Jonge Fries beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isa_79

Jonge Fries beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 21:14

Hallo,

Ik heb sinds een paar weken een jonge friese merrie (2 1/2), een afstammeling van Adel 357. Lief, zachtaardig beestje. Ben al beetje bezig met zadelmak maken enz. gaat prima, ze doet geen stap verkeerd. Ik was nieuwsgierig of hier meer mensen zijn met afstammelingen van Adel en die me wat kunnen vertellen van hun ervaringen. Anderen Friesen natuurlijk ook heel erg welkom!!
Ik heb namelijk weinig ervaring met Friesen, zeker met beleren. Heb eerder altijd warmbloeden gehad.

Ik hoop dat er mensen zijn die mij wat verder kunnen helpen.

Gr. Isa

8nnemiek

Re: Jonge Fries beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 12:49

Bij ons op stal staan ook mensen met een fries van 2 1/2. Ze gaan hem ook zelf inrijden over een jaartje en zijn nu vooral bezig met grondwerk. Friezen zijn pas laat uitgegroeid en je kunt daarom het beste wachten tot ze 3 of 3 1/2 is voordat je haar echt gaat inrijden.
De mensen bij ons op stal zijn begonnen met freestyle grondoefeningen, en na een paar maanden zie je echt heel erg veel vooruitgang, ze krijgen nu een heel goede band met het paard en ze luistert al veel beter! En verder mag ze nog lekker de wei op om lekker uit te groeien.
Verder zijn friezen voor zover ik weet niet veel anders met inrijden dan andere paarden. (het zijn trouwens ook warmbloeden) Alleen zijn ze vaak wat sterker en eigenwijzer, dus wel altijd consequent zijn!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 15:06

Ik zou eerder beginnen als het paard een jaar of 4 is. Je kunt natuurlijk wel eerder beginnen met het laten wennen aan een zadel e.d.

2,5 vind ik echt te vroeg

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 15:18

Uuuhm, ligt het aan mij? Of is zadelmak maken hetzelfde als "aan het zadel laten wennen.."

Met het echte rijden zou ik als ik jou was ook nog een jaartje wachten...

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 15:53

Ik gebruikt twee termen, zadelmak en ruitermak. Maar wat de TS met zadelmak maken bedoelt weet ik niet. Vandaar mijn opmerking

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:42

Adel nakomelingen zijn over het algemeen paarden met veel pit! Dit is natuurlijk erg fijn als je echt met je paard aan de slag gaat, maar kan met inrijden minder prettig zijn. Het inrijden van een fries is niet anders dan het inrijden van bijvoorbeeld een KWPN'er . Dus gewoon rustig aan doen, alles rustig op zijn tijd en niets forceren! Succes ermee!

ManuU

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:48

Mystictinker.. Een fries is wel degelijk koudbloed..
En ik heb zelf vijf Friezen waarvan twee zelf in gereden.. Begin rond 3,5 met het echte rijden.. Beter voor de rug i.v.m zwakte..
En het verschil is dat een fries over het algemeen heel rustig is en ze gooien hoger op dan een kwpner bijv. dus dat je niet gelijk aan de teugels hangt van wat is dit
Nou heeel veeel succes er mee!!

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:41

ManuU schreef:
Mystictinker.. Een fries is wel degelijk koudbloed..
En ik heb zelf vijf Friezen waarvan twee zelf in gereden.. Begin rond 3,5 met het echte rijden.. Beter voor de rug i.v.m zwakte..
En het verschil is dat een fries over het algemeen heel rustig is en ze gooien hoger op dan een kwpner bijv. dus dat je niet gelijk aan de teugels hangt van wat is dit
Nou heeel veeel succes er mee!!

Nee hoor, een fries is 100% warmbloed!! Volgens mij is hierover al een topic op bokt geweest. Zal het even voor je opzoeken!

En je kunt een fries net zo goed met de 3 jr. inrijden als elk ander paard. Al je het maar rustig aan doet en niet meteen 7x per week een uur gaat rijden! En met die rug was vroeger meer een probleem door de inteelt. Dit is echter sterk verbetert en komt bij de beter gefokte friezen vrijwel niet meer voor.

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:46

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:55

Volgens mij zijn het toch echt warmbloeden
Ze bestaan waarschijnlijk al zo'n 3000 jaar. In de tijd van de Romeinen werd de fries gebruikt als rijpaard en bij de oorlogen, ze waren warmbloed, meer beweeglijk, vlotter, fijner gebouwd paard. Dus in het begin was de Fries een warmbloed. De kruisingen die uiteindelijk tot de Fries hebben geleid zijn ook allemaal gedaan met warmbloeden of volbloeden. De Fries is voor 1900 ook veel luxer en lichter dan in de landbouwperiode tussen 1900 en 1970. Toen is er door selectie binnen het stamboek gekozen voor zwaardere types. Nu zijn we door selectie in de andere richting weer bezig luxere types te fokken, zonder inbreng van vreemd bloed.
Dus als dit klopt zijn het wél warmbloeden.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:46

Hey wij hebben ook friezen

Een fries is idd een warmbloed!

Ik heb 1 merrie van 8 die heb ik samen met mijn zus zelf beleerd. Dat is heel goed gegaan en we reden er pas op met 3.5 jaar.
En dan korte stukjes en zo langzaam opbouwen

Dan hebben we nog 2 twenters. Volgend jaar mei gaan we die ook zelf beleren. Dan zijn ze beide 3 en dan beginnen we met grond werk en langzaam aan een zadel laten wennen en wat opvoeding ho is ho enz. Want nu staan ze 24/7 op de wei en hebben nog niks anders gedaan als eten en ravotte met hun maatjes.

