Friese Paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dorinda

Friese Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 18:23

Hoi Hoi, ik ben dus echt heeeeeeelemaal weg van Friese paarden !! Ze zijn enorm sterk enzo maar toch lees je vaak op sites en in tijdschriften enzo dat het juist ideale paarden zijn voor kinderen omdat ze zo goed luisteren en zo snel nieuwe dingen op pakken. ligt dat aan de fries zelf aan hoe die is opgevoed of is dat ook hun goedaardige karakter dat ze hebben ?
Groetjes Dorinda
p.s. wat vinden jullie zelf van friezen? ik ben helemaal weg van de Barokke houding van hun nek !!

mcrielaard

Re: Friese Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:56

Ik vind Friezen prachtige paarden. Maar dan moet het wel een echte barokkefries zijn. Dus een kleinere maat Fries, die een stuk compacter is dan de Friezen die 1.70 zijn ofzo, en ook lekker zwaar. Hun halshouding is idd prachtig, ziet er heel trots uit.
Ik denk niet dat het ideale kinderpaarden zijn, niet omdat ze geen goed karakter hebben, want het zijn heel zachtaardige paarden, en de paarden zelf kunnen idd vaak wel erg goed overweg met kinderen, maar het zijn wel heel sterke paarden. Dus was als er een keer een kind van 10 op rijd, en de Fries ziet iets wat hij eng vind en hij maakt z'n eigen sterk?
Het ligt dus idd aan hun goedaardige karakter dat ze goed met kinderen overweg kunnen, maar er zijn natuurlijk ook Friezen die daar totaal vanaf wijken, maar over het algemeen gezien hebben ze heel vriendelijke karakters. Natuurlijk ligt dat ook voor een deel aan de opvoeding, als jij een jaarling Fries koopt, en je voed het niet op, je laat hem je gwn bijten ofzo, dan kan je verwachten dat het later geen fijn paard word, want eenmaal aangeleerd is moeilijk af te leren.

Dorinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 21:13

ja die zware barokke friezen vind ik zelf ook het mooist , die magere zijn geen echte friezen meer vind ik haha maar wat je zei over iemand van 10 die erop rijd daar heb je gelijk in maar ik bedoel iemand van 14 of 15 ofzo die kunnen hem dan wel houden denk ik . bij mijn oude manege staat ook een fries en als je daar mee buiten gaat rijden en hij ziet iets wat hij nog nooit gezien heeft ofzo schrikt hij niet hij kijkt er wel naar maar hij verwerkt het allemaal rustig en zijn baasje die kent iemand die friezen fokt en tot nu toe de friezen die hij gefokt of verhandeld heeft ( en dat zijn er heel wat! ) reageerden allemaal hetzelfde, dan bedoel ik dat ze er niet vandoor gaan of gaan bokken stijgeren of in paniek raken ze kijken er wel naar maar blijven wel doorgaan met waar ze mee bezig waren
Groetjes Dorinda

_black_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:39

Waar ik verzorg staan 7 prachtige zwarte friezen. EN sommige daarvan zijn echt niet de makkelijkste. Alleen buitenrijden gaat niet, ze schrikken, ze gaan er weleens van door en in de bak is dat ook zo. Je hebt gewoon makkelijke en moeilijke friezen. De friezen die staan waar ik verzorg zijn allemala goed aardig en zullen je niet met opzet kwaad doen maar het blijven toch dieren met een eigen wil em ze zijn allemaal anders. Dus ik vind niet dat je kan zeggen alle friezen zijn 'makkelijk' om te rijden.

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:43

Het ligt eraan wat voor karakter je fries heeft.
Bijvoorbeeld, ik had een hele mooie barokke ruin, maar als er een takje verkeerd lag of hij liep ergens voor de 11e keer langs, was het gedaan met de pret en ging ik mee, in volle galop. Hij was echt gevaarlijk zo.
Maar integendeel heb ik nu een merrie, daar kan ik mijn zusje van 11 op wegsturen, is geen slaperd, maar corrigeerd zich voorbeeldig, en is niet vaak bang.
Heb van haar 2 veulens staan. 2jarige hengst en 1jarige merrie en hebben allebei het karakter van mama overgenomen en zijn dus lekker koel in het hoofd.

Dorinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 08:33

ik zeg ook niet dat Alle friezen makkelijk zijn ik zei alleen maar dat die fokker had gezegt dat hij nog nooit schrikachtige friezen had gehad. die merrie waar jij het over hebt maaikietje zulke friezen bedoel ik nou . hij had een hele makke hengst en de merries die hij had waren meestal ook niet schrikachtig dus kreeg die meestal ook van die makke veulens , naja in het begin dan niet he maar als ze een beetje opgevoed waren, als zo'n klein veulentje voor het eerst in izjn leven bijv. een vrachtwagen of scooter ofzo ziet is het logisch dattie toch wel een beetje schrikt wat zijn karakter dan ook is vind ik.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:56

Iemand van 14 of 15 beschouw ik eigenlijk niet meer echt als kind. Ik ben zelf 14, en ik ben al zo goed als uit gegroeid, dus ik kan net zo makkelijk grote paarden aan als iemand van 30 met de zelfde rijervaring.

Dorinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 12:40

haha ik ben zelf ook 14 maar er zijn hier best veel volwassenen en die zeggen meestal dat 14 en 15 ook nog kinderen zijn zegmaar dus ik dacht ik doe ff makkeluk maar dat deej ik dus niet

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:31

wij hebben nu 3 frieze merries maar komen er zeker nog meer.

Dorinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 07:37

leuwk !! zijn ze gewoon voor de plezier of gebruik je ze voor een fokkerij of manege ofsow?

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:06

ik verzorg freise paarden, ze hebben 3 merries.. waarvan 2 fokmerries en 1 oudje.... die wordt af en toe gereden. en ik rijd op 1 vn de 2 fokmerries, ohz en voor de kar:D
het zijn 3 generaties, komen allemaal uit elkaar:P en de oudste is zeer mak... kun je alles op zetten, vliegt niet weg ofzo maar ze is nogal eigenzinnig... als je echt iet swil moet je zeeeer streng zijn...
de andere 2 zijn veel pittigere merries.. daar kan je niet zomaar iemand opzetten... zij proberen je soms uit vooral door met zen 2en wedstrijdje te doen }> maar ze zijn wel super lief

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:08

hoi!! ik vind die luxere types het mooiste ik kan niet verklare waarom weet ik niet
we hebbe thuis nog maar 2 barok-types, en 2 arabo- friese veulens en de rest luxe types ( 8 in totaal)

maar wat je zegt is wel waar dat ze lief en aardig en super schatig zijn maar er was een aantal jaren geleden werd er een merrie ingereden en die vrouw viel eraf en die merrie ging langs haar op de knieen om haar te bijten ze ging gewoon door de knieen!
maar de merrie waar ik nou op rij daar gingen ze op zitten en ze reden gewoon weg alsof ze het al jaren deed ( alleen nog nooit goed doorgereden was ) daarom neem ik der altijd mee als een van men nichtjes of neefjes der zijn om hun erop te zetten

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:21

Dorinda schreef:
leuwk !! zijn ze gewoon voor de plezier of gebruik je ze voor een fokkerij of manege ofsow?

Voor de sport en de fok

we hebben nu 1 ster merrie 8 jaar oud
en 2 twenters volgend jaar worden ze beleerd en gekeurd.

We zijn nog op zoek naar een goede ster merrrie goede bloedlijn om mee te fokken

Dus het blijft niet bij 3 friezen hahaha

angellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:35

Ik heb nu op moment ook 3 friezen..

2 ruinen en 1 hengst.

Afbeelding
2 jarige hengst

Afbeelding
3 jarige ruin vader Onne

Afbeelding
4 jarige ruin vader Piter

Dorinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 06:15

woow mooie paarden zeg ! voordal die 3 jarige ruin vind ik mooi !;)

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:09

Ach, paarden blijven individuen. De ene Fries is kipmak, de andere een echte heethoofd met bijbehorend schrikgedrag.

Ik denk dat je over het algemeen wel kan stellen dat het vaak nuchtere paarden zijn.

Die van mij is zo goed als blind, maar ik rij er desondanks urenlange buitenritten mee in mijn eentje. Maar ik ken ze ook waar ik dat nieteens mee zou proberen!

Wilma1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 06:42

Hi,

Kijk eens op www.friezen.messageboard.nl super gezellig site-forum wat alleen maar met friezen paarden te maken heeft.

Groetjes,
Wilma

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:49

verzameltopic