Paard voor zwaargewicht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Paard voor zwaargewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 21:55

Welk ras is speciaal geschikt voor zware mensen (ongeveer 90 kilo)?

Mijn moeder heeft nu een fjord, maar daar gaat ze mee onderuit omdat hij struikelt (dat doet hij bij lichtere mensen minder). Het is wel een forse fjord (maar niet echt rijtypisch):ligt het nu aan deze fjord, of kunnen fjorden niet dit gewicht houden?

Merr

Re: Paard voor zwaargewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:00

volgens mij zijn haflingers en fjorden vooral sterke paarden, en tinkers lijken mij ook. Maar verder heb ik daar niet veel verstand van.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:24

Tja paard voor zwaar gewicht, daar zijn er genoeg van. Fries, Tinker, kwpner, trekpaard enz.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:26

ik vindt 90 kilo niet echt te zwaar hoor, een volwassen man zou dan ook niet kunnen rijden. Maar een tinker is een sterk paard en natuurlijk een trekpaard.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:28

euh glossi? kwpn'er? ik zou iemand van rond de 90 kilo toch liever op "onze" ijslander hebben als op mijn verzorg kwpn'er hoor!
volgens mij kan je het beste een klein compact ras nemen
inderdaad een fjord, haflinger, tinker, maar ook natuurlijk een shire kan echt heeel veel hebben!

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:28

Fries kan minder dragen dan de gemiddelde KWPN-er, in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken.
Even een lijstje die ik ooit tijdens een lezing tijdens mijn studie diergeneeskunde gekregen heb:
Fries: max. 70 kg (in verband met lange rug)
KWPN: max. 80 kg
Fjord/Haflinger: max 90 kg.
Het onderwerp van deze lezing was trouwens dat paarden veel minder in gewicht zouden kunnen dragen dan dat men altijd denkt. Dat blijkt ook wel uit dit lijstje lijkt mij.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:38

Tja op de manege rijd er ook een mega zwaar iemand op een grote kwpner en dit zorgt niet voor problemen. Als je haar ziet denk je die gaat erdoor heen krakken zo zwaar Maar het paard red het makkelijk. Brengt super zijn kont er onder, heerlijk nageeflijk. Maar het hangt er denk ik ook wel weer vanaf hoe groot je kwpner is... Het is trouwens wel een kwpner tuigpaard die ze rijd.

Een IJslander zou idd kunnen maar wel een groot en breed type. Ik bedoel zo zwaar iemand zou ik nou niet snel op Skundi zetten
Als mijn vader erop zit. Ook iets van 90kilo denk ik dan zie je zijn rug gewoon hol worden

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:42

het verschilt zoiezo heel erg per paard... de ene kan veel gewicht makkelijk hebben... de ander juist weer niet.... ligt aan conditie, spieren en "aanleg"...

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:51

Mee eens

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 23:00

Als echte zwaargewicht spreek ik niet over mijn gewicht.

Ik kan je wel zeggen dat ik in het bezit ben van een KWPN-merrie van 1.68.
Een stevig gebouwd, robuust paard.
Ik heb nog nooit het idee gehad dat ze mijn gewicht niet aankon.
Foto's staan wel in mijn profiel.

M.i. kan een beetje flinke KWPN.er dus best. Mits je je paard natuurlijk niet teveel in de weg zit. Maar dat geldt voor iedere ruiter of je nou mager of dik bent.

Overigens is er in de Huiskamer "het stevige ruiters" topic. De meesten in dat topic rijden ook op KWPN'ers. Tot en met de Z aan toe!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 23:25

Maar ik denk dat de meeste ruiters op het forum wat gevorderder zijn dan mijn moeder, en dat maakt toch ook verschil.

Ik schrik toch wel een beetje van die lijst van nikkigioa. Het maximale gewicht wat een paard kan houden (volgens dierenartsen!) is dus 90 kilo? (ik weet niet of mijn moeder daar onder zit) . nikkigioa: weet je toevallig ook de maximale belasting van een tinker of een shire?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:11

Mijn vader van 80 kg heeft jaren geleden een kwpn-er gehad van 1.62. Is altijd goed gegaan. Nu had die wel een erg korte rug.
Dus een wat groter maatje zal zeker 90 kg aankunnen. En verder een grotere stevig gebouwde tinker kan het ook zeker aan, en een shire/clydesdale zal er al helemaal geen moeite mee hebben

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:13

heb je wel eens gedacht aan een Noriker?

op deze site staan er een aantal te koop, maar ze hebben er nog veel meer die ook bijna allemaal te koop zijn!

Ik heb er zelf eentje en ik weeg dik 90 kilo en ik heb niet de indruk dat ie last heeft van mijn overgewicht

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:23

Ik denk dat het inderdaad erg per paard verschilt en je niet echt moet kijken naar rassen.
Het is nl nogal een verschil als je zo'n persoon op een kwpn van 1.60 of 1.80 zou neerzetten. Het zelfde met fjorden, als je een slank/rijpaard gefokte fjord heeft gaat dat toch minder makkelijk denk ik als een echte breed gefokte fjord voor het zware trekwerk.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:28

Een KWPN-er kan 90 kilo (of meer) goed hebben (maar dat hangt wel af van de bouw van het paard).
Er zijn genoeg paarden die dit gewicht kunnen dragen. Veel hangt natuurlijk ook af van de handigheid van de ruiter. Is het 90 kilo dat gewoon goed mee komt in de beweging en het paard niet hindert of is het 90 kilo hotsen en butsen.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:28

Arabier, 1.58. Geen probleem.