Ze kunnen wel vast staan en voetjes geven (moet tenslotte voor de hoefsmid) maar echt fatsoenlijk meelopen gaat nog niet super en het vertouwen moet ook allemaal nog komen maar dat komt volgend jaar pas!

Ik heb geen adel maar vind dat adel mooi fokt jammer dat die is afgekeurd!

Wij hebben zelf een
Lammert X Mark
Liekele X Lammert (Dochter van de oudste merrie)
Nanning X Tjimme

In me profiel staan fotos.

ow en welkom op bokt trouwens

aiselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 14:09

zelf niet echt ervaring mee, maar bezit wel een fries en ben lid van http://friezen.messageboard.nl waar veel mede-friezen-eigenaren veel ideeën kunnen delen over van alles en nog wat.
(fries is een ras opzich en je komt er veel herkenbare problemen tegen )
suces met verder beleren

Vathaminn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 08:17

Ik zelf heb een fries die is net 2 maanden onder het zadel en hij loopt perfect heeft nooit gebokt gesteigerd of wat dan ook hij is heel leergierig en doet echt alles voor mij ondanks het een hengst is hij is echt zo super braaf, ik had me er helemaal op ingesteld dat hij heel hard leers zou zijn maar helemaal niet ik heb namelijk ook al verschijnende andalusiers en arabieren beleerd maar die zijn een heel stuk vervelender en koppiger dan mijn lieve frieze hengst Dandylion als je wil kan ik je wel een foto sturen maar dan moet je me wel even een keertje een mailtje sturen(dat naar vathaminn@hotmail.com) ik hoor het wel en hoop dat jou fries net zo lief is als mijn fries

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:05

Laat ik eens gaan vertellen over het inrijden i.p.v. of een Fries wel of niet koud/warbloed is Degene die hier over begon.. bedoelde volgens mij dat een Fries wat anders rijd dan een KWPN-er etc.

Geke is nu 3.5 (ze is van 1 april) Let er wel even op: Geke was als veulen al de grootste en meest volbouwde tussen haar leeftijdgenootjes.. Ze is ook sinds haar 2.5 weinig meer gegroeid, ze is ook een heel erg aanhankelijk en leergierig paard.

Geke staat nu iets minder dan een half jaartje voor de wagen. Daarvoor heeft ze aan de lange lijnen gelopen etc. Deze zomer hebben we haar laten wennen aan wat gewicht op haar rug, maar heel af en toe en niet meteen erop rijden.

Nu zit ik er af en toe op, op een lekker dik dekje. Dan stappen we lekker een beetje rond in de wei, dat gaat super. En af en toe een klein drafje. We gaan nu kijken voor een zadel. Dat hebben we expres nog niet eerder gedaan, omdat we er maar heel weinig op reden, omdat ze dan ook voor de kar wat meer spieren kon opbouwen, en ze net gekeurd is.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:34

Heey,

Ik ben in het bezit van een Adelmerrie!
Zij is 4,5 jaar en pas een half jaar echt in training. Ze zijn laat rijp dus kijk vooral naar wat je paard aan kan en vooral niet overvragen.
Mijn fries is niet super pittig, ze heeft een fijn karakter, heel koel in het hoofd en voor weinig bang. Foto's heb ik een tijd geleden in horses @ work gezet.
Succes met je Adel!
En je mag me altijd pb'en voor informatie over mijn Adel!

Isa_79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 21:26

Wat leuk zeg, dat er meteen zo gereageerdt wordt!

Vithaminn, ik vind leuk om je foto's te zien, mijn ouders zijn op vakantie en hebben mijn digitale camera mee op vakantie, zodra ze terug zijn, zet ik direct wat foto's op internet.
En Anke wat leuk dat je ook een Adelmerrie hebt, die van mij is ook zo braaf en gewillig. Had ik eigenlijk niet echt op gerekend, maar ze heeft al die tijd dat ik der aan het longeerlijn heb, en zadel en hoofdstel heeft ze ook al aan gehad, nog geen stap verkeerd gedaan.
Ze ik heel werklustig. Maar al wel heel ontspannen, aan de longe constant lang laag ook. Ben benieuwd hoe het op langere termijn gaat, en wat ze kan, want ik ben echt een dressuurruiter.
Maar aan de meesten te horen ben ik er erg vroeg bij, ja ze inmiddels ook al wel weer ruim 2 1/2 geweest hoor.
Maar bedankt iedereen voor de reacties, jullie horen nog van me.

Tot gauw.

Groetjes Isa

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:31

he,

bij ons op de manege beleren we alle friezen zelf, voor de kar en onder het zadel. We hebben er nog nooit problemen mee gehad.

ff off topic dan is een haflinger dus ook een warmbloed!

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:55

@ Isa ben benieuwd hoe jouw Adel eruit ziet!
Hier het topic van Dilia R.
viewtopic.php?f=10&t=469169&hilit=
Wat is de vader van de moeder van jouw Adel?
Volgens mij zijn de meeste friezen wel makkelijk met zadelmak maken. Tenminste ik heb er nu 3 meegemaakt, waarvan 2 zelf gedaan en nooit problemen gehad.
Mijn overleden Adelruin was ook heel braaf in de omgang en onder het zadel.