Welsh A, geschikte kinderpony???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lucas03

Welsh A, geschikte kinderpony???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 21:44

Zoals de titel al zegt; is een welsh A een geschikte kinderpony; dwz voor een beginnende ruiter.

Ik zou evt een veulen/ jaarling willen kopen en deze later inrijden zodat mijn zoontje er evt mee zou kunnen gaan rijden. In de tussentijd kan hij zich vertrouwd maken met de pony.

Is een welsh A daar geschikt voor of hebben de welshjes te veel pit? Zou ik beter een oude Welsh kunnen kopen? Ik weet helemaal niets van Welshjes, alleen dat ze een geweldige uitstraling hebben.

graag jullie reacties.

Tibamar

Re: Welsh A, geschikte kinderpony???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 22:16

Volgens mij zit er in Welshjes behoorlijk wat pit...
Maar dat verschilt vast ook wel een beetje per pony, iedere pony heeft een ander karakter.
Een ouder welshje is denk ik verstandiger, een jonge pony kan soms rare bewegingen maken enz.
Ik zou gewoon op zoek gaan naar een pony die al eerder bij (kleine) kinderen gestaan heeft, dan weet je iig zker dat ie gewend is aan kinderen.

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 22:21

Je hebt idd veel welshjes waar behoorlijk wat pit in zit, maar ik ken ook genoeg pony's waar je bij wijze van spreken ieder kind dat kan zitten gerust op kan zetten. Zelf zou ik kiezen voor een iets oudere pony met miss al wat wedstrijdervaring, als je zoontje dan wedstrijdjes wil gaan rijden is niet alles nieuw en daar heb je echt profeit van.

Iig succes ermee

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 22:24

Als ik jou was zou ik gewoon een leuke en grote shetlander kopen. Welsh pony's kunnen echt behoorlijk eigenwijs zijn, ook als ze wat ouder zijn. Ik heb mijn welshje A gekocht omdat het meisje van wie ze was (meisje = 9 jaar) haar niet aankon, terwijl de pony toch ook al 9 jaar is. Ze werd er elke keer vanaf gegooid, en heeft heel lang ook niet durven rijden. Shetlanders zijn ook eigenwijs, maar toch minder pittig dan de welshjes. Wat je ook kunt doen is een ouder pony'tje met veel ervaring kopen (bijvoorbeeld van een manege).

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 22:53

Hoi, je kan niet per ras zeggen wat voor pony het is, dat ligt echt aan de pony. Meestal kan je wel wat voorspellen, maar toch. Je hebt hele brave welshjes waar een kind zo mee weg kan rijden maar je hebt er ook echt felle donders tussen zitten die niet zomaar luisteren naar zo'n ukkepuk. De Welsh zou niet mijn 1e keus zijn als kinderpony, ze zeggen ook wel : Hoe kleiner hoe eigenwijzer !!! Denk aan de Shet.
Ik denk dat ik in jouw geval een braaf en wat ouder shetje aan zou schaffen, liefst een merrie want die zijn vaak braver (maar lang niet altijd....). Je kan ook kijken voor een leuk dartmoortje of een connemara, of een wat oudere welsh. Je kan ook beginnen met een shetje en als je zoontje daar te groot voor is geworden en toe is aan een nieuwe uitdaging iets van een fjord of een haflinger aan te schaffen, als hij door wilt gaan tenminste. Kijk maar wat je met mijn tips doet, maar zelf zou ik niet met een welsh beginnen. Kijk maar eens in maneges rond waarop kinderen leren rijden, dat zijn ook voornamelijk kleine pony's, shetjes, ponykruisingen, new forests of wat oudere welshjes enzo. Ik zou die kant uit gaan denken. Veel succes !!

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 07:24

Het lijkt me niet zo geschikt om een Welsh of Shet te kopen voor je kind, ik heb deze rassen allebei (gehad) en ze zijn zo eigenwijs als ik weet niet wat en je kindje ligt er binnen no-time af.
Ik zou eerder een rustig, braaf ponietje nemen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 09:06

geen shetlander welsh ofzoiets die zijn best wel heet koop dan een goede new forest pony ofzo maar er zit zoveel pit in een welsh

