fries en frederiksborger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Omarlover

fries en frederiksborger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 15:43

hi, hier wat info over dezse drie rasse(sorry, maar daar had ik ff sin ihn om te schrijven)

Fries:
Herkomst:Nederland, met name de provincie Friesland

Stokmaat:tussen 1.55 en 1.60 M.

Kleur: friese paarden zijn altijd gitzwart ; aftekeningen of andere kleuren zijn verboden.
Een klein kolletje word door de vingers gezien
Karakter: Het friese paard word het getypeerd als een makke,levendige , maar gewillig werker.Het is een trouw en gevoelig paard!

Exterieur:
Het friese paard is een sierlijk tuigpaard dat helemaal zwart is en zwaar behang heeft.
Manen en staart zijn gegolfd.
Het heeft een fijn hoofd, een lang gerichte , gebogen schoft.De benen zijn temelijk kort maar stevig, lang behaard en met vetlok
De hoeven zijn blauw.
Opvallend is de fiere houding

Gebruikers mogelijk heden:
Bekend zijn friezen vooral voor de show nummerrubrieken,waarin ze voor de friese sjees lopen en gereden worden door boeren en boerinnen in friese klederdracht
Maar ook onder het zadel is het friese een trouwe kameraad.
Het heeft zelf duidelijk aanleg voor dressuur en geniet een goede reputaie als hogeschoolpaard

Beweging: in draf valt de fries op door zijn trotse houding en de hoge knieactie

Afbeelding
hier is hij in een drafje!

Frederiksborger:
Herkomst:Denemarken

Stokmaat: tussen 1.55 en 1.62 m

Kleur:Meestal voskleurig

Karakter: De frederiksborger heeft een levendig temparaent en is een gewillige werker

Exterieur
De frederiks borger is een vlot, middelzwar, warmbloedpaard met veel adel. Het heeft een klein hoofd met dikwijls een ramsneus en een zeer mooie hals.
schouders- en borstpartij zijn uitzonderlijk sterk.
De rug is breed en kruis en lendelen zijn gespierd
Het paard heeft goede benen en spronggewrichten
.

Gebruikers mogelijkheden:
Oorspronkelijk was de frederiksborger bedoeldt als hogeschoolpaard, maar in de loop van de vorige eeuw is door toevoeging van arabisch en engels volbloed een veelzijdig rijpaard ontstaan

Beweging: De moderne frederiksborger een goede stap ,een ruime draf en een prettige galop

en , wat vinden jullie, als jullie konden kiezen welk paard van de 2 je moest kopen welke pakte je dahn??
ik een frederiksborger

groetjes michelle

mcrielaard

Re: fries en frederiksborger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 12:30

Ik zou niet kunnen kiezen. Ik vind het allebei heel leuk paarden.

Maar, let een beetje op je Nederlands En ik snap het nut van dit topic eigenlijk niet.