Garrano

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dancer_joey

Garrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 16:37

hoi
zijn er mensen die de garrano kennen of er 1 hebben
een bijna uitgestorven ras uit portual.
ze zijn ongeer 1.30 groot maar heel sterk.
Ze zijn bruin met zwarte manen
zeg het maar als je meer informatie wil
voor meer informatie: www.garranostables.nl

hier een paar foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Grainey

Re: Garrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 17:43

Nog nooit eerder van gehoord... maar, ze zijn wel leuk ! Ik vind dat ze een erg leuk koppie hebben
Apart dat ze altijd bruin zijn

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 23:21

Wat een super leuk ras zeg! Ik hou wel van kleine paarden die volwassen kunnen dragen. Net als IJslanders Zal in het weekend ff die site doorlezen want heb het erg druk met stage. Hebben ze ook extra gangen?

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 13:48

HEJ
de site moet al heel lang nog een beetje bijgewerkt worden hoor
maarja het komt er steets niet van of zo
toevallig dat je over die ijslanders begint en vraat of ze ook andere gangen hebben want er zijn garrano's die ook kunnen tölten

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:13

Aah gaaf Helaas nog geen tijd gehad om de site bij te lezen! Word waarschijnlijk in het weekend pas. Maar echt super leuk ras! Hoe duur kost een een onbeleerde Garrano?

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 13:47

de prijs valt mee maar dat zou ik moeten vragen
maar als je intresse hebt er staat nog een hengst veulen te koop een hele mooie zie de eerste foto hij is nu alleen al veel donkerder geworden

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 07:37

Het rás Garrano is typisch voor de bergachtige streek in de ruime regio rond Burgos, Spánje en hoofdzakelijk zwárt. Zonder wit.
Is als zodanig erkend en geregistreerd bij het Min.v Landbouw dat hier in Spanje van oudsher de rassen en stamboeken registreert.

De paarden waren vroeger vooral voor trekdiensten en leven nu semi-wild op lastig begaanbaar terrein.
Als rijpony zijn ze nu náuwelijks in gebruik buiten excursies met toeristen.
De populatie houdt zich netaan in stand en o.a. predatie door wolven op de veulens is een probleem.
Er is op het moment een gesubsidieeerd project om ze in hun gebied van origine; Burgos, in stand te houden.

'Garrano' is in de volksmond ook een verzamelnaam voor bergponies.
De berponies uit Baskisch gebied en omgeving heten Pottok en zijn wel vaak tot driekleurig, krek zoals het setje op de foto. Ook dit ras is niet wijd verbreid en ook dit zijn perécte en geharde rijponies.
Uiteraard zijn er verder vele mengvormen omdat deze ponies niet op raszuiverheid gefokt zijn en rassen hooguit door geografische isolatie in stand gebleven zijn.

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 19:53

Huertecilla schreef:
Het rás Garrano is typisch voor de bergachtige streek in de ruime regio rond Burgos, Spánje en hoofdzakelijk zwárt. Zonder wit.
Is als zodanig erkend en geregistreerd bij het Min.v Landbouw dat hier in Spanje van oudsher de rassen en stamboeken registreert.

De paarden waren vroeger vooral voor trekdiensten en leven nu semi-wild op lastig begaanbaar terrein.
Als rijpony zijn ze nu náuwelijks in gebruik buiten excursies met toeristen.
De populatie houdt zich netaan in stand en o.a. predatie door wolven op de veulens is een probleem.
Er is op het moment een gesubsidieeerd project om ze in hun gebied van origine; Burgos, in stand te houden.

'Garrano' is in de volksmond ook een verzamelnaam voor bergponies.
De berponies uit Baskisch gebied en omgeving heten Pottok en zijn wel vaak tot driekleurig, krek zoals het setje op de foto. Ook dit ras is niet wijd verbreid en ook dit zijn perécte en geharde rijponies.
Uiteraard zijn er verder vele mengvormen omdat deze ponies niet op raszuiverheid gefokt zijn en rassen hooguit door geografische isolatie in stand gebleven zijn.

hoe kom je aan dat stukje als ik vragen mag want het klopt niet wat er in staat
want de garrano komt uit portugal en is meestal bruin niet zwart die komen wel voor maar minder

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:01

Ik woon in Spanje, heb stapels spaanse boeken en DVD's over de inheemse rassen. Ook de info van het Min.v.Landbouw is openbaar.
Tot slot zijn hier wekelijks schitterende programmas op de landelijke en regionale televisie.
De door het Min.v.Landbouw als ras erkende en geregistreerde Garrano rond Burgos is zowel op een encyclopedische serie DVDs die ik heb als op een tv-docu uitgebreid aan bod.