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 14:30

Hoewel de Welsh behoorlijk wat pit heeft vind ik het prima kinderpony's. Maar daarbij zal ik altijd zorgen dat ze genoeg beweging krijgen de rest van de week. Een pony die 1 keer per week uit de weide geplukt wordt en dan braaf zijn rondje moet lopen met een huppeltje erop wordt niets. Maar imo is dat bij bijna iedere pony zo.
Op Pinky, Fellow en Marjon rijden heel vaak jongere meiden/beginners. Dit gaat super. Maar de overige dagen worden ze gereden door wel manse ruiters en als dat niet zou gebeuren zou ik er geen kleintje op durven zetten.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 14:42

Hmm ik hoor het al. Moeders wil wel een leuke pony maar een welshje (zeker een jonge) zal het dan geloof ik niet worden. Ach het hummeltje is nog niet zo ver maar ja... je kunt nooit vroeg genoeg beginnen....

Ik heb geen ervaring met welshjes en daarom was hier mijn vraag. Ben toch al weer wat wijzer geworden. Het zal daarom waarschijnlijk een oudere pony worden die weet dat zo'n ukkepuk nog niet zo heel goed kan rijden. We zullen eens rustig rond kijken... er is zat te koop. (of het allemaal goed is, dat is een tweede )

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 15:45

Zoals net ook al iemand schreef: denk eens aan een dartmoor. Net een grote uitvoering van een Shet alleen in het algemeen veel braver/minder eigenwijs. Iemand bij mij op de club heeft er een en iedereen kan er opstappen en mee wegrijden

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 15:50

ik zal me eens gaan verdiepen in de dartmoor. lang leve het internet!!! yoehoe

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 15:52

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:02

Ik heb ook even op de link gekeken en je hebt het vast ook zelf al wel gezien maar hier staat het al:

De Dartmoor pony heeft een bijzonder vriendelijk karakter en is een ideale pony voor kinderen. Zelfs niet al te grote volwassenen zouden op deze kleine maar sterke pony kunnen rijden. Dartmoor pony's kunnen door hun werkwilligheid overal voor ingezet worden. Bij dressuur en springen, cross en aangespannen rijden kan de Dartmoor beste prestaties leveren. Door hun kalme karakter en tredzekere pas worden ze vaak als leerpony voor kinderen gebruikt.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 16:05

ja, ben ook al bij de officiele dartmoorsite van nl geweest. Ik zal me hier zeker in gaan verdiepen. Bedankt iig voor de tips.

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:21

heb zelf een welsh a, zou NOOIT een vlieg kwaad doen. Maar ik denk dat als je je zoontje onder begeleiding laat rijden etc. je al met veel pony's kan hoor!

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:42

Nou, dan hebben wij zeker aparte welsjes ofzo, want alles wat bij ons loopt is zo mak als het maar kan!!!
Wij hebben ze ook 2 keer per week in kinderlesjes lopen, net beleerd of al jaren onder het zadel, alles loopt even braaf. Die kinderen leren er hardstikke leuk op rijden. Ze zijn niet sloom, maar braaf en goudeerlijk.
Alles wat bij ons loopt is kindermak, jong en oud,. Van veulen af aan groeien ze ook op met kinderen, dat scheelt natuurlijk ook.
Dus als je een welshje koopt bij het juiste adres, heb je een geweldige pony, en niet alleen voor je zoontje maar ook voor jezelf (veulentje fokken, mennen, evt rijden als je niet te groot/zwaar bent).

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:45

Hebben jou welshjes dan nooit eens last van overtollige energie en spoken in het graan ed?
Weet niet hoevaak de jouwe getraind worden? Maar Pinky en Fellow worden zo'n 5 dagen per week bereden (ohz of aangespannen) maar als er een rust dagje tussen zit en ik zou er dan een kleintje op zetten dan is hij toch even net iets te fris.
Ook als hij iedere dag gelopen heeft en het waait net iets meer ofzo dan ziet hij spoken in het graan (1 kant van de bak).
Imo zijn dat gewoon 'warmbloed streken' of zie ik dat nou verkeerd?
Hoewel Marjon er duidelijk minder last van heeft, die staat juist liever zo vaak mogenlijk stil . En Fellow wordt eigenlijk alleen wat vlugger aan het been enzo. Denk dat Pink gewoon een pittig baasje is.. En toch zijn ze allemaal Pinky fan, mmzzz

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:50

Ik zou toch ook een grote shet overwegen. De kleintjes zijn te fel, maar een grote kan je makkelijk de hele week stil zetten en er daarna weer een beginner op zetten.

