fjord of ijslander??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

duckie

fjord of ijslander??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 11:46

Hallo!

Ik ben van plan een nieuw paard te kopen en kijk eigenlijk meteen naar een fjord omdat ik er al eentje heb en omdat deze bekend staan om hun lieve, eigewijze karakter. Natuurlijk is er ook nog het puntje dat een fjord maximaal zo'n 1500 euro kost en een ijslander daarbij nog niet eens begint.

Zou er iemand met een ijslander mij iets meer kunnen vertellen. Ik vind ze namelijk wel heel erg leuk!! Ik ga er dan vanuit dat ijslanders veel duurder zijn, maar is dat eigenlijk wel zo???

Ik ben erg benieuwd!!

Groetjes

BleikjA

Re: fjord of ijslander??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 16:02

ijslanders zijn idd best wel maar ik denk dat dat door hun extra gangen komt.
ik heb geen zin om een heel verhaal te gaan vertellen dus je kan denk ik het beste naar www.snijp.nl gaan voor meer info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 17:39

Ik twijfel geen seconde.... IJSLANDERS!

Fjorden vind ik vaak ernstig snot eigenwijs en een klein kind kan er vaak geen wijs mee. Fjordje gaat mooi de kant op die hij wil. En da's vaak de kant van het gras op.

IJslanders zijn in aanschaf best prijzig. Je koopt een veulen voor ongeveer 1200 tot 2500 euro. Een ingereden IJslander (minimaal 5 jaar oud) vanaf 3500 euro tot ?

IJslanders zijn duurder vanwege de extra gangen (tölt en telgang, die vaak getraind worden door een professional voor zo'n 400/600 euro per maand!) en omdat ze laat volwassen zijn. Paarden met wedstrijd capaciteiten zijn zowiezo duurder.

Groetjes [***]

petrakolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 19:27

Ijslanders natuurlijk, met die heerlijke tölt!
Heb je een kleine beurs, kijk dan naar een jaarling hengstje.
Wij kunnen hier geen hengstjes houden, dus verkopen wij die tegen kostprijs.
Petra

Tindra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 09:02

Hier nog een ijslanderfan.

Maar ik raad je wel aan om áls je een ijslander koopt, ook echt les te nemen met het paard.
Die extra gangen zijn enorm leuk, maar voor een beginnend ijslanderruiter wel moeilijk te onderhouden (ja ik spreek uit ervaring).

Maar als je de mogelijkheid hebt om in de buurt les te nemen, dan zou ik zeker over een ijslander nadenken als ik jou was.
En vooral eerst ook veel verschillende ijslanders gaan rijden, zodat je weet wat je precies wilt (4 of 5-ganger etc).

Succes..!!

Fredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 09:53

IJSLANDERS natuurlijk.
IJslanders zijn hartstikke leuk. Tindra heeft gelijk wat betreft het nemen van lessen. IJslanders zijn heel anders dan Fjorden. Vooral de gangen zijn moeilijk te onderhouden als je niet zoveel ervaring hebt met ijslanders. Verder zijn de meeste ijslanders vuur op vier benen... En dat is voor veel mensen effe wennen.

Als je wat meer informatie wilt kun je het beste even kijken op www.icelandic-horses.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 10:12

Fredie schreef:
IJSLANDERS natuurlijk.
Verder zijn de meeste ijslanders vuur op vier benen... En dat is voor veel mensen effe wennen.

Als je wat meer informatie wilt kun je het beste even kijken op www.icelandic-horses.com

Als ik heel eerlijk ben is de algemene informatie op IH.com niet echt uitgebreid ook info met betrekking tot de gangen is niet echt "je van het". Er zijn particuliere sites met meer info! Kijk bijvoorbeeld even op de site http://www.xs4all.nl/~simaro/Fra%20Skjalaritara/info.htm. Op deze pagina kun je info vinden over Bouw versus gangen, Gangen en geschiedenis. Icelandic Horses is wel de startportal voor iedere IJslanderliefhebber. Alle links direct bij de hand. Agenda en Wedstrijduitslagen en een enorme database van IJslandse paarden. Ook het forum is een zeer drukbezochte... een bokt voor IJslandergekken....

Wat betreft de meeste IJslanders zijn vuur op vier benen... Tja dit is weer zo'n situatie van hoe je het bekijkt. Want de IJslanders die ik ken zijn allemaal makkelijk te rijden en makkelijk terug te nemen. De IJslanders die bij een trainer vandaan komen zijn in eerste instantie wat minder makkelijk te hanteren want deze paarden staan op "zo snel mogelijk voorwaarts". Een paard moet voorwaarts zijn om goed te kunnen tölten of telgangen. En voorwaarts wordt er stevig in getraind. Waarbij met veel druk in de mond gereden wordt, waardoor vaak de handrem (hele ophouding) een beetje ontbreekt. Je bereikt vaak meer met de teugels losgooien. De paarden die we zelf inrijden zijn rustiger ingereden (minder teugeldruk en weinig been) en door iedereen te rijden. De rem is de eerste vereiste.

