Aanschaf haflinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Aanschaf haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 08:30

Ik wil over 1 á 2 jaar een haflinger gaan kopen.
Nou is mijn vraag, wat kost hij in aanschaf, waar moet ik op letten, behalve de standaard dingen dan Knipoog
Onderhoud, smid, veearts, enz. Gemiddelde kosten dus.
Stallingskosten is natuurlijk afhankelijk van de stal.
En wat zijn jullie eigen ervaringen??

Het zou gaan om een haf (ruin of merrie). Tussen de 3 en 8 jaar. In ieder geval ingereden, maar hoeft niets te kunnen. Alleen stap, draf, galop en de rem Haha!
Minimaal 1,48 hoog. En het barokke type, dus niet te luxe.

liesje_waal

Re: Aanschaf haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 09:49

het is wat jij wil je heb ze goed koop maar je hebt ook duurdere paardjes met of zonder papieren
ik sta bij een boer en hoef alleen dingen te kopen diee nodig zijn en verders heb ik er geen kosten aan
en verder zou je gewoon kunnen infomeren wat alles koste voor hoefsmit enzo
verder zou ik naar het paard kijken of hij goed loopt en geen gebreken heeft
een barokke type zijn er wel maar de luxe komen nu in de meerderheid
maar als je op internet kijk dan zie je meer barokke typens
daar heb ik mijn haflinger ook vandaan gehaalt Lachen
su6

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 10:14

Papier vind ik niet het belangrijkste.
Wat ik belangrijk vind is dat-ie eerlijk is, uitstraling heeft en verder wat hierboven staat.
Als het een merrie is zou het leuk zijn als er papier bij zit. Want wie weet komt er dan ooit een veulen. Maar is niet eerste prioriteit.
Hij/zij moet me gewoon aanspreken.
Het wordt wss een pensionstal, maar geen grote, luxe.
Ik hoop tzt waar Partout (bijrijdpaard) nu staat en dat is een aardige prijs.
Het gaat mij echt om de kosten náást de stalling.
Dus smid, veearts, maar ook type zadel bijvoorbeeld.
Het heeft verder geen haast, maar ik vind het wel goed om alles van tevoren op een rijtje te hebben.
Het wordt ook geen overhaaste beslissing, maar goed doordacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 11:10

Een Haflinger zal rond de €1.000,- en €1.500,- wel moeten lukken Lachen Afhankelijk van papieren, bouw, keuringresultaten, wat ie kan, leeftijd etc. etc. Verder koop ik zelf graag de bijbehorende spullen erbij, dus passend zadel etc. dat past en biedt een houvast voor het paard, dezelfde spullen dus.

Type zadel, sja, ik heb een Wintec voor €500,- compleet destijds gekocht vanwege die verwisselbare bomen systeem. Beviel me goed, maar verder is het maar afhankelijk van wat voor soort zadel je wilt. Alle zadelssoorten zijn in passende maat te vinden.

Hoofdstel, hulpteugels, bandages, beschermers, sjabrakken, longeerspullen, poetsspullen. Shampoo, antizonnebrand, antiklit, vliegenspul etc. etc. Denk dat je in totaal wel op €500,- voor dit soort aanvullende spullen komt. Ook hierbij geldt, wat wil jij, wat heb je nodig, sommige dingen zijn niet echt al nodig in het begin (longeerspul bijv.) maar dat soort zaken koop je er vanzelf bij.

Smid, bekappen zit ik op €20,- per keer, en ijzers worden €70,-, ik laat in de zomer de smid om de twee maanden komen, voor de ijzers. In het najaar gaan ze eraf, wegens de blub van mijn paddock. En door de natuurlijke slijting heb ik niet vaker de smid nodig.

Wormenkuren, zit je op ongeveer €15,-, afhankelijk van wat je stal wilt, kan je het om de 6-8 weken doen, of 4 keer per jaar.

Entingen, basis-enting: tetanus en influenza dus, kost €20,- dan is t afhankelijk van of jij naar de kliniek gaat, en hoeveel de voorrijdkosten zijn. Verder moet je kijken of je hem jaarlijks of halfjaarlijks laat enten, ik doe het laatste wegens wedstrijden. Rhino heeft alleen zin als heel stal het doet, en je het nodig vind. Ik doe dat zelf niet.

