wie kent het ras: Maremmana???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loetjuh

wie kent het ras: Maremmana???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 10:43

hallo,
ik las op internet een stukje over dit italiaanse paardenras, wie kent dit ras of heeft er een of kent iemand die dit ras heeft?

foto:

Afbeelding

groetjes anouk

Gimli_

Re: wie kent het ras: Maremmana???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 12:26

Heb hier ergens een stukje liggen over dat ras, staat die foto ook bij geloof ik. Ken niemand die zo'n paard heeft, is niet erg bekend geloof ik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:20

Italië heeft wel zeven warmbloed rassen en twee koudbloedrassen, maar ze zijn geen van allen erg bekend, geloof ik.
Mijn favoriet is de San Fratello.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 11:37

ken het ras ook alleen van in rassenboeken, heb er nog nooit eentje in levende lijve gezien.
de San Fratello, daar heb ik nog nooit van gehoord. Zo meteen effe google-en.
Ken uit Italië alleen het Italiaanse Zware Trekpaard, de Maremmane, de Murghese, de Salerno en de ... getver ik kom er niet op. Die Italiaanse variant van de Halfinger...Aaaaagh hoe noemt dat beest nu weer !!

Got ja, de Avligneser, dat was het !

(kennen = info uit boeken )

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 11:43

Gevonden op google :

Citaat:
In Italië bestaan welgeteld 18 paardenrassen, waarvan er 10 tot de warmbloed, 1 tot de koudbloed en 5 tot de ponyrassen behoren. Van de warmbloeden zijn alleen de Siciliaanse en Sardijnse rassen niet bedreigd. De Anglo-Arabische Sarda is wel bedreigd (1081 paarden in 1991), evenals de Cavallo del Catria, Cavallo del Ventasso (40 paarden in 1994), Lipizzaner (996 in 1994), Murgese (742 in 1991), Persano (zeer zeldzaam), Salernitana (160 in 1994), Samolaca (zeer zeldzaam), Sanfratellana (800 in 1988) en Tolfetana.

Van de pony's de Bardigiana niet, maar wel de Esperia (280 in 1994), Giara (350 in 1986, 450 in 1994), Maremmana (1000 in 1986) en Monterufoli (zeer zeldzaam). Het enige koudbloedras, het Italiaanse zware trekpaard, heeft als typische kleur donkerroodbruin met vlaskleurige manen en staart. Het wordt hoofdzakelijk om het vlees gefokt, hoewel het ook een nieuw gebruik in de bosbouw heeft gevonden: niet om bomen te slepen zoals in Nederland, maar met bundels hout bepakt.

10+1+5 is toch geen 18 ?? En een Lippi is toch niet Italiaans ? En waar blijven ze met de Aveligneser ?

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 11:47

jokari schreef:
Gevonden op google :

Citaat:
In Italië bestaan welgeteld 18 paardenrassen, waarvan er 10 tot de warmbloed, 1 tot de koudbloed en 5 tot de ponyrassen behoren. Van de warmbloeden zijn alleen de Siciliaanse en Sardijnse rassen niet bedreigd. De Anglo-Arabische Sarda is wel bedreigd (1081 paarden in 1991), evenals de Cavallo del Catria, Cavallo del Ventasso (40 paarden in 1994), Lipizzaner (996 in 1994), Murgese (742 in 1991), Persano (zeer zeldzaam), Salernitana (160 in 1994), Samolaca (zeer zeldzaam), Sanfratellana (800 in 1988) en Tolfetana.

Van de pony's de Bardigiana niet, maar wel de Esperia (280 in 1994), Giara (350 in 1986, 450 in 1994), Maremmana (1000 in 1986) en Monterufoli (zeer zeldzaam). Het enige koudbloedras, het Italiaanse zware trekpaard, heeft als typische kleur donkerroodbruin met vlaskleurige manen en staart. Het wordt hoofdzakelijk om het vlees gefokt, hoewel het ook een nieuw gebruik in de bosbouw heeft gevonden: niet om bomen te slepen zoals in Nederland, maar met bundels hout bepakt.

10+1+5 is toch geen 18 ?? En een Lippi is toch niet Italiaans ? En waar blijven ze met de Aveligneser ?

Als je de rassen gaat tellen, kom je wel op 18 rassen uit..

ik vind trouwens die San Frantello wel het mooist!!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:22

Heb er ondertussen op Italiaanse sites al 23 gevonden. Raak er nog maar eens aan uit
De Italiaanse Draver en het Italiaanse Rijpaard vind ik niet meetellen aangezien die nog maar 10 jaar bestaan. En de Napoletano is voor zover ik weet uitgestorven in zijn originele vorm. De Noriker en de Lippi tel ik niet mee als echte Italiaanse rassen, en dan kom ik idd op 18 uit. Moeilijke bevalling

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:54

En slechts enkele bekend buiten Italië, of liever, buiten zuid Europa.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:06

De maremmano wordt in Toscane (?) gebruikt als veedrijverspaard. In Essen waren er shows van de cowboys en hun paarden. Op zondagochtend is er op RaiUno Linea Verde, als men in de bergen is en te paard zie je dit ras regelmatig voorbij komen.

sharrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:18

ken ik niet, wel mooi paardje zeg

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:41

wiehooooooeeeeee eindelijk een speciaal ras dat ik wel ken.

informatie:
Type en temperament: De Maremmana, die er vrij gewoontjes uitziet, is sterk, duurzaam en meegaand. Zijn veelzijdigheid, soberheid en weerstand tegen slechte klimatologische omstandigheden zijn altijd enorm gewaardeerd.

Bouw: De Maremmana heeft een mooi geproportioneerd hoofd, met een echt of enigszins bol profiel. Zijn lange gespierde hals is aan de basis zeer krachtig; de schoft is geprononceerd, de schouders vrij schuin en de borst goed rond. Zijn borst is diep en zijn rug kort en recht. De benen zijn een van zijn pluspunten; sterk, stevig en kort met krachtige, mooi geplaatste gewrichten. Zijn vrij brede hoeven zijn opgebouwd uit een sterk zwart hoorn.

Schofthoogte: Gemiddeld 1,60 m.

Kleur: Alle effen kleuren zijn toegestaan, maar bruin en zwart komen het meeste voor.

Karakter: Als een gelukkige mix van een boeren- en een bloedpaard bezit de Maremmana een rustig temperament, dat zeker niet gespeend is van een zekere vurigheid. Over het algemeen van goede wil en vrij gemakkelijk af te richten, heeft hij desondanks de reputatie een eigen willetje te hebben.

en de rest komt later moet nog wat opzoeken in mijn paardn boeken over dit ras

loetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 09:10

nou ben ik wel heel benieuwd of er toevallig ook 1 in nederland te vinden is(A).. is er een stamboek van ofzo weet iemand dat?

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 20:57

Hier heb ik het:

Maremmana

Stevig gebouwd.
Komt voor in alle effen kleuren.
Stokmaat rond de 160
gebruik vroeger:leger, politie
gebruik nu: paard voor italiaanse cowboys (butteri)
herkomst oude napolitaner
vergelijkbaar ras:napolitaner
Word soms half wild gefokt

Hals
Ondanks zijn korte hals is de maremmana een verassend veelzeidig paard.

Achterbenen
De achterbenen zien eruit alsof ze niet voldoende gespierd zijn, maar de spronggewrichten zijn sterk genoeg om voor een opmerkelijke behendigheid te zorgen.

hoeven
de hoeven zijn hard en hebben een goede vorm. De koten zijn kort maar niet stijl.