Vraagjes over de herkomst van oa de standardbred.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Vraagjes over de herkomst van oa de standardbred.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 11:34

Omdat ik er zelf niet echt uitkom hier een paar vraagjes over bepaalde rassen:
De standardbred, is dat een warmbloed of volbloed paardje?
En vanuit welke paarden is dit ras ontstaan?

De Franse draver, is dit een warmbloed of volbloed paardje?

Waarin verschillen deze 2 rassen met elkaar?
Oké, de Franse is grooter en wordt misschien voor langere afstanden gebruikt maar er zullen toch nog wel meer verschillen zijn?

Waarom worden deze rassen met elkaar gekruist?
Nogmaals: ik weet dat er tegenwoordig veel met deze rassen gekruist wordt maar graag zou ik éérst info willen per ras en daarna waarom ze met elkaar gekruist worden Knipoog
Hoop dat iemand me meer kan vertellen.

sas00

Re: Vraagjes over de herkomst van oa de standardbred.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 15:43

Even voor de duidelijkheid:
Ik was deze vraag vergeten en helaas kon ik deze niet meer in me vorige bericht neer zetten vandaar.

Ik zou ook graag willen weten wat voor karakter eigenschappen deze rassen hebben en of deze erg verschillen tussen de standerdbred en de franse draver?
Dat waren ze voor nu Knipoog

WendyBZ

Re: Vraagjes over de herkomst van oa de standardbred.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 10:11

De standardbred, is dat een warmbloed of volbloed paardje?
* Volbloed. Is de Amerikaanse versie van de harddraver, gaat terug via Engels op Arabisch volbloed.

De Franse draver, is dit een warmbloed of volbloed paardje?
* Uiteindelijk gaat het wel terug op volbloed, maar echt zeker durf ik niet te zeggen of het warm of volbloed is.

Waarin verschillen deze 2 rassen met elkaar?
Oké, de Franse is grooter en wordt misschien voor langere afstanden gebruikt maar er zullen toch nog wel meer verschillen zijn?
* Frans=groot, sterk, later volgroeid. Veel uithoudingsvermogen voor lange afstanden. Voor meer verschillen moet je ruitje op bokt even pb-en, die heeft er zeker 1 thuis staan.

Waarom worden deze rassen met elkaar gekruist?
* Golden cross: conditiexpower. De Franse heeft het uithoudingsvermogen, de Amerikaanse de power voor het sprinten.

Nogmaals: ik weet dat er tegenwoordig veel met deze rassen gekruist wordt maar graag zou ik éérst info willen per ras en daarna waarom ze met elkaar gekruist worden Knipoog
Hoop dat iemand me meer kan vertellen.
* Frans bloed wordt ook veel gebruikt om wat meer maat te krijgen. Er zijn wat volle Amerikanen die amper de 1.50 halen, en dat is niet praktisch. Zet er een mooie grote Franse op en je haalt de stokmaat wat omhoog. Mijn eigen is een FR/AmXFr/Am, heeft een stokmaat van ong. 1.62.