Ik betwist verder niet waar jullie paarden vandaan komen of hoe ze daar genoemd worden en ook niet of ze tot een ras behoren.

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 14:21

best appart maar deze komen uit portugal want kenisen zij er zelf heen eweest om ze op te halen.
maar het zou best kunnen dat ze bv. rond de grens van portual en spanje zijn en daar door in portugal en spaje voor komen

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:03

Ze zien er wel leuk uit
Ik hou wel van zulk soort paardjes

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:14

Garrano is gewoon "pony". Vandaar dat je ze ook in Spanje hebt. In Portugal worden ze ook Minho pony genoemd. Ik ken er een paar. Ik heb vroeger Tessy gereden, die naar Nederland is gegaan en daar nu Jessy heet...
Afbeelding

Ze kunnen telgangen en tölten, hebben een enorm uithoudingsvermogen, zijn slim, lopen met veel knie-actie.
Hier lopen ook veel kruisingen rond Garrano x Lusitano, wat meestal een stevige pony, type cob, geeft.
Ze delen genetische achtergrond met oa de Fjord, Dartmoor, Welsh en meer pony rassen, heel interessant als je er echt induikt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:28

Ze zijn niet altijd bruin, hoor, wel heeft bruin de overhand. Er zijn ook vosjes en valen.
Die hier in het wild leven, krijgen een brandmerk op de rechterdij, een huisje met een G erin.

Helaas vallen er nog wel eens wat Garranos ten prooi aan de wolven en, nog meer aan autos, daar er een redelijk drukke weg waar hard gereden wordt door het gebied loopt waar ze leven

Ik woon in Portugal en kan wel aan Garranos komen als je belangstelling hebt en je kunt niet slagen bij Garanno stables in Nederland.

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 13:59

hoi
ik zoek zelf geen garano maar kom best vaak bij de garrano stables
en ken jazzy ook wist je dat het veulen op de foto haar veulen is?
wel leuk dat je hun ook kend! maar zijn jullie diemensen waar milly en lucie de garrano van kennen?
en ik weet dat ze niet altijd brruin zijn maar meestal wel maaar dat had ik er ook neer gezet
owja en is die pony op de foto jazzy?
sorry dta ik zoveel vraag haar maar ik vind het leuk ook eens andere mensen over de arrano te spreken die ik nog niet ken. want ik vind het wel een leuk ras en jammer dat er nog maar zo weinig zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:13

De pony op de foto is Jazzy en nee, wij kennen Milly verder niet. Mijn vriendin heeft haar alleen, via de hoefsmid, een pony (Jazzy dus) verkocht. ik heb Jazy gereen en hield in een schriftje bij wat ik met haar dfeed. milly heeft dat schriftje erbij gekregen.
Er zij er nog redelijk veel van als je ze vergelijkt met de Sorraia, ons andere wilde ras, waar er nog geen 100 van zijn in Portugal ...
er leven toch nog zo´n goede 1500 Garranos in het wild en er zijn best wel wat fokkers. Van de Sorraia is er maasr 1 familie die ze in stand houd!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:22

Afbeelding
Ik ken deze Garrano verder niet. De foto wordt hier gebruikt ter promotie van het ras.

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 16:45

leuk dat je een schriftje bijhield maar rij je nu ook op garrano's

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 18:41

Nee, ik heb Lusitanos gehad en ben erg ziek geweest (hart en longen en reuma) en ben nu pas weer begonnen op een manège (klik op roze onderschrift) en daar rijdt ik op een Lusitana (Markiezin) en een Anglo-Arabier(Pintinhas). Ik ken wel een Garrano, een vosmerrie, Foxy. Mijn vriendin heeft daar een veulen van en een veulen van Jazzy/Tessy, beide van een Lusitano vader. Die zijn nu 7 jaar. Foxy heeft vreselijke allergie, net als haar zoon trouwens. Ze rijden er niet meer op omdat ze gewoon op de knieën gaat, maar volgens mij komt dat door dat huidprobleem. Ze hebben er mee gefokt, maar de Lusitanohengst die ze daarvoor gebruikten, is gestorven. Ik ken ook een Lustano X Garrano merrie. De kruising komt hier trouwens veel voor.
Ik zal eens een foto van Foxy maken en plaatsen.