koudbloed-eigenaren; hebben jullie dit ook welleens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

koudbloed-eigenaren; hebben jullie dit ook welleens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 20:18

Ik ben stiekem wel benieuwd of meer koudbloed-eigenaren dit hebben; ik heb een schat van een Tinkermerrie, een geweldig lief beest, wel wat lomp af en toe, maar voor recreatief gebruik echt een wereldpaard, 100% bomproof, en een enorme knuffel om heerlijk mee te tutten.

Maar de laatste tijd betrap ik mezelf er toch op dat ik zo graag dressuurmatig aan het werk wil, en misschien in de loop van de tijd wat wedstrijden rijden hier in de buurt. Alleen zie ik mezelf nog niet echt met Shakyra (mijn Tink) op wedstrijd. Ze meet maar 1.40, en ik weet dat ze dressuurmatig waarschijnlijk niet zo ver komt. Daarbij ben ik bijna 18 en zal ik tussen de paarden moeten starten met haar.

Soms kriebelt het gewoon zo om een leuk sportpaardje te hebben, en flink mee te werken, maarja, Shak is echt een schat en waarschijnlijk zal ik haar ontzettend missen als ik haar niet meer zou hebben. Wat zouden jullie doen; gewoon een poging wagen? Het enige wat er nu op zit is een stuur en een rem, en dressuurmatig hebben we eigelijk nog nooit echt getraind..

En ik ben benieuwd of meerdere Tinker- en andere koudbloedeigenaren dit ook welleens hebben?

Marloes_R

Re: koudbloed-eigenaren; hebben jullie dit ook welleens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 21:35

Ik heb dat ook. mijn tinker is 1.47 dus ook niet supergroot. En ook heel erg groen. Ik heb eeb vriendin die nu in de l gaat starten met haar tink maar die is wel wat luxer. De mijne heeft echt een dikke korte nek. Ik hoorde wel laatst iets over koudbloedwedstrijden maar daar moet ik nog eens achteraan.
Ik denk dat nu starten weinig zin heeft. Dan ben je meer opvulling. En bedenk wel dat veel mensen naar je kijken met een apart paard.
En je hebt jury's die het niet zo op tinks of andere koudbloeden hebben.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 23:48

Ik had dit ook en ben het gewoon lekker met mijn tink gaan doen. Gewoon gaan lessen en starten. Doorgroeien met je tinker. Alles eruit halen wat erin zit.

Afbeelding

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 07:55

Ik heb een Fries en dat gevoel ken ik ook. Maar ik heb les, en over een tijdje gaan we er gewoon voor

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:02

Sharmila schreef:
Ik had dit ook en ben het gewoon lekker met mijn tink gaan doen. Gewoon gaan lessen en starten. Doorgroeien met je tinker. Alles eruit halen wat erin zit.

Idd. Dan maar niet tot hoog niveau, gewoon hard werken en proberen alles eruit te halen

En ik moet zeggen... ik sta nog steeds versteld van wat er bij Snowdon af en toe uitkomt en ik weet gewoon zeker dat hij nog veel meer kan als we door zouden trainen.

Had ik ook niet verwacht toen ik een leuke Tinker had, die lekker lomp was, geen enkele dressuurmatig uurtje had volbracht en lekker dwars en eigenwijs kon zijn.

Je moet gewoon je beperkingen en grenzen kennen, maar daarbij kan je toch lekker dressuurmatig bezig zijn, net genoeg dat je dat gemis op kan vullen. Je krijgt vanzelf andere wensen. Wensen die je wel kan voldaan met je Tink, want wat je dan met haar bereikt, zal voldoening genoeg voor je zijn.

Je moet dat gewoon even in je koppie knopen. Je hebt voor een Tinker gekozen en je wilt haar niet kwijt. Je vindt al haar kenmerken fantastisch en haar enige nadeel zou jou dan tegenhouden er serieus mee aan de gang te gaan? Dat zou ik een beetje zwak vinden.
Shak zou dan niet eens kans krijgen om zichzelf te bewijzen.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 20:00

Dat lijkt me ook wel... Ik heb zelf geen paard, maar als iemand me vraagt watvoor paard ik ooit zou willen, weet ik het niet. Van de ene kant een lief bomproof halfdood paard, Fjord of haflinger, of Tinker, maar van de andere kant ben ik toch wel ambitieus aangelegd, en dat zou dan niet helemaal eerlijk zijn tov. zo'n paard.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 20:13

Ik betrap mij zelf er ook wel eens op hoor,hoe het zou zijn op een BV kwpner.

Zou het dan makkelijker zijn of moeilijker?
Voor roosje houd het echt wel een keer op,maar ga wel eruit halen wat erin zit maar luister wel naar mijn paard.

Ga eerst lekker wat onderling starten,neem les ga je paard soepel maken.beetje gymen is niks mis mee.
Er worden best wel tinker wedstrijdjes georganiseerd hoor.