Groetjes [***]

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 11:38

Ik zou persoonlijk voor een Fjord kiezen.
Dat is dan vooral omdat ik de extra gangen van de IJslander wel leuk vind, maar als eigen paard lijkt het me ook wat lastig, en dat denk ik vooral omdat ik er niet echt ervaring mee heb. Als bijrijpaard lijkt een IJslander me superleuk, maar om zelf te hebben zou ik toch voor een Fjord gaan. Ze zijn ten eerste wat goedkoper, en voor de rest net zo makkelijk in het onderhoud als een IJslanders. Je zit nooit moeilijk te doen om hem in draf te krijgen ipv van telgang of tölt of andersom.

maartju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 12:10

bleikja zei dat je op www.snijp.nl moet kijken, www.nsijp.nl lijkt mij wat meer zin hebben of op een wat nieuwere site; www.ijslanders.info
Verder vind ik dat je gewoon maar wat moet gaan rijden op ijslanders, en kijken of het je bevalt. Ze zijn doorgaans wel een stuk duurder dan fjorden. succes!

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 12:54

whaha oepss foutje !!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 15:33

Jaah, idd IJslanders zijn veel leuker!
Ik wil zelf nooit anders meer! Een IJslander is idd wel wat prijziger maar ze hebben wel erg leuke extra gangen En als je aan 1 IJslander begint volgen er vast snel meer Als je goed rond kijkt kun je ook een leuke IJslander van 2500euro kopen die beleert is en alle gangen goed beheerst. Er staan op dit moment een paar hele leuke te koop van prijscat. b (tot 2000euro) Dus een IJslander hoeft niet duurder te zijn!

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:04

Citaat:
Fjorden vind ik vaak ernstig snot eigenwijs en een klein kind kan er vaak geen wijs mee. Fjordje gaat mooi de kant op die hij wil. En da's vaak de kant van het gras op.

En van waar heb je dat? boekjes?

Sorry hoor maar het is niet omdat de ene fjord dat doet dat alle fjorden dat doen!! De mijne is perfect te rijden, heeft een eigen wil maar als ik zeg rechts is het ook rechts! Das toch bij alle paarden zo: als je der een kleine opzet gaat die proberen hoe ver die kan gaan en kiest hij z'n eigen kant maar als je der correct opzit dan ben ik het absoluut niet eens met deze stelling!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:43

Om heel eerlijk te zijn heb ik mijn ervaring met Fjorden niet uit boekjes.... maar uit persoonlijke observatie . Maneges en hier op stal. Ik ken wel enigszins gezellige Fjorden maar niet veel. Dus mijn ervaring met Fjorden is eigenlijk niet zo heel best..... Nu zijn er vast ook mensen die geen hele goede ervaring hebben met IJslanders.... maar die ken ik niet persoonlijk. Mensen die met een Fjord achteruit in een sloot beland zijn die ken ik wel. of zoals 2 leuke meiden hier op stal die alleen in de longeerkraal kunnen rijden met hun Fjordje want zelfs in de bak kunnen ze niet met haar rijden.... Omdat ze precies doet waar ze zelf zin in heeft.

Mijn ervaring met IJslanders is veel ruimer. Naast het feit dat ik er zelf een aantal heb, staan er hier op stal ook veel IJslanders (rond de 50) en heb al op veel paarden gereden. Veel "met je ogen dicht door het bos rijden" ijslanders. Een paar sportpaarden met wat minder rem maar heeeel veel tölt. IJslanders met minder tölt.... IJslanders met een extra gebruiksaanwijzing... Maar nooit zo eigenwijs dat je de blaren in je handen hebt staan, zoals de tante van de 2 meiden van hierboven, die dacht het Fjordje even te testen op een buitenritje.... Deze tante heeft ook een ruime ervaring met paarden en kwam evengoed met blaren thuis. Natuurlijk is niet iedere Fjord zo..... maar ik kom ze toch wel veel tegen....

Groetjes [***]

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:48

zeker ijslanders !!!

ik heb een aantal jaar op de fjord van me tante greden waar ik 2 hele nare ervaringen mee had.
omdat het een hele verwende fjord is, want heeft als veuelen altijd boven aan gestaan, en hij is nu egt dominant.
veder is het een schat maar hij moet wel een paar beuken hebben voor dat hij het voor iemand zal doen.
aleen voor de kar is hij super mak, zelfs een kliein kind kan hem dan mennen omdat hij dat ook heel leuk vind.

toen reed ik 1 keer op een ijslander en ik was meteen verkocht.
ze zijn gewoon helemaal leuk .. ja wel wat prijzig maar dan heb je ook wel een super paard.. ijslanders zijn gewoon makkelijker als fjorden om dat ze minder eigenwijs zijn , in mijn ervaring dan.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 10:06

allebij haha ik heb een Fjord én IJslander. Nou kan ik beter met de Fjord, heb emt hem gewoon een hele goede band. Maar de IJslander kan wel heerlijk tölten en heeft verder vlakke gangen wat heerlijk zit en er zit heel veel pit in.

