in Nederland (ca. 400).
Het zijn geen beginnerspaarden. Over het algemeen zijn ze lief (uitzonderingen daargelaten), maar hebben een fijn karakter vind ik. Kunnen ontzettend eigenwijs zijn, maar de meesten toch wel koel-in-de-kop. En ze zijn sterk. Niet echt voor beginners dus, ookal kan dat bij sommige merensen ook best goed gaan. Ligt aan de aard vh paard, net als bij andere rassen eigenlijk.

Wij hebben ze alledrie van de fokker gekocht.
Je kan via de verkooplijst vh stamboek zeker kopen (zeker in de zin van dat de papieren kloppen).
Het aanbod wisselt best sterk, dus het gewoon even in de gaten houden. (ik hou de verkooplijst en website bij)
Ook via een andere weg: Bel een verkoper even, vraag wat info, vraag eventueel kopieen vd papieren op en laat ze controleren bij het stamboekkantoor, ga kijken, ga rijden indien mogelijk. Zo krijg je het beste beeld van het paard.

Of kom ook eens naar een stamboekdag, dan kan je wat paarden zien en zien hoe ze reageren en zich gedragen.
Ik weet niet waar je woont, maar as zondag hebben we in Woudenberg een TREC training. Een leuke gelegenheid om de werkwilligheid/vertrouwen in de ruiter te kunnen zien.Er worden tijdens zulke dagen geen paarden te koop aangeboden, maar je krijgt wel een leuk beeld van het ras.

Kwa verzorging zijn Merensen te vergelijken met haflingers, fjorden, tinkers etc.
Sober, hebben weinig krachtvoer nodig (ligt aan het werk wat ze doen en kan paard verschillen) kunnen eventueel het hele jaar buiten.

Ze zijn heel veelzijdig; je kan er vanalles mee doen. je moet geen hoog nivo verwachten (al zijn er natuurtalenten).

Bijvoorbeeld onze Cyclame: heeft voltige gedaan, dressuur, oefencross, mennen, springen en nu op haar 15e jaar ben ik haar gaan gebruiken voor de endurance.

En nou vergeet ik bijna gewoon de relaxte lekkere buitenritten! zowel aangespannen als onder het zadel.

www.merensforum.nl staat ook veel info op, of je kan je vragen stellen.

Op Paard en Koets (Den Bosch) staat het stamboek ook met een stand, en geven een demo.

fff t is toch nog een heel verhaal geworden! sorry! (ben gewoon zo gek op onze paardjes)

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:21

blokje schreef:

De merens is ook fam. van de Fell..

Diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:32

OemmiejO schreef:
blokje schreef:

De merens is ook fam. van de Fell..

nee hoor
waarom denkt toch iedereen dat elk zwart paarden/ponyras met veel behang allemaal familie is?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:33

http://www.merensstamboek.nl/

even een stukje over de mérens:

De Mérens is een compact zwart bergpaard, van origine afkomstig uit de Franse Pyreneeën. Eind jaren zestig was het ras bijna uitgestorven maar met behulp van de Franse Staatsstoeterij hebben enkele fokkers dit weten te voorkomen.
De Mérens wordt in Frankrijk vaak in kudde verband gehouden en lopen van mei tot oktober hoog in de bergen. Mede door de enorm steile hellingen ontwikkelen ze een bedachtzaam karakter. Paniekreacties zouden immers kunnen ontaarden in een dodelijke val in het ravijn. Dit kalme karakter is een van de meest gewaardeerde eigenschappen van de Mérens.
In Frankrijk werd en wordt de Mérens veel gebruikt in de landbouw maar tegenwoordig ook steeds meer voor het maken van meerdaagse trektochten.
In 1976 schreef Wouter Slob in 'De Hoefslag' een artikel over de Mérens en dat wekte de nieuwsgierigheid van de heer en mevr. van 't Schip. Zij reisden in datzelfde jaar naar Frankrijk en kwamen, onder leiding van een gids, oog in oog te staan met een grote kudde Mérens paarden. Het jaar daarop bracht de heer van 't Schip de eerste Mérens paarden naar Nederland; 6 merries en 1 hengst.

bron: ponynet.nl

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:33

Citaat:
nee hoor

waarom denkt toch iedereen dat elk zwart paarden/ponyras met veel behang allemaal familie is?

sorry.. idd.. het was de dales..
p.s. dat denk ik helemaal niet hoor, alleen ik had het verkeerd gelezen en mijn Fell pony is fam. van de Dales en een neef v.d. Fries..

SORRY!!

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 22:14

@merens, bedankt voor de info. Ik ga zeker proberen of we naar Woudenberg kunnen komen, als het niet al te ver weg is moet dat zeker lukken. De info over keuringen kan ik volgens mij terug vinden op de stamboek pagina, dan kunnen we daar ook nog eens rondneuzen. Heb ondertussen wel een advertentie gevonden van een prachtig paardje (9 jaar, stokmaat 1.59) waarvan ook gezegd werd dat het een Merens was maar er wordt geen vermelding gemaakt over papieren dus ik denk niet dat ze dan "raszuiver" is (ook vanwege de maat). We willen zo wie zo even gaan kijken of het iets voor ons is maar laten de portmonee thuis
Ik ga nu eerst eens op het merensforum kijken.

Groetjes ingrid

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:40

Deaglán schreef:
Heb ondertussen wel een advertentie gevonden van een prachtig paardje (9 jaar, stokmaat 1.59) waarvan ook gezegd werd dat het een Merens was maar er wordt geen vermelding gemaakt over papieren dus ik denk niet dat ze dan "raszuiver" is (ook vanwege de maat). We willen zo wie zo even gaan kijken of het iets voor ons is maar laten de portmonee thuis

Als je het wat vind, en je wilt weten of ie raszuiver is/papieren heeft, moet je even met Annelies van het stamboekkantoor bellen. Zij kan je het precies vertellen.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 21:19

Zal ik zeker doen maar ik weet niet of het nu nut heeft om te gaan kijken want bij mijn vorige rijles heb ik door een onverwachte stop (denk ik tenminste) mijn stuitje behoorlijk gekneust en kan nu dus maar op 1 stoel gemakkelijk zitten. Dus het proefrijden is momenteel ook geen mogelijkheid .
Ik zag trouwens dat de Merens ook in de brabanthallen (paard&koets)vertegenwoordigd is dus daar gaan we zeker kijken.

Groetjes ingrid