Roos is trouwens 152 en ik ben 173.
Ik verkoop mijn liefje echt niet omdat ik zo nodig moet starten.

Door haar ben ik juist gaan starten!
Zij heeft mij zo zeker gekregen dat ik het aan durfde.
En als ik dan die bokkende en protesterende,steigerende heet hoofden om mij heen zie!neeeee laat mij maar op mijn kouwe stinker

Dan maar een iets minder mooi plaatje bij entree van de dressuur ring,dan de gemiddelde.
Gaat erom dat je je paardje lekker kan laten lopen en bewegen!

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 22:03

Met een tinker kan je best wel dressuren hoor. Afhankelijk van de bouw kan een enkeling ook best nog wel hoog in de dressuur komen. Veel trainen dus! Maar zeg eens eerlijk....zou je die veelzijdigheid van een tinker kunnen missen?????
Ik ken ook friezen- en shire-eigenaren die passages en piaffes rijden met hun koudbloeden en daar best leuke punten mee scoren op wedstrijden.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 22:11

ik heb eenmerrie van 1.47 daar wil ik eerst een jaar mee starte daarna met onze ruin die vindt ik zelf nog niet zo ver maar hij is stuk groter 1.55 en ik zit dus ook dat ik al bij de paarden moet starten maar ik zou nooit mijn tink weg doen en heb er eigenlijk ook niet aangedacht voor een sport paard

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 23:35

Ja ik heb nu 8 koudbloeden en allemaal verschillend dus kan alle kanten op. Er zit zelfs een tinker tussen met super mogelijk heden voor dressuur. Ik kom dus niets te kort met mijn koele kikkers.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 15:15

Boya schreef:
veelzijdigheid van een tinker kunnen missen?????

Dat is een hele goeie.. waarschijnlijk niet
Als ik zo eens nadenk wat er allemaal zo geweldig is aan een koudbloed, kan ik meer voor- als nadelen opnoemen. Ik vind het altijd geweldig dat we overal langs en onderdoor en overheen kunnen, gewoon omdat ze zo koel in d'r koppie is ..en dat onbezorgde kan ik denk ik weer niet missen
En verder is het echt een geweldige pony in de omgang, waar ik een hoop plezier mee heb, en uiteindelijk is dat véél belangrijker dan een mooi plaatje in de dressuurring..

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 15:38

Verzorg dressuurpaardje erbij zoeken?

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:42

Gewoon gaan starten !! Je rijd toch voor jezelf ? NIet alleen voor anderen !!

Ikzelf heb twee sportpony’s zegmaar , maar degene die tot nu toe het beste presteert is Shetan , de pony van mijn zus die ik uitbreng op wedstrijd . Hij is een haflinger , wel met iets arabier erin maar het is er wel eentje !

Mijn eerste wedstrijd was in februari , gelijk de NH’se kampioenschappen en ik schaamde me een beetje voor zijn uiterlijk , tussen al die sportpony’s .
Maar Shetan deed het mooi wel , we werden kampioen !! Nu zijn we 10 wedstrijden verder en we starten M-springen !!! Hij heeft in alle wedstrijden maar 1x een balk gehad ! Top toch ??

Hij doet het werkelijk super !! En ik schaam me absoluut niet , het is nu juist iets van , We laten zien wie we zijn en wat we kunnen ! Dus naar het uiterlijk moet je niet gaan kijken , geloof me !

Gewoon die startkaart aanvragen en hup je best doen !!!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 16:47

Boya schreef:
Verzorg dressuurpaardje erbij zoeken?

Haha wie weet
maar ik heb het al druk zat met 2 Tinkers

Zat net eventjes in je profiel te kijken, wat een lekker ding zeg, die Tinker van je!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:46

Begin met les nemen.
Als je bezig bent met lessen kun je iedere keer je grens verleggen, en heb je iets om aan te werken.
Wanneer je op een wedstrijd komt en je andere paarden ziet lopen, vergeet dan niet dat ook die getraind hebben. Geen enkel paard is (naar mijn weten) zonder trainen in de Z gekomen.
Veel plezier met lessen!

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 19:12

gewoon beginnen,en zien waar het eindigd!
als je maar eerlijk blijft tegenover jezelf en je tinker!!
niet dwars door blijven gaan als je merkt dat na de L "op" is voor je tinker!

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 20:06

Mazzel-meid schreef:
Zat net eventjes in je profiel te kijken, wat een lekker ding zeg, die Tinker van je!

Dank je, maar jouw Shakyra mag er ook zijn hoor! Wat een prachtige manen en mooie aftekening op d'r hoofd.

Sorry, we gaan een beetje off-topic

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 16:17

Je kan het altijd proberen. Waarom niet.

Wel komen er dan weer best veel verdere kosten bij, voor iets dat misschien helemaal niet de moeite waard is. Je stelt een moeilijke vraag....

