Jonge Fries beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isa_79

Jonge Fries beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 21:14

Hallo,

Ik heb sinds een paar weken een jonge friese merrie (2 1/2), een afstammeling van Adel 357. Lief, zachtaardig beestje. Ben al beetje bezig met zadelmak maken enz. gaat prima, ze doet geen stap verkeerd. Ik was nieuwsgierig of hier meer mensen zijn met afstammelingen van Adel en die me wat kunnen vertellen van hun ervaringen. Anderen Friesen natuurlijk ook heel erg welkom!!
Ik heb namelijk weinig ervaring met Friesen, zeker met beleren. Heb eerder altijd warmbloeden gehad.

Ik hoop dat er mensen zijn die mij wat verder kunnen helpen.

Gr. Isa

8nnemiek

Re: Jonge Fries beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 12:49

Bij ons op stal staan ook mensen met een fries van 2 1/2. Ze gaan hem ook zelf inrijden over een jaartje en zijn nu vooral bezig met grondwerk. Friezen zijn pas laat uitgegroeid en je kunt daarom het beste wachten tot ze 3 of 3 1/2 is voordat je haar echt gaat inrijden.
De mensen bij ons op stal zijn begonnen met freestyle grondoefeningen, en na een paar maanden zie je echt heel erg veel vooruitgang, ze krijgen nu een heel goede band met het paard en ze luistert al veel beter! En verder mag ze nog lekker de wei op om lekker uit te groeien.
Verder zijn friezen voor zover ik weet niet veel anders met inrijden dan andere paarden. (het zijn trouwens ook warmbloeden) Alleen zijn ze vaak wat sterker en eigenwijzer, dus wel altijd consequent zijn!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 15:06

Ik zou eerder beginnen als het paard een jaar of 4 is. Je kunt natuurlijk wel eerder beginnen met het laten wennen aan een zadel e.d.

2,5 vind ik echt te vroeg

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 15:18