IJslanders snel ziek door import?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karin1986

IJslanders snel ziek door import?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 15:39

Hallo allemaal!

Ik had even een vraagje. Ik zat laatst te lezen in een oud paardenblad, en daar las ik dat IJslanders snel last krijgen van zomerexceem, of snel ziek worden wanneer ze naar Nederland komen, of weggehaald worden uit IJsland.

Best dubbelzinnig, want het worden juist als de sterkste (qua gezondheid) pony's bestempeld.

Ik had vroeger een pony (Loekie) die een kruising was tussen een ijslander en een welsh. Bij haar heb ik daar nooit iets van gemerkt.

Weten jullie daar wat meer van?

Kim_S

Re: IJslanders snel ziek door import?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:17

ik heb weleens gehoord, dat ijslanders geimporteerd uit ijsland vaak exceem krijgen als ze in nederland zijn ja

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 18:58

Is er niemand die hier meer over weet?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 20:57

Echt zeker weet ik het niet maar het zit wel wat in natuurlijk. Het klimaat in IJsland is heel anders dan hier. Ze hebben daar te maken met hele andere omstandigheden en zijn daarop aangepast. Als jij ineens heel ergens anders zou gaan leven kan je toch ook wat sneller ziek worden. Je weerstand gaat achteruit omdat je moet wennen aan allerlei nieuwe dingen in je omgeving. (Zoiets lijkt mij dan...)

petrakolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 22:28

Het is logisch dat een import IJslander een enorme overgang doormaakt.
Wij hebben er vorig jaar 1 geïmporteerd. Ze leefde 6 maanden daarvoor nog gewoon in het wild, werd vervolgens halster en zadelmak gemaakt, ingereden, gedekt, vervoerd van Noord IJsland naar Zuid IJsland (Reykjavik), met 3 andere pony's in een houten krat op het vliegtuig gezet, in Luxemburg weer uitgeladen en daar weer op de trailer naar Nederland! Dat ze dan de eerste periode wat vatbaarder zijn dan anders is dus niet verwonderlijk (die van ons had in de vervoerskrat luis opgelopen, dus dat was om de 10 dagen wassen geblazen). Als de pony eenmaal geacclimatiseerd is, is hij net zo sterk en gezond als iedere "Hollandse" IJslander. Alleen er bestaat een kans dat de pony na een paar jaar zomereczeem krijgt, omdat ze allergisch is voor een bepaald mugje dat op IJsland niet voorkomt. Het is dan ook verstandig om importen tussen 4 uur 's middags en 10 uur 's morgens op stal te zetten om de mugjes te vermijden.
Onze Silfurskotta maakt het inmiddels prima en in juli verwachten wij haar veulen van Skorri fra Gunnarsholti (Skorri's eerste veulen in Nederland!!!)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 17:57

Het is ook een beetje te vergelijken met een European die verhuist naar Afrika. Die zijn ook niet gewend aan de ziektekiemen die er daar zijn en zullen veel eerder ziek worden dan de 'lokale bevolking'. De laatste duizend jaar zijn er geen paarden geimporteerd naar IJsland, dus de paarden daar zijn al heel lang geisoleerd van verschillende ziektes, waar de paarden op het vastland wel mee opgegroeid zijn. Niet meer dan logisch dus dat importers de eerste periode aan het vasteland erg vatbaar zijn voor ziektes. En, wat Petra ook zegt, de vliegjes die eczeem (mede) veroorzaken hebben ze niet op IJsland. Ze hebben ook veel minder eiwitten in het gras en vergeet niet dat zo'n omschakeling, zoals Petra die beschreven heeft, ontzettend veel stress veroorzaakt. Heeft niets met de kracht van het ras te maken dus Knipoog

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 10:21

hoeveel zijn de miportkosten eigenlijk?

petrakolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:20

Beetje off-topic, ik heb ongeveer 40 euro betaald voor het transport van noord IJsland naar Reykjavik (maar er stonden meerdere paarden op de trailer, dus de transportkosten werden gedeeld), ruim 900 euro voor het vliegtuigticket en 95 euro bij de douane. En dan nog het transport van Luxemburg naar je woonplaats in Nederland, twee maal inenten (basisenting), chippen en registratie bij het NSIJP (65 euro, incl 25 euro statiegeld op de stamboom).
Bij ons kwam er ook nog een anti-luizenmiddel bij, die ze opgelopen had in de transportkist in het vliegtuig.
Maar daar is ze dan: Silfurskotta fra Hrisum:

Afbeelding

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:05

het is niet niks, maa het is het wel waard zo te zien:)