Welk merk zadel voor brede Tinker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Welk merk zadel voor brede Tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 13:57

Omdat ik behoorlijk wat problemen heb met het vinden van een goed passend vzh zadel, dit topic..

Ik heb een hele brede cobmerrie, maar alle zadels die ik tot nu toe heb gepast/laten passen zijn te smal op haar schouder. Ik heb gisteren een zadel gepast, met extra brede boom, maar zelfs dat is nog te klein voor haar. De schoftuitsparing is goed, ook is de ruggegraat geheel vrij, maar het drukt op haar schouder. Het enige zadel wat tot nu toe past is een westernzadel met brede boom en redelijk korte skirts.

Ik wil voordat ik eventueel over ga stappen op boomloos, van jullie weten welk merk zadel jullie rijden en welke boommaat en of jullie je zadelboom hebben laten verstellen door de zadelmaker of dat het in 1 keer goed pastte.

Alvast bedankt voor jullie informatie

Groetjes Dianne

Edit: het zadel wat ik gisteren heb gepast heeft een schouderbreedte van 35 cm, maar ik denk dat het op zijn minst 40 cm moet zijn, zonder verlies in de hoogte van de kamer.
Laatst bijgewerkt door DianneM op 03-07-05 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesco

Re: Welk merk zadel voor brede Tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:59

ik heb een haflinger die echt geen schoft heeft en ook erg breed is en daar heb ik een equestor zadel op type contour master het is een dressuur zadel met verstelbare boom kijk eens op hun site www.equestor.nl het zijn echt hele goede zadels en veel succes met het vinden van een goed zadel ik zag bij een ander haflinger topic dat er ook veel mensen met een wintec rijden ook met verstelbare boom alleen is dat wel het dressuurzadel het is erg moeilijk om een goed zadel te vinden

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:04

bij de wintec zijn nu nieuwe boomen uit die zijn extra wijd dat zijn roze/paarse boomen op hun site kun je dat lezen
http://www.wintec.net.au/

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:05

en de zadel zijn er trouwens ook in vlz gewoon eens efe nuezen op hun site ik wil me ook een wintec aanschaffen dus

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 14:21

Bedankt voor je informatie, daar heb ik wat aan! Ik zie dat ze ook zadels hebben met verstelbare boom! De All Round komt aardig in de buurt bij wat ik zoek. De contour master stond niet op de site, maar wel een ander zadel met verstelbare boom, voor shires etc.

Ik wil juist geen wintec, althans geen kunststof, van welk zadelmerk dan ook. Ik vind kunststof niet mooi om te zien, de singelstoten worden snel slecht en ik heb het idee dat het zweterig is, zowel voor het paard als voor mezelf. Daardoor is wintec al afgevallen en daardoor de keuze wat beperkter.

Dit zadel gebruik ik nu dus, het laat haar schouderpartij goed vrij, omdat de skirt vrij hoog zit, zoals bij heel veel westernzadels.

Afbeelding

Groetjes Dianne
Laatst bijgewerkt door DianneM op 03-07-05 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:32

ik hou ook niet van een kunststof zadel maar je kan bij alle leren zadel met een verstelbare boom eens kijken of het past

fjordjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:21

op mijn verzorgfjord ligt een kieffer lech profi, die kunnen ze heel gemakkelijk breder en smaller maken dus je moet maar even kijken

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:27

ja indd als je geen wintec wil kiefer is makkelijk grooter en kleiner te maken aan te passen anders toch eens een zadel maker vragen ? die hebben meestal ook 2 hands zadels die ze ook nog eens kunnen aanpasen.
en het zweten met de witec pro valt mee de leerachtige wintec's hebben dat wel dat zweten heb namelijk laatst eens proef gereden op een kunstof zadel maaar wat sweet dat enorm
maar die andere van wintec hebben dat volgens mij niet die pro modelen

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:53

Ik heb hetzelfde probleem. Ik wil een thorowgood zadel aanschaffen. Iemand hier ervaring mee? Dat is ook kunsttof, is dat echt zo slecht?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:04