Voer, dat zal meestal wel in de stalling begrepen zitten. Hooiprijzen kan ik niet mee helpen, gezien we zelf hooien. Brok, zit ik op ongeveer 7 of 8 euro voor basisbrok (Pavo). Ik voer zelf ong. 300 gram per dag, dus ik doe er lang mee. Is ook afhankelijk van wat het paard nodig heeft en hoe jij jouw ideeën over voer zijn.

Je gaat hem op pension zetten, dus zaken als weideomrastering, emmers, voerbakken, zoutblokken, hooinetten etc. Zijn niet echt nodig vaak. Is ook wat je zelf wilt. Denk verder ook eens na of je wilt lessen? Of je wilt gaan wedstrijden rijden etc. (trailer).

Ik hoop dat je wat aan het antwoord had Lachen Veel plezier met dromen en uitzoeken!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 11:40

Wel een droom om waar te maken hoor Knipoog
Hij komt zoiezo in pension te staan. Daar wordt gevoerd en mag je onbeperkt hooi en stro pakken. Zit bij de prijs inbegrepen.
Ik neem aan dat de prijs voor de smid rondom is?
Longeerspul wil ik dus zeker wel in het begin aanschaffen. Zeker als het een jong paard wordt.
Maar zeker bedankt voor je antwoord, hier heb ik veel aan!
Kijk, het onderhoud kan ik wel betalen. Daarom ging het mij om de kosten ernaast.
Ik zat zelf rond de 3000 euro te denken. Is dus paard, tuig en spullen. Klopt dus wel.
Nogmaals bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:25

Ik doe idd vierkant op ijzers zetten Lachen Is nodig omdat ik in de zomer intensiever rijd, en ik me niet zorgen wil maken of de hoeven te hard afslijten door het vele rijden. In de winter valt dat weer wat meer mee Lachen

Wat ik me trouwens nog wel bedacht, ga je m laten verzekeren? Of doe je een rekening openen met maandelijks een bedrag ter reserve daarop storten? Verder moet je ook lidmaatschap betalen van de KVTH (€48,- geloof ik) en eventueel op naam overschrijven van papieren en/of paspoort, dat kost ook best wel wat. Maar hoeveel dat nu is weet ik niet.

Ik geloof dat ik het dan wel heb... Clown

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 13:12

Verzekeren heb ik eerlijk gezegd niet over nagedacht.
Een rekening apart openen wil ik zoiezo doen.
Voor alle onverwachte kosten, maar ook voor de smid e.d. Dus een aparte paardenrekening zeg maar Haha!

Is dat lidmaatschap verplicht? Ook als je er 1 zonder papier hebt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:31

Hangt ervanaf he, het kan ook zijn dat je een paard met een paardenpaspoort koopt wat bij de KVTH is aangevraagd, dan moet je ook wel lid worden, of hij blijft op de verkopende partij zijn/haar naam staan. Omdat de papieren gelijk zijn aan het paspoort.

Als je een paard zonder papieren koopt, dan mag je niet eens lid worden van t stamboek geloof ik. Afstamming moet nl bekend zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 13:33

Okee, dan weet ik nu alles wel denk ik Haha!
Nu nog een jaar (of iets meer) sparen.
Bedankt!

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:04

Leuk, een eigen paardje!
Ik heb een fjord en mijn schoonzusje heeft een haflinger, dus een beetje zelfde type paard.
Koudbloedenkwaaltjes zijn de mindere kwaliteit van de hoeven (komt ook omdat er veel mee buitengereden en gement wordt) maar wij hebben allebei rondom op ijzers. Verder gewoon enten en ontwormkosten natuurlijk. Toevallig heeft de haflinger zomerecxeem, dit komt helaas ook veel bij hafjes voor (net als fjorden,ijslanders,friezen) en de kuren/boettdekens kunnen aardig in de papieren lopen.