gaska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:01

IJSLANDER !
Niet alle IJslanders zijn heel duur(okeej het is wel duur maar je snapt het wel)!je moet er gewoon tegenaan lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:29

de fjord!
Een ijslander vind ik niet eens zo mooi. En dat niet alleen, jullie hebben het hier wel over gangen van de ijslander maar je hoeft echt geen ijslander te hebben om te kunnen tolten of telgang. Meer paarden bezitten die gangen, ik spreek uit ervaring met mijn appaloosa. Die beheerst ook telgang en sinds een heel korte tijd ben ik erachter dat ook hij kan tolten.
Dus speciaal voor de gangen hoef je geen ijslander te hebben
En Ja duur hoeven ijslanders ook niet te zijn...rond de 3000 euro vind ik niet duur voor een paard en de meeste ijslanders die ik ken waren rond die prijs. ok fjorden zijn meestal een 1000 euro goedkoper maarja.
Ik vind de fjord veel mooier en grappiger. Ik zou zelf nooit aan een ijslander beginnen. Maarja dit is natuurlijk allemaal mijn mening
Laat je wel weten wat het word?

duckie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 15:34

Cinnepin schreef:
de fjord!
Een ijslander vind ik niet eens zo mooi. En dat niet alleen, jullie hebben het hier wel over gangen van de ijslander maar je hoeft echt geen ijslander te hebben om te kunnen tolten of telgang. Meer paarden bezitten die gangen, ik spreek uit ervaring met mijn appaloosa. Die beheerst ook telgang en sinds een heel korte tijd ben ik erachter dat ook hij kan tolten.
Dus speciaal voor de gangen hoef je geen ijslander te hebben
En Ja duur hoeven ijslanders ook niet te zijn...rond de 3000 euro vind ik niet duur voor een paard en de meeste ijslanders die ik ken waren rond die prijs. ok fjorden zijn meestal een 1000 euro goedkoper maarja.
Ik vind de fjord veel mooier en grappiger. Ik zou zelf nooit aan een ijslander beginnen. Maarja dit is natuurlijk allemaal mijn mening
Laat je wel weten wat het word?

Hallo,

Ja het wordt een ijslander. Ik vind fjorden heel erg lief en ik heb zelf ook nog een fjord, maar ik wil nu de overstap naar de ijslander maken. Ik heb een goede gevonden, ik hoop dat dat wat is.....

Groetjes en bedankt voor je mening

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:18

leuk leuk, ijslanders is weer eens iest anders he ik hoop dat het wat word !

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 20:11

Woej, leuk dat je voor de IJslander kiest! Er is een IJslandertopic in de huiskamer

@Eva, Nog even en je haalt me in met die berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 21:26

Ben heel benieuwd... hoe heet hij/zij en wat is zijn/haar afstamming? 4 of 5 ganger.... of een natuurtölter?

Spannend hoor!

groetjes [***]

duckie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 14:46

Wieke schreef:
Ben heel benieuwd... hoe heet hij/zij en wat is zijn/haar afstamming? 4 of 5 ganger.... of een natuurtölter?

Spannend hoor!

groetjes Wieke

Ha het is een zij en ze is van de trausti's lijn. Ze is vijfganger, maar momenteel wel een beetje stijf! Dus ik ben druk op zoek naar een instructrice.... (erg moeilijk)

Ik ben helemaal blij..... ze komt morgen

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 17:22

Heb je foto's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 07:33

Hoi Valerie,

Vrienden van mij hebben ook een paard van die stoeterij... maar drie jaar ouder (dit paardje heeft onlangs in de draad gezeten en had ik ze, toen bleek dat ze er ernstig aan toe was, gewezen op jouw paardje (had haar zien staan op een verkoopsite). Het gaat nu heel goed met Tinna dus met een beetje mazzel komt alles weer goed! en een andere vriendin van mij heeft ook een Trausti. Een pracht van een ruin. Ragnar!

Heel veel plezier met je meisje. Ze is een 5-ganger toch? Wel zorgen dat je een goede instructrice vindt. Ze moet goed soepel gehouden worden.

Groetjes [***]

duckie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 07:38

Wieke schreef:
Hoi Valerie,

Vrienden van mij hebben ook een paard van die stoeterij... maar drie jaar ouder (dit paardje heeft onlangs in de draad gezeten en had ik ze, toen bleek dat ze er ernstig aan toe was, gewezen op jouw paardje (had haar zien staan op een verkoopsite). Het gaat nu heel goed met Tinna dus met een beetje mazzel komt alles weer goed! en een andere vriendin van mij heeft ook een Trausti. Een pracht van een ruin. Ragnar!

Heel veel plezier met je meisje. Ze is een 5-ganger toch? Wel zorgen dat je een goede instructrice vindt. Ze moet goed soepel gehouden worden.

Groetjes Wieke

Ja, ik ben hard bezig met zoeken, maar het wil nog niet echt lukken! Ik had gehoopt op iemand in de buurt, maar het ziet ernaar uit dat ik toch zelf met haar moet gaan reizen. (is wat lastig want ik ben dan van andere mensen afhankelijk, trailer, rijden enz.)