Friezen-Topic!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Friezen-Topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:39

Klets & vertel hier mee over je eigen Fries, je verzorgfries of gewoon over jouw lievelingsras!
Ikzelf verzorg een 2-jairge Friese merrie ( Time x Jitta )
Volgend jaar is het zover
Dan wordt ze beleerd bij de Nieuwe Heuvel! (www.denieuweheuvel.com)
Nu ben ik druk bezig met longeren enzo..

Ik ben benieuwd naar jullie (vz-)Friezen

wendely

Re: Friezen-Topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 16:36

Hier is ook al een Friezen topic maar goed

Jitta is haar moeder zeker? Dan is het geen Time x Jitta maar een Time x (de vader van de moeder)..

Ikzelf rij een Tsjerk x Piter Friese merrie van net 5 jaar oud. Heb haar vanaf januari in de wedstrijden lopen. Maar lig er nu net 1.5 maand uit i.v.m veulen wat een mooi hengstenveulen is geworden een Tsjalke x Tsjerk..

Eigenlijk vind ik het een beetje onzin dat mensen hun paarden wegbrengen te beleren.. Je schiet er vaak niets mee op. Ja je kunt er op zitten thats it! Je kunt het net zo goed zelf doen wij beleren onze eigen Friezne ook zelf. En het spaart je heel wat geld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:50

Ja, maar ik vind zelf toch een heel verantwoording en ze gaan daar ook heen om beleerd te worden voor de kar en ze worden beide gedekt door Doaitsen. Als de eigenaar het toch betaalt; waarom dan ook niet?

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 09:14

Nee idd daar heb je wel een klein beetje gelijk in..
Zie ik ben het anders gewend, wij trainen al onze eigen paarden. We beleren ze onder het zadel voor de kar, maken ze zelf keuringsklaar brengen ze zelf voor.. (En nee wij zijn geen handels/fok/trainings-stal..)
En als je ze dan in de wedstrijden hebt dan is het mooie gewoon, dan heb je ook echt het id van: Dit heb ik echt zelf gedaan en niemand anders.. Dat is gewoon een mooi gevoel, ik zou ook niet willen dat ze weggingen te beleren vind het zelf hartstikke mooi om te doen! Echt prachtig werk

Hmm Doaitsen vind ik persoonlijk niet een geweldige hengst maar fijn ieder zo zijn smaak he

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 15:17

Haha, Doaitsen was ook niet mijn eerste keus, maarja ..ik ben de bezitter en niet de eigenaar (zoals hij altijd zegt )
Ik snap dat het een mooi gevoel is, maar als het daar toch betaald wordt .. en daarbij vind ik dat ik daar te weinig ervaring mee heb. Daarbij zijn ze alle 2 enorm veel geld waard.. Toen ze een paar maanden uit waren zijn ze voor 4000 per stuk verkocht, dus ik snap wel dat de eigenaar het zo wil

Wat vind jij dan een mooie hengst ?

Aman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 16:00

Ik heb een verzorg - Fries, die van ons wordt. De eigenares belt maandag de dierenarts en die wordt ze gekeurd, spannend dus. Ze heet Matsje, 9 jaar en is dus een Fries, ze is beleerd voor de kar en OHZ.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 16:30

Hoe oud waren die Friezen toen ze verkocht werden?
Naja Fries is zowiezo een duur ras, je wilt niet weten wat die van ons opleveren en waar ze voor verzekerd zijn
Die van mij (die ikzelf rij) had als veulen 1e premie en Fokdagkampioen
Agja ook al werd het betaald zou ik het nog niet willen. Maar als ik zelf echt wou dat ze weg gingen om beleerd te worden zou dat wel gebeuren wordt dan ook wel betaald maar daar gaat het niet om..
Gaat me er gewoon om dat ik het zelf doe is het allerleukste!

Wat ik mooie hengsten vind..
Wisse (net overleden jammer.. )
Tsjalke
Tsjerk
Wibe
Ja nog wel een paar maar dit zijn tog wel een paar van de mooisten..

Djoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 16:58

Oh ik vind Doaitsen wel mooi! Ik had hem als 2 jarige als in Amerika op de keuring gezien, en zag hem toen in NL weer, fantastisch!
Zeer luxe! Ik geloof dat de veulens ook wel goed lijken!
Natuurlijk blijft Jasper mijn favoriet maar er zijn erg veel goede hengsten! Het is maar net wat bij je merrie past!

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 18:21

hoi hoi
ik heb een verzorg fries. ze heet caroline en is 13 jaar. ze is super braaf en 100 % verkeersmak. ik ga ook veel met haar naar buiten. caro heeft 2 zonen (oscar 9jaar en arne 5 jaar) en een dochter (nienke 1jaar) de eigenaar probeerde haar weer te dekken maar dat is helaas niet gelukt. caro is een echt race monster maar luisterd wel als je haar tegenhoud.ze is echt mijn super paardje en ik ben blij dat ik haar mag verzorgen (bedankt piet).
veel (paarden) groetjes van manuela en caroline

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:33

Hoi! wij hebben thuis ook een aantal friezen, waarvan ik net met een 4jarige merrie ben begonnen te rijden. Het gaat super!
We hebben haar ook laten beleren bij de nieuwe heuvel! Best tevreden over
Een andere frieze merrie hebben we wel zelf beleerd, is natuurlijk ook het leukst om te doen, alleen hebben we hier nog bijna geen ervaring in, en de merrie (fieke) waar ik nu dus mee rij, is nogal fel en ik wilde het niet verpesten zeg maar.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:40

mijn moeder heeft een oude preferente merrie van Naen
Nog een Heinse x Naen ook een merrie 3 jaar
nog een merrieveulen Leffert x Naen

Mariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:07

Ik verzorg/rij 4 friezen. Tjits is een ruin van 7 jaar, Jazmin een merrie van 10 jaar. Verder ook nog een jaarling een een veulentje. Ontaro is 1 jaar en... 24 dagen, komt van de hengst tije en Jazmin is de moeder. Quinty is nu 23 dagen, heeft dezelfde vader en moeder als ontaro

Chomoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:52

ik heb een hele lieve friese sterhengst nu 3 jaar. ook zelf beleerd... Jelke X Sjaard. en we hebben een 5 jarige merrie, Leffert X wessel (is van mijn zus.) Maar wendely, niet iedereen durft een paard te beleren, of heeft er niet genoeg ervaring voor.

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:11

Ik heb thuis een friese merrie. Ze is nu 9 jaar, en ze is nu 2 jaar bij ons . Ze is pas bij ons (op haar 7e dus) beleerd, dus moet nog heel veel leren, maar het is een super lief paard .

Ze is trouwens een Jillis x Keimpe

Danielle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:35

Ik rij een fries voor iemand anders.. Afstammeling van Leffert.. Zn naam is Tom Amos en hij is 7 jaar.. Ik breng m ook uit op wedstrijden, ik rij er L-1 mee en mag L-2 starten

squitward

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:34

Ik heb een friese merrie , nykle x hearke

in juni heeft ze haar 8e veulentje alweer gekregen

hier een paar fotos van men paardje

Afbeelding
Afbeelding
dikke uiers haha

Afbeelding
op wedstrijd

Afbeelding

Afbeelding
Veulen van dit jaar, Senne een merrie, Jasper 366 x Nykle 309

Luna2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:49

ik heb zelf een 2 jarige friese merrie, genaamd Luna.

ze is een Piter 312 x Remmelt 323.

ik ben nu bezig met haar verkeersmak te maken.

ik heb haar sinds mei dit jaar, en het gaat heel goed met ons. ze luisterd heel goed, en stopt ook als ik dat vraag.

ik heb wel foto's van haar maar ik weet niet hoe ik ze erop moet zetten.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 08:30