Verder is me opgevallen dat een zadel minder makkelijk op een haflinger/fjord/fries past waardoor je beter wel een beetje meer uit kan geven dan het goedkoopste.

Let bij aankoop dus op de hoeven en exceem zou ik zeggen (ik zou ook nooit een veulen van een exceemmoeder kopen- maar de erfelijkheid ervan is nooit bewezen)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 07:48

Hoeven is idd wel een goede. Bedankt! OK dan!
Exceem is wel lastig om het in de winter te zien.
Alhoewel je natuurlijk wel de geschuurde manen en staart zie.
Kan je dit nog ergens aan zien??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:18

Gewoon ronduit vragen. Kom je er later achter, dan kan je het paard terugbrengen, is nl een verborgen gebrek.

Verder ben ik eigenlijk het totaal niet eens met de bewering van Boomerang, dat het typisch een koudbloedenkwaaltje is, zwakke hoeven Clown Amanda heeft in principe mooie harde en nette hoeven die goed slijten, enige is dat ze in de zomer wat snel afslijten omdat ik dat veel meer over asfalt rijd. Maar om te zeggen dat het een koudbloedenkwaaltje is... Heb juist de ervaring dat de meeste haflinger mooie hoeven hebben Haha!

Zelfde geldt voor de bewering voor zomereczeem, ik ken maar 1 haf die dat heeft, en die heeft er inmiddels geen last meer van, want is verhuisd naar de kust. Dus ik vind dat ook geen veel voorkomende kwaal bij haflingers...

Sowieso geldt dat voor welk ras je ook gaat kijken, je goed naar de bouw, gezondheid, en staat benen moet kijken...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 11:03

Uiteraard Haha!
En ik ga ook zeker niet alleen, want 2 (of meer) zien meer dan 1 Knipoog
Maar voorlopig is het nog niet zo ver.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:53

Maya schreef:

Verder ben ik eigenlijk het totaal niet eens met de bewering van Boomerang, dat het typisch een koudbloedenkwaaltje is, zwakke hoeven Clown Amanda heeft in principe mooie harde en nette hoeven die goed slijten, enige is dat ze in de zomer wat snel afslijten omdat ik dat veel meer over asfalt rijd. Maar om te zeggen dat het een koudbloedenkwaaltje is... Heb juist de ervaring dat de meeste haflinger mooie hoeven hebben Haha!

Koudbloeden hebben over het algemeen een mindere kwaliteit hoeven, vraag je VA of hoefsmid maar. Gelukkig hebben lang niet alle koudbloeden hier last van en doormiddel van goede en regelmatige hoefverzorging door een smid kun je het voorkomen/bijhouden.

Wat exceem betreft; het KVTH (schrijf ik het goed Haha!) heeft niet voor niets tezamen met het fjordenstamboek en het Fries Paarden Stamboek (en ik geloof ook het ijscostamboek) de krachten gebundeld om zomerexceem optimaal te onderzoeken Knipoog. Let hier dus wel heel goed op, in de wintermaanden kun je overigens niets zien aan de exceempaardjes, dus dat wordt een questie van vetrouwen... Mocht de zomer erop exceem openbaren kun je 6 maanden later de koop alsnog ontbinden, maar dat is een uitzonderlijk geval

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:09

Voortaan effe je tekst buiten de quote plaatsen Knipoog

Wbt dat de KVTH dat onderzoek bundelt met andere stamboeken, daar heb ik niks van in het blad over gelezen de laatste tijd, dus da's nieuw.

Bovendien blijf ik het er niet met je mee eens. Ik heb meer de ervaring dat warmbloeden slechtere hoeven hebben.

En om even te muggeziften Knipoog Een haflinger is geen koudbloed, maar een halfwarmbloed vanwege het percentage arabier van de beginlijnen.

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:07

in aanschaf van een haflinger zul je ongeveer zitten tussen de 1000 en 2250 euro, ligtt aan papier, afstammig, en wat hij allemaal al kan en wat er eventueel bijzit.

mijn haf staat niet op ijzers, ik rij heel veel buiten maar hij heeft supersterke keiharde hoeven. aan stallingsgeld betaal ik niet heel veel alles zit er bij in behalve biks.