Fjord met lange manen of kort geknipt?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Re: Fjord met lange manen of kort geknipt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 19:40

Bij ons op de manege hebben alle fjorden lange manen Vingers aflikken
Ik vind het echt super bij ze staan!
Als ik zelf een fjord zou kopen zou ik ze ook lekker lang laten groeien.
Korte manen staat ook niet verkeert hoor! Maar hou gewoon van een lekker lange dikke bos manen Clown

pink_unicorn

Berichten: 297
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: Almere

Re: Fjord met lange manen of kort geknipt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:52

Mijn fjord heeft korte manen.
Staat hem gewoon beter,kan je zijn mooie hals zien.
Hier zijn foto's van hem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het staat hem toch goed?????

Groetjes Nicole

maartjevO
Berichten: 507
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Fjord met lange manen of kort geknipt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 07:55

ik vind het allebei heel mooi Lovers
en ook allebei al stoer, dus ik kan gewoon niet kiezen Clown

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Re: Fjord met lange manen of kort geknipt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 11:12

ik vind eerlijk gezegd lange maan een stuk mooier, maar korte manen ook nie lelijk hoor

tunes
Berichten: 58
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Fjord met lange manen of kort geknipt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:51

In een grijs verleden heb ik 8 jaar een fjord gehad. Ik kreeg hem met lange manen toen een paar jaar geknipt zowel op de noorse als op de deense manier. Toen weer een paar jaar lang, in een vlaag van varstandsvarbijstering weer geknipt. uiteindelijk laten groeien en op zijn laatste avond gemillimeterd. Ik denk dat de manen er niet voor niets op zitten, mijn pony stond altijd buiten en dan blijft het water zo tussen de menen staan en in de witer gaat dat bevriesen en krijg je ijspegels erin. Met de lange manen had ik daar nooit last van. Met de wedstrijden hebben ze er 1 keer wat van gezecht. Nu is het al veel meer geacepteerd om lange manen te hebben. Ik vind dat het boogje de hals erg vertekend (daar is het ook ooit voor uitgevonden) zeker als hij niet helemal goed geknipt is. Mijn bijrijd fjordje heefd ook lange manen.

pink_unicorn

Berichten: 297
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: Almere

Re: Fjord met lange manen of kort geknipt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:39

tunes schreef:
In een grijs verleden heb ik 8 jaar een fjord gehad. Ik kreeg hem met lange manen toen een paar jaar geknipt zowel op de noorse als op de deense manier. Toen weer een paar jaar lang, in een vlaag van varstandsvarbijstering weer geknipt. uiteindelijk laten groeien en op zijn laatste avond gemillimeterd. Ik denk dat de manen er niet voor niets op zitten, mijn pony stond altijd buiten en dan blijft het water zo tussen de menen staan en in de witer gaat dat bevriesen en krijg je ijspegels erin. Met de lange manen had ik daar nooit last van. Met de wedstrijden hebben ze er 1 keer wat van gezecht. Nu is het al veel meer geacepteerd om lange manen te hebben. Ik vind dat het boogje de hals erg vertekend (daar is het ook ooit voor uitgevonden) zeker als hij niet helemal goed geknipt is. Mijn bijrijd fjordje heefd ook lange manen.



Mijn fjord heeft korte manen,maar ik heb nooit last gehad van ijspegels.
Ik denk dat het knippen is uitgevonden omdat de manen aan
de buiten kant wit zijn en de binnen kant zwart,want als je het doet
om de hals te laten vertekenen dat hoef je het verschil van lengtes
tussen de 2 kleuren niet te knippen.

bij somige fjorden staat lang mooi,en bij de andere kort.
Elk paard heeft zijn eigen uitstraling,ik zou de manen van mijn
fjord toch echt niet lang willen zien......

Groetjes Nicol

Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Re: Fjord met lange manen of kort geknipt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:47

tunes schreef:
In een grijs verleden heb ik 8 jaar een fjord gehad. Ik kreeg hem met lange manen toen een paar jaar geknipt zowel op de noorse als op de deense manier. Toen weer een paar jaar lang, in een vlaag van varstandsvarbijstering weer geknipt. uiteindelijk laten groeien en op zijn laatste avond gemillimeterd. Ik denk dat de manen er niet voor niets op zitten, mijn pony stond altijd buiten en dan blijft het water zo tussen de menen staan en in de witer gaat dat bevriesen en krijg je ijspegels erin. Met de lange manen had ik daar nooit last van. Met de wedstrijden hebben ze er 1 keer wat van gezecht. Nu is het al veel meer geacepteerd om lange manen te hebben. Ik vind dat het boogje de hals erg vertekend (daar is het ook ooit voor uitgevonden) zeker als hij niet helemal goed geknipt is. Mijn bijrijd fjordje heefd ook lange manen.


Op de Noorse en Deense manier? Zit daar veel verschil in?
En heb je foto's van dat verschil? Ik ken nl alleen de manier van in een boogje knippen en dan het zwarte stukje manen boven de manenkam