Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Horsesandme schreef:och is die man die er op zit niet veel ste groot :S het ziet er zo vaag uit
Lusitana schreef:Ik denk niet dat je ze buiten Indonesia zal vinden, of het moet in Amerika zijn, die hebben geloof ik zo´n beetje alles...
Ze worden ook sumbawa genoemd. Op internet staat oa deze foto
Ik zal even meer foto´s scannen en die plaats ik dan zo wel. duurt even....
Lusitana schreef:Horsesandme schreef:och is die man die er op zit niet veel ste groot :S het ziet er zo vaag uit
Alleen in Nederland bestaat "te groot".
In andere landen gebruikt men gewoon al eeuwen lang de ponies die ze daar nu eenmaal hebben, ongeacht de geringe stokmaat. Er bestaat nu eenmaal niet overal een keus voor grotere dieren.
Glossi schreef:
Mensen kunnen
niet te groot
worden voor hun paarden maar wel te zwaar!!! Stel je weegt 40kilo, dan kan je makkelijk nog op een shetlander maar als je benen bijna op de grond hangen lijkt het mischien raar maar te groot is onzin.
Lusitana schreef:Ook onzin. Op de Shetlandeilanden worden Shetlanders gewoon door kerels bereden en volgeladen met spullen.
Dat idee dat je te groot of te zwaar bent, is typisch Nederlands.
Je bent pas te zwaar voor een pony als zijn rug doorzakt. Dat gebeurd bij ponies met lang, weke ruggen, maar gewoonlijk heeft een pony juist een korte, sterke rug.
Het gaat meer om de stevigheid van het skelet dan om de grootte van het dier. (Ik heb, tussen twee haakjes, wel eens onvrijwillig op een ram gereden, en woog toen 80 kilo. Ram ging er als een speer vandoor, kan niet zeggen dat hij moeite had met mijn gewicht...)
Nogmaals, niet alle landen hebben de uxe om te KIEZEN uit ponies. Ze gebruiken wat er voor handen is. Hier worden Garranos ook gewoon bereden door kerels en daar hebben ze niks geen moeite mee.
Veel Nederlanders moeten gewoon eens afkicken van het denken in plaatjes en het nut van een dier meer waarderen.
En nog eens wat, ik zie genoeg tieners die er geen moeite mee hebben om bij een vriendin achterop te kruipen op een pony. Dat is dan niet zielig, maar 1 persoon van dat gewicht wel?
Wel eens westernpaardjes bekeken en wat daar aan gewicht op ligt en wat ze dan nog doen...etc..etc...
Zie jij de pony van de foto ZWOEGEN?
Maar dit is allemaal off topic. TS wil graag info over de Sumba/Sumbawa, en niet een andere "te groot" discussie.