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 16:37

Citaat:
Ze meet maar 1.40, en ik weet dat ze dressuurmatig waarschijnlijk niet zo ver komt. Daarbij ben ik bijna 18 en zal ik tussen de paarden moeten starten met haar.

Ik ben ook 18 en heb een haflinger van 1.43. Het maakt mijn niets uit dat ik op een kleine tussen de paarden rij.

Bij ons op pension staan voornamelijk koudbloedpaarden. We hebben friezen in de L. Een tinker in de L. Euh de haflingers zitten nog niet in de wedstrijden. Ik ga in januari beginnen.

Ik zou het gewoon proberen!! Laat zien dat onze koudbloedpaardjes het best wel kunnen!!!!!!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 08:10

UH *denk denk* NOPE. Nooit dat idee gehad, ik reed, en rij veel warmbloedpaarden en ben toch altijd weer blij dat ik op mijn eigen knolllie stap. 2 jaar geleden ben ik gestopt met wedstrijden, op dat moment L1 en sinds 3 maanden heb ik weer les. In het begin was het echt hopeloos, ik had er echt geen vetrouwen meer in, maar nu begint ze steeds beter te lopen en zitten we bijna weer op ons oude niveau. Heel toevallig typ ik net www.knhs.nl in om te spieken wat het kost om mijn startkaart weer te bestellen, zegt genoeg denk ik

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 16:35

heb zelf dan een Fjord die lekker kan lopen en die is ook maar 1.40m/1.45m maar daar wil ik ook mee gaan starten op den duur. Volgend jaar moet ik dan ook bij de paarden. Mijn beste vriendin heeft een haflinger waar ze mee gaat starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 19:01

Ik heb een fjord die nu 2 jaar is.
Als ze ingereden is en we een hele poos lekker hebben geoefend wil ik ook gaan starten met haar. ik ben 20 dus zal ook tusen de paarden gaan..tegen de tijd dat ik met wedstrijden begin zal ik wel 22 zijn ofzo
ik ga het gewoon proberen!
Neem een voorbeeld aan Taco ( fjord ) en Guusje! Zijn ook koudbloeden en doen het goed

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 09:35

Je moet gewoon gaan starten als je dat wil hoor!
Je moet je niet tegen laten houden omdat mensen denken dat je voor een beetje dressuur meteen een 'sportpony' nodig hebt.

Kennis van mij reed met haar Haflinger in het M, iedereen had vet veel commentaar, dat een haf dat niet zo kunnen enzo, maar ze werden toch mooi elke keer 1ste. Met de juiste training kan elk paard het Z rijden !
Alleen heb je jury's die niet van dat soort paarden houden en hun typische bewegingen niet waarderen, dat is een fout van de jury, niet van jou of jouw paard!

En met de grootte, dat vindt ik al helemaal onzin, dat combinaties worden afgerekend omdat de ruiter te groot zou zijn, voor een tinker of fjord of haf ben je echt niet snel te groot, ik vindt het persoonlijk zelfs mooier als je er met je benen wat onderuit komt, in mijn ogenhoort het zo.
Ik stoor me veeeel meer aan mensen op paarden bij wie hun benen nog niet eens uit t zadel komen, dat ziet er pas niet uit. En dat zie ik toch een stuk vaker.

Dus, ik zou lekker starten, al is het alleen maar om gewoon dwars te zijn en iedereen te laten zien dat je met een lieve fantastische tink (of elke ander zwaar gebouwd (klein) paardje) ook kan dressuren.
(ben zelf 1.75 mijn pony is 1.55)

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:06

Ja ik ken het gevoel. Zelf heb ik ook een tinker , gelukkig wel en vrij grote ( 1.57) . We zijn gaan lessen en groeien met zijn 2en en binnen kort gaan we starten. Ik heb geen hoge ambities met hem, ook niet met een ander paard. Meer het gevoel van iets met je eigen paard bereiken. Mijn instructrice is helemaal wild van hem omdat hij zo hard wild werken en echt heel netjes kan lopen. Ach zolang paard en ik het beide leuk vinden gaan we door .

En absoluut straks iedereen met de neus op de feiten drukken dat je echt niet een mooi elegant sierlijk paardje nodig hebt om een proefje te lopen .

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:51

Ik heb een haflinger ik reed er eerst echt alleen maar buiten mee. Maar dressuur enzo ging steeds beter. Toen ben ik onderling wedstrijden gaan rijden daar hebben we in de L1 winstpunten gehaalt en sindskort ben ik ook officieel gestart. Ik weet dat ik niet heel ver kan komen en dat hoeft ook niet van mij want buitenrijden vind ik nog steeds het leukst. Maar ik heb veel plezier in de wedstrijden dus ik zou zeggen als jij daar zin in heb kan je het toch gewoon proberen.