Ik heb (en mijn zus en heel wat andere vrienden die of en tinker hebben of een fries) een Fryshozadel van de tweespan.
Ik heb een boom 4 weet alleen niet zo hoe breed dat is maar ze hebben zelfs nog groter.
Het zijn niet echt goedkope zadels maar ze hebben ook tweedehandse en ze zitten als een huis.
Ze kunnen zelfs als je wilt een zadel op maat maken voor je paard en jou, dit hebben ze ook bij mijn zus gedaan. Dus dan weet je zeker dat het goed past.
Zal even de site van hun opzoeken en zal ik die hier onder plaatsen.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:11

www.tweespan.com dit is de site ...............hahaha en is trouwens frysozadel

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:03

Ik heb voor een Westphalisch Kaltblüt een Trekpaardzadel van Imperial Riding.
Nou denk je misschien, is een Trekpaardzadel niet een beetje overdreven voor een Tinker, maar ik zou echt is gaan kijken bij Trekpaardzadels. Want ook die zijn er in verschillende maten, zo heb je ze voor echt heel brede, zware Trekpaarden, maar ook voor wat kleinere, lichtere Trekpaarden, die net geen gewoon zadel op kunnen. Wat dus denk ik bij jou Tinker ook het geval is.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:15

Ik heb op mijn (aardig) brede en ronde tinker een Kieffer Garmisch zadel er op liggen. Dit zadel had ik toevallig al en het paste er goed op, het zadel moet zich in het begin zoch even gaan zitten.Het zelfde dat je schoenen inmoet lopen.
Ik heb nu een barefood western in bestelling.
Mocht je evt. een boomloos zadel willen is een barefood misschien wat voor je? het gewone model: http://www.boomloosrijden.nl/groot%20Barefoot-zadel.htm dit zadel past op vrijwel elk paard.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:21

ik heb een kunstof wintec en dat vindt ik lekkeder als mijn leren zadel eerlijk gezegd

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 22:05

Hoihoi

Iedereen weer onwijs bedankt voor de informatie

Als ik een boomloos zadel neem, dan neem ik inderdaad een Barefoot, maar dan toch de western.. Met physio pad en alle toebehoren. Ze bieden zo'n compleet pakket aan voor iets meer als 770 euro.

Groetjes Dianne

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:08

ik heb een jc zadel ligt prima

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:12

thorrowgoods (schrijf ik het zo goed?) zijn er ook voor hele brede paarden, veel/weinig schoft, enz.

Bij www.bmstables.nl zijn ze nu echt goedkoop! misschienzit daar wat tussen!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 19:52

Linde90 schreef:
thorrowgoods (schrijf ik het zo goed?) zijn er ook voor hele brede paarden, veel/weinig schoft, enz.

Bij www.bmstables.nl zijn ze nu echt goedkoop! misschienzit daar wat tussen!

Helaas is thorrowgood ook kunststof... En dat vind ik niet prettig in het gebruik en minder mooi.

Groetjes Dianne

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 13:34

Ik had een JC zadel.
Fijn en zacht met breeeeede boom.
Nu ga ik voor boomloos!

Niessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 14:02

Hoihoi.... Op mijn brede koudbloed en op de dikke fjord van een vriendin van mij, hebben we een Rossner Amerika dressuur zadel liggen. Een heerlijk zadel , geschikt voor de wat bredere paarden. Mijn Tolstoi is 1.68 en behoorlijk breedgeschoudert Boomloos is heel wat anders maar is ook fijn om mee te rijden

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:53

Ik heb dit probleem ook, en ik wou gaan voor de thorrowgood, maar nou blijkt die waarschijnlijk ook te smal.... Ik heb juist wel liever kunststof, makkelijk in gebruik, lichter, zit comfortabeler...
Ik heb nog geen passend zadel gevonden voor mijn pony, ik heb nu een westernzadel maar die lijkt wel weer te breed, want hij wijkt aan de achterzijde :S. Verder laat die wel de schouder en schoft en ruggegraad vrij, maar het ligt gewoon raar. Maar ik ben nog maar bezig met inrijden dus zij zal nog wel smaller worden (door afvallen, ze is echt veeeeeelste dik en te zwaar, en ze zal wel meer schoft gaan krijgen)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 09:30

Iedereen weer ontzettend bedankt voor de informatie!

Dit helpt mij weer in de keuzemogelijkheden. Ook heb ik een topic geopend om een zadel te vinden bij EA GZ.

Groetjes Dianne