Azateke paarden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Azateke paarden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:47

Ik kreeg net een mailtje van een vriendin ( die in het buitenland woont ,nu) dat ze zich gaat bezig houden met het fokken van dit ras.
Ik nieuwschierig en het ingetikt op google, en behalve een lijstje met paarden rassen waar dit ras op staat , krijg ik niks meer. Wie weet meer van dit ras of kent het?
Ik heb mijn vriendin al om meer info gemaild ,maar die woont in een gebied waar nog niet dagelijks internet is, dus waarneer ik bericht terug krijg?

Girl In The Mirror

Re: Azateke paarden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 15:47

Citaat:
Azteca
Afbeelding
Soort: warmbloed
Herkomst: Mexico

Over de Azteca
De Azteca stamt af van het Spaanse Paard. Het ras is nog niet zo heel lang erkend, maar al wel een populair paard geworden. Vanwege de grote vraag mag je van het stamboek verschillende paarden met elkaar kruisen, al het paard wat er uitkomt niet meer dan 6/8 bloed van een ander ras heeft.

Karakter en verzorging
De Azteca combineert de edele houding en uitstraling met de snelheid, wendbaarheid en gewilligheid van de Criollo en het Quarter Horse.

Gebruiksmogelijkheden
Het dier is speciaal voor recreatierijden en wedstrijden gefokt en wordt daar ook voor gebruikt.

Exterieur
De Azteca heeft dezelfde bouw als dat van een warmbloedpaard, met een stokmaat van 1.43 tot 1.53 m. Zijn vachtkleur is effen en hij heeft een smal hoofd, met een profiel dat rechts is of iets bol neigt. De ogen staan levendig en trots, de oren zijn klein en alert. Het is goed te zien dat de Azteca afstamt van de Andalusiër. De hals is licht gebogen, stevig en gespierd. De rug is kort en de bovenarm en schenkel zijn goed bespierd. De Azteca staat natuurlijk vierkant en heeft een trotse houding.

Geschiedenis
De geschiedenis van de Azteca begon in 1972. Men wilde abosoluut geen Europees warmbloed- of Volbloedtype fokken, maar een indrukwekkend en elegant Spaans/Latijns type dat voor recreatie en de sport geschik zou zijn. Het stamboek werd in de Verenigde staten 1989 geopend. De eerste Azteca's waren kruissingen tussen de Andalusiër en het Quarter Horse. Ook heeft de Azteca bloed van de Criollo.
De Azteca en zijn voorouders werden het standaardrijpaard van de Mexicanen, nadat de Spaanse Paarden in Mexico door de Conquistadores werden voorgesteld. Maar het duurde tot 1972 voordat Mexico een eigen ras probeerde te fokken. De Azteca is sindsdien zo populair geworden, dat fokkers de vraag naar veulens nauwelijks kunnen bijhouden.

Invloeden

1. Andalusiër
2. Quarter Horse
3. Criollo

bron: http://equus.fasthost.tv/

Anoniem

Re: Azateke paarden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 13:03

Dank je, ik heb zelfs al een mailtje terug gehad onder tussen Haha! .
Ze zijn dus van plan in europa een stamboek op te zetten in samenwerking met de usa.En hier de paardjes ook te fokken met inderdaad een iberisch paard ,quarter en paint, en een toevoeging van criollo volgend jaar zouden als alles goed gaat de eerste veulens er zijn.Ik ben benieuwd ,ga dan toch eens kijken denk ik.