Hoe fries toiletteren voor de keuring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Hoe fries toiletteren voor de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 20:54

De titel zegt het al een beetje. Wat moet en mag ik allemaal toiletteren aan een fries?
In ieder geval baard en oren scheren lijkt mij maar ik las ergens ook iets over benen scheren boven de sokken. Kan iemand me uitleggen hoe dat zit?

BabbieB

Re: Hoe fries toiletteren voor de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:48

De sokken kun je scheren tot ongeveer een handbreedte boven de kogel (wel geleidelijk aan af laten lopen matuurlijk) Die staat netter en doet de benen langer overkomen.

Zelf hou ik de baard van mijn friesje altijd bij en zoals je al zei kan je ook de oren doen (staat netter, maar doe ik zelf niet)

Verder zou ik het niet weten. Succes!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 15:17

Bedankt!

Scheer je de benen dan met de haarrichting mee om het neit te kort te laten worden?
En is er nog een soort regel voor de staartlengte?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 21:01

Een regel voor de lengte van de staart is er bij mijn weten niet.

Waar je voor uit moet kijken is wel dat de staart niet zo lang wordt dat het paard er bij bijvoorbeeld het achterwaarts gaan er op kan gaan staan. Dan komen er hele plukken tegelijk af en dat is zonde.

Dus stiekem knip ik de staart wel altijd bij, maar slechts een klein beetje (zo'n 15 - 20 cm boven de grond). het moet er natuurlijk wel uitzien alsof je het helemaal in tact hebt gelaten 'eigenlijk' Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 07:48

Dat is wat ik nu ook doe en dan een vlecht erin met rijden omdat ze er soms nog op gaat staan met achterwaarts.

Heel erg bedankt ik geloof dat ik het beeld wel redelijk heb.