Afbeelding

Gewicht is niet altijd het probleem. Je rijstijl wel. Genoeg mensen die heel mager zijn maar zitten te bonken op de rug. Genoeg mensen die zwaarder zijn die stabiel en rustig zitten. Mag jij bedenken welk van de twee slechter is voor een paard .

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:18

ik denk dat er meerdere rassen zijn die makkelijk dit kunnen dragen.Ook ligt het heel erg aan de manier van rijden. Een licht gewicht kan met het rijden een paard zo erg in de weg zitten dat ie er last van heeft en een zwaar iemand kan misschien zo goed mee zitten met het paard dat dit wel prima gaat.

expiriment

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 23:13

Wat dacht van een Groninger,daar rijd je met 110kg nog makkelijk op een zware buitenrit. Enorm fijn karakter. Een paard ,die voor je wil werken.Niet de snelten maar met een groot uithoudingsvermogen

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 23:23

Ik denk dat je inderdaad voor een grote kwpn er met korte rug moet gaan of een Groninger of Noriker.

Maar waarom komt iedereen toch altijd weer op de proppen met een stevige ruiter die een goede zit heeft is veel fijner voor het paard dan een lichtgewicht die hotst en botst op de rug.
Is natuurlijk wel waar maar op deze manier lijkt het wel of alle zware mensen automatisch goed kunnen rijden en alle lichte mensen er niets van bakken.

Overigens heeft een paard liever een licht iemand die hotsend en botsend op zijn rug zit dan een zwaar iemand die dat doet.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 23:51

Faas schreef:
Arabier, 1.58. Geen probleem.

Afbeelding

Gewicht is niet altijd het probleem. Je rijstijl wel. Genoeg mensen die heel mager zijn maar zitten te bonken op de rug. Genoeg mensen die zwaarder zijn die stabiel en rustig zitten. Mag jij bedenken welk van de twee slechter is voor een paard .

een arabisch volbloed heb harde beenwerk en kan meer hebben dan men denkt...

Oftopic>Faas gaaf paard je arabier:)

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:43

lindsey schreef:
Ik denk dat je inderdaad voor een grote kwpn er met korte rug moet gaan of een Groninger of Noriker.

Maar waarom komt iedereen toch altijd weer op de proppen met een stevige ruiter die een goede zit heeft is veel fijner voor het paard dan een lichtgewicht die hotst en botst op de rug.
Is natuurlijk wel waar maar op deze manier lijkt het wel of alle zware mensen automatisch goed kunnen rijden en alle lichte mensen er niets van bakken.

Overigens heeft een paard liever een licht iemand die hotsend en botsend op zijn rug zit dan een zwaar iemand die dat doet.

Misschien omdat het gewoon zo is. Nogal logisch als een zwaar iemand niet kan rijden belemmert hij/zij het paard veel erger dan een licht iemand die het paard flink tegen werkt. Vind t een beetje onzinnige opmerking. Iedereen begrijpt dit lijkt mij en heeft verder geen uitleg nodig

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:48

Citaat:

een paard heeft het liefst helemaal geen mens op z'n rug maar al sje dan toch zo nodig moet, zorg dan dat je hem zo weinig mogelijk in de weg zit

ikkiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:20

Helemaal mee eens Smurf!
Ik heb hele goede verhalen gehoord over de Noriker, die hier al eerder genoemd is. Een heel betrouwbaar stevig paard. Staat goed op de benen, zijn goed sterk en hebben een heel fijn karakter.
Verder dacht ik aan een Gelder, Groninger. Volgens mij kan een KWPNer idd ook gewoon, door het plaatje denken mensen vaak dat het niet kan. Je moet natuurlijk niet eentje nemen met superlange benen die zo ontzettend smal is dat ie bijna omvalt als je opstijgt. Maar gewoon een leuke stevigerd.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:32

Lusitano...Pedro (ruiter) is geen lichtgewichtje...
Afbeelding

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 11:36

Het ligt volgens mij helemaal aan de bouw van het paard. Je ziet dikwijls wat forsere mensen rijden op Friesen, maar dan bijvoorbeeld het moderne type Fries, ranker en slanker met een wat lange rug. Het lijkt me dan niet echt bevordelijk voor de rug van het paard....

Neem het wat oudere type Fries, Compacter, steviger gebouwd, kortere rug, tja dan kan ik me indenken dat zo'n paard er minder moeite mee heeft!

Mijn Lipizzaner vertikt het overigens om met een zwaar iemand op zijn rug een stap te verzetten................ Oren naar achter in zijn nek en niet vooruit te branden Dat had ie vroeger al met bepaalde mensen en dat heeft ie nu nog steeds, ondanks dat zijn buikspieren inmiddels meer ontwikkeld zijn