discriminerend?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzzzz

discriminerend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 20:42

Soms heb ik het gevoel dat sommige mensen paardenrassen minder vinden omdat ze: klein, dik of breed zijn ofzo.

Zo heb ik een klasgenoot:
'HEB JIJ DIE DIKKE FJORD LANGS DE OPRIJLAAN??' (Nou die heb ik toevallig niet.. Maargoed) Daarbij trok ze een gezicht alsof een dikke fjord hebben echt de absolute ramp is.

Bij ons op stal:
Goh moet die kleine van jou ijzers?
Ik zou het niet doen hoor!
(en dat terwijl ze ze gewoon nodig heeft, net als de rest die gevoelige hoeven hebben)..
Ik weet niet of meer mensen met mijn klasgenoot en stalgenoten het eens zijn, of juist helemaal niet, maar laat het eens weten ..

Barcelano

Re: discriminerend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:47

Ja ik vind ook dat mensen rassen soms zo kunnen afkaraken.
ookal vind je een ras niet leuk vind niet dat je ze helemaal af moet kraken.
Elk Ras heeft iets speciaals/leuk/moois

Heb zelf een arabisch Volbloed die zijn per defenitie heet nerveus en het zijn pony s:S

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:00

Ik vindt dat afkraken ook zo dom. ik vindt ook niet dat alle paadjes even mooi zijn, maar dat is dan niet om het ras... Ik vindt bv. het ras fjord niet zo mooi, in het algemeen. maar er zijn zat fjorden waar mijn mond van open valt, zo mooi!
ik vindt dat ieder paard iets heeft;)...

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:04

Ik kijk helemaal niet naar het ras, want er zijn bijvoorbeeld zat Friesen die ik niet mooi vind, maar dat ligt dan niet aan het ras, ik heb ook hele mooie Friezen gezien. Ik vind dat je een paard/pony moet nemen die bij je past. En ik kies een paard op zijn/haar karakter en uitstraling. Heb dit voorjaar een pony gekocht, zonder papieren en weet dus ook niet bij welk stamboek hij hoort, maar heb hem gekozen om zijn karakter en zijn leuke koppie. Mijn KWPN merrie vonden ze op de merriekeuring te grof, maar ik zelf vind haar prachtig en daar gaat het toch om. Wat zou de wereld saai zijn als er allemaal Salinero's in de weilanden stonden, niet!

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 11:50

Jah inderdaad!

Ik heb mijn fjord ook gekocht omdat ik gewoon een fjord wou. Nu reed ik gewoon op een manege en later op shetlanders voordat ik een eigen kreeg.. Nu hou ik niet zo van heel groot en onwijs breed of dik.. (al kwam ik daar later pas achter) Ik heb de meijune ook echt gekozen omdat het een onwijs mooi paardje is. Ik zal van de week wel ff een otootje plaatsen

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:54

ik heb zelf een krusing fries / clydesdale soms laten mensen wel eens duidelijk blijken dat ie geen echt ras is, lekker dom !! Voor mij is ie onbetaalbaar en...... UNIEK

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 11:58

Haha ja!
Een kruizing is inderdaad heel apart en uniek!

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 14:01

Brennie schreef:
Ik kijk helemaal niet naar het ras, want er zijn bijvoorbeeld zat Friesen die ik niet mooi vind, maar dat ligt dan niet aan het ras, ik heb ook hele mooie Friezen gezien. Ik vind dat je een paard/pony moet nemen die bij je past. En ik kies een paard op zijn/haar karakter en uitstraling. Heb dit voorjaar een pony gekocht, zonder papieren en weet dus ook niet bij welk stamboek hij hoort, maar heb hem gekozen om zijn karakter en zijn leuke koppie. Mijn KWPN merrie vonden ze op de merriekeuring te grof, maar ik zelf vind haar prachtig en daar gaat het toch om. Wat zou de wereld saai zijn als er allemaal Salinero's in de weilanden stonden, niet!

Precies, ze hebben allemaal wel ietrs speciaals wat maar net bij jou moet passen en klikken.

Maar eerlijk gezegd vind ik Salinero nou niet spectaculair.. oké kwa prestatie top maar ik zou niet voor z'n uiterlijk vallen

Seertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 14:33

Laat iedereen gewoon in z'n waarde. Paard (dier) of mens!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:03

ach wat ik vind is dat als je echt gek bent op paarden dat je net zoveel kan genieten van een dikke fjord die langs waggelt als van een akhel teke...tuurlijk zijn er rassen bij die je mooier vind dan een ander ras. maar ja dat heb je overal mee.

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:18

Seertje schreef:
Laat iedereen gewoon in z'n waarde. Paard (dier) of mens!

juist net zoiets als mensen gaan uitschelden om hun haarkleur ofso slaat ook nergens op: goh jij bent blond jou mag ik niet

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:03

Heb ik ook gehad.

Koop jij een zweetdeken voor een shet??? En die shetlander is echt een dom beest.. dat je daar nog zoveel aandacht aan gaat besteden!

En als ik er dan opzit staan ze allemaal te kijken, ooh, die is toch onhandelbaar..

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:04

Of andersom.

