Verder ben ik eigenlijk het totaal niet eens met de bewering van Boomerang, dat het typisch een koudbloedenkwaaltje is, zwakke hoeven

Amanda heeft in principe mooie harde en nette hoeven die goed slijten, enige is dat ze in de zomer wat snel afslijten omdat ik dat veel meer over asfalt rijd. Maar om te zeggen dat het een koudbloedenkwaaltje is... Heb juist de ervaring dat de meeste haflinger mooie hoeven hebben

Koudbloeden hebben over het algemeen een mindere kwaliteit hoeven, vraag je VA of hoefsmid maar. Gelukkig hebben lang niet alle koudbloeden hier last van en doormiddel van goede en regelmatige hoefverzorging door een smid kun je het voorkomen/bijhouden.
Wat exceem betreft; het KVTH (schrijf ik het goed

) heeft niet voor niets tezamen met het fjordenstamboek en het Fries Paarden Stamboek (en ik geloof ook het ijscostamboek) de krachten gebundeld om zomerexceem optimaal te onderzoeken

. Let hier dus wel heel goed op, in de wintermaanden kun je overigens niets zien aan de exceempaardjes, dus dat wordt een questie van vetrouwen... Mocht de zomer erop exceem openbaren kun je 6 maanden later de koop alsnog ontbinden, maar dat is een uitzonderlijk geval