Hoe groot kan deze KWPN-er worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Hoe groot kan deze KWPN-er worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 20:06

Hoi allemaal,

Onze Whisper is 28 april 2 jaar geworden. Hij zal nu ongeveer 1.60 zijn (niet gemeten, op de gok).

Zijn halfbroer Janssen (beiden zijn Cinovo-zonen) is ongeveer 1.70m. Natuurlijk hopen we dat Whisper ongeveer zo groot wordt als zijn broer. De bedoeling is namelijk dat ze in het tweespan gaan. Janssen is al 14 trouwens.

Wat denken de echte "kenners" ervan? Hoeveel kan zo'n 2,5 jarige nog groeien en hoe lang doet hij daar ongeveer over?

Afbeelding

Afbeelding

Brennie

Re: Hoe groot kan deze KWPN-er worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:40

Paarden kunnen heel lang doorgroeien, wel tot hun zesde levensjaar. En het is natuurlijk ook afhankelijk hoe groot zijn ouders zijn en hoe deze hun afmeting doorgeven. Is je paard een keer ziek geweest of hij wordt volgend jaar ziek, kan dit ook remmend werken voor de groei. Mijn merrie was met 2,5 jaar ook zo'n 1.60m en is nu 1.66m en 4,5 jaar, ik vind haar op dit moment echt al helemaal uitgegroeid, ze heeft ook geen groeipijnen, zoals de ruin waar ik op rij, die is nu 1.75m en 7 jaar en groeide nog tot vorig jaar en had dus ook tot vorig jaar veel groeiproblemen, spierpijn en stijf en uit balans enz.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 14:48

De ruinen hebben dus dezelfde vader en hun moeders waren ook ongeveer even groot. Wel is Janssen pas geruind toen hij 5 was en Whisper dus met ruim 2 jaar.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:40

er word beweerd dat ruinen juist groter worden als hengsten dus dat zal het verschil niet maken

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:43

ik heb even een stukje uit een ander topic gejat..

sherwood schreef:
Het zijn met name de ruinen die zo groot worden. Dat heeft te maken met testosteron. Dat zorgt er voor dat de groeischijven eerder dicht gaan, en dus dat ze eerder stoppen met groeien. Haal je dat hormoon weg (castreren dus) dan zullen ze langer door groeien. En deze paarden doen er al zo lang over om uit te groeien, dus dat is vaak een heel verschil met als ze hengst waren gebleven.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:45

MoniqueT schreef:
De ruinen hebben dus dezelfde vader en hun moeders waren ook ongeveer even groot.

dat zegt niet alles.
Mijn paard (6jr) is 1.78 ongeveer. Zijn VOLLE zus is 1.65 en zn VOLLE broer op 4 jarige leeftijd 1.68...

ik schat dat jouw 2,5 jarige ongeveer de 1.65 wel zal halen. Maar geef hem, zoals al eerder gezegd, daar wel tijd voor tot hij ongeveer 6 is

MoniqueT

Re: Zes jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 15:10

Hij krijgt alle tijd hoor

En als hij niet groot genoeg wordt om een superspanpaard voor Janssen te worden, dan maar wat minder super. Ik ben hardstikke gek met "mijn kleintje". Het is zo'n lief aapie

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:17

denk niet dat die van jou de 170 gaat halen, maar je weet het nooit !