Jij rijdt op een Fries.. ben je ook opeens heelemaal geweldig. Je hebt ook mensen die niet op een pony willen maar wel een fries..

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:31

ze mogen bij mij over mijn pony zeggen wat ze willen maar voor mij blijft ze geweldig.
ze is een welsh mountain pony en word ongeveer 1 meter 20 dus ik kan haar niet gaan rijden

ManuU

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:40

HooIii
Ik heb dat probleem dus wel van discriminatie..
Ik heb arabieren en friezen..
Arabieren zijn onhandelbaar nerveus en klein..
sedalinpaardjes noemen mensen ze..
En friezen.. Dat zijn toch geen paarden.. Die horen voor de boerenkar.. Dat hoor ik op wedstrijd.. Het is geen paard maar een knol.. En er mee springen .. Nee dat kan al helemaal niet!
Nou mijn Nanne kan geweldig springen! (voor een fries )
En mijn arabieren. Kan je een kanon naast afschieten! Niks aan den hand!
Dus pure onzin!!
Als jij je paard maar mooi vind en er plezier mee hebt!
Daar gaat t om!

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:43

Ik heb wel beetje vooroordelen op rassen moet ik eerlijk toegeven maar soms vind ik een paard vet mooi waar kn ormaal niet van houd enzo ..

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:59

Ja ik hoor dat ook wel eens over tinkers, vooral omdat ik wel ns een foto van mn 'verzorg'tink had laten zien, begonnen ze meteen van; 'Dat is toch geen paard? Dat is 'n knol, die hoort voor de kar' ofzo .

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 09:52

In de westernwereld kunnen ze er ook wat van. Toevallig heb ik wel Quarters, maar dat is puur toeval.
Er zijn zat mensen die fjorden en haflingers onwaardig vinden, terwijl ik zat fjorden en hafjes ken die menig quarter, paint of appaloosa het nakijken geeft. Wat maakt het nou uit op wat voor ras je rijdt.... Kijk je kan van een fjord niet verwachten dat hij zz-dressuur of hoger loopt, en ook niet dat hij over 1,70 heen springt. Maar als iemand lekker bezig is en er heel veel plezier aan beleeft wat is er dan mis mee?????

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 09:55

Tsja goh, ik denk dat iedereen wel paarden heeft die je aanspreken en paarden waarmee je absoluut niets hebt .

Ik hoop dat paardenbezitters goed hebben nagedacht over hun keuze en het paard hebben gekocht dat het beste bij hun past. Dan is het voor hun een perfect paard en zijn zij er gelukkig mee . Prima toch?

Dat het dan niet mijn keuze zal zijn is dan niet zo belangrijk .

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 10:12

ik sluit me bij Apple aan. Anderzijds zie ik hier op bokt toch ook zeer regelmatig berichten van ruiters van 'andere rassen' die zeer neerbuigend doen over 'gewone paarden'.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:23

Ik ben t zelf nog nooit zo tegengekomen met mn tink. De mensen die we voorbij rijden zeggen eerder "oh wat een mooie manen", of "moet je die sokken zien"
Ik denk dat je het vooral op wedstrijden tegenkomt, vooral tussen de "dressuurmiepjes" enzo, die alleen voor de eerste plaats gaan.
En als iemand zou zeggen, die hoort voor de kar, dan zou ik zeggen, ja daar zou die ook heel mooi voor staan
Niks van aantrekken joh

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 18:04

ja dat heb ik ook.. op onze manege zijn veel haflingers,een fjord, een paar tinkers, en 3 paarden.. ( is manege voor gehandicapten daardoor veel haflingers ik ben vrijwilliger) en als ik dan met een paar vriendinnen bij de normale manege ga kijken met al die welshjes en kwpners. dan komen er een paar van die grieten,zo van. haflingers zijn lompe beesten, kun je nix mee enzo.. vink zow banketstaaf om dat te zeggen.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 11:38

Ik denk dat heel veel mensen dat wel meemaken met hun paard.

Ik heb 't ook met mijn Akhal-Teke. De een is er meteen weg van.
Maar het grootste deel is nog complimenteus als ze zeggen: Oeh.. wat een aparte bouw.
En dan heb je nog de groep die hem ronduit lelijk vindt,

Maar die laatste twee zijn het allemaal over een ding eens: "wat een mager paard!! Je moet hem wat bijvoeren".

Tsja... En dan kan ik nog zo verzekeren dat hij heus niet minder krijgt dan de fjord, de haflinger of de arabier die een wei verderop staat en dat slankheid een van de kenmerken van het ras is, maar geloven doen ze het echt niet.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 16:13

Tja, discrimineren is ook een vak apart.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 16:15

MysticTinker schreef:
Ik ben t zelf nog nooit zo tegengekomen met mn tink. De mensen die we voorbij rijden zeggen eerder "oh wat een mooie manen", of "moet je die sokken zien"
Ik denk dat je het vooral op wedstrijden tegenkomt, vooral tussen de "dressuurmiepjes" enzo, die alleen voor de eerste plaats gaan.
En als iemand zou zeggen, die hoort voor de kar, dan zou ik zeggen, ja daar zou die ook heel mooi voor staan
Niks van aantrekken joh

zulke opmerkingen bedoel ik dus. Dat is net zo min netjes.