Een shet moet wel netjes opgevoed zijn en kleine kinderen moeten altijd begeleiding hebben. Maar dat geld voor iedere pony!

Voor mij niets anders meer dan shetlanders, heb er een weiland vol van, maar er komt waarschijnlijk niets anders (iig niet van mij zelf ) tussen te staan.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:03

De welsh A-tjes die ik heb gehad waren echte kinderponys. (zie profiel)
Ondanks dat ze hengst waren reden er 2 meisjes van 6 op.
Later zijn 2 meisjes van 9/10 er op gaan rijden en die konden alleen met ze langs de weg.
De shetlanders die ik ken zijn eigenwijs en chagarijnig.
Maar dit alles ligt gewoon aan hoe ze opgevoed zijn en wat hun karakter is.
Er zijn ook welshjes waar je absoluut geen kind op moet zetten en shetlanders die geen vlieg kwaad doen..

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:18

Klopt LadyF, ik ken ook enkele shetlanders (de enige die ik ken, schandalig) die apsolute niet kind proof zijn. Maar imo dan ook slecht opgevoed.
Het blijft toch per pony verschillend en het is gewoon net wat bij je past!

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 07:15

Pinky_girl schreef:
Het blijft toch per pony verschillend en het is gewoon net wat bij je past!

Ja, zo is het maar net..
Ale je via marktplaats zoekt, zoek dan op kinderpony en niet specefiek op een ras.

Succes in ieder geval!

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 08:44

Pinky_girl schreef:
Hebben jou welshjes dan nooit eens last van overtollige energie en spoken in het graan ed?
Weet niet hoevaak de jouwe getraind worden? Maar Pinky en Fellow worden zo'n 5 dagen per week bereden (ohz of aangespannen) maar als er een rust dagje tussen zit en ik zou er dan een kleintje op zetten dan is hij toch even net iets te fris.
Ook als hij iedere dag gelopen heeft en het waait net iets meer ofzo dan ziet hij spoken in het graan (1 kant van de bak).
Imo zijn dat gewoon 'warmbloed streken' of zie ik dat nou verkeerd?
Hoewel Marjon er duidelijk minder last van heeft, die staat juist liever zo vaak mogenlijk stil . En Fellow wordt eigenlijk alleen wat vlugger aan het been enzo. Denk dat Pink gewoon een pittig baasje is.. En toch zijn ze allemaal Pinky fan, mmzzz

Nou serieus, dat valt bij die van ons reuze mee!!! 2 van de 4 worden regelmatig buiten de lessen om ook gereden (wedstrijden ook) of gemend, die andere 2 lopen alleen 2 keer in de week in de les. En doen echt geen stap verkeerd, nog minder als degenen die meer lopen. Maar ook als je die stilzet, doen ze braaf mee met kleine kinders.
Zijn ze dan echt zo apart... whaha...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:44

Ik heb een aantal (4) welsh Atjes verzorgt.
Een aantal waren echt te pittig voor kleine kindjes, maar dr zat één schat van een pony tussen (het waren allemaal leukerds daar niet van), hij was vrij jong maar supergeschikt voor kindjes, schrok echt niet zomaar ergens van en was een echte knuffel.
Ik denk dat welsh Atjes heel geschikt kunnen zijn voor kleinere kinderen, maar gewoon goed zoeken. Bovendien zijn ze ook erg mooi.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:58

Ik denk dat de conclusie uit dit topic is dat je beter geen welshje kan nemen, vanwege dat ze vaak (voel je dus niet aangesproken als jouw Welsh dat niet heeft !!) heel erg schrikkerig en fel zijn en geen dag stil kunnen staan zonder de volgende dag hyper te zijn. Bovendien zijn ze vaak erg gevoelig en beginnertjes zijn dan wat te grof lijkt me. Ik denk dat je het beste een wat ouder paardje kan kopen, een new forest of een kruisinkje ofzo. Iets van ong. 1.30m wat braaf en betrouwbaar is en waar hij voorlopig nog op kan rijden. Zoals al eerder besproken zou een dartmoor dan een goed idee zijn. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 20:44

dat is idd mijn conclusie ook, wat niet weg neemt dat ik misschien toch toevallig een hele brave tegen kan komen. Dit was een nuttig topic voor me wat iig veel meningen over de prachtige welsh naar boven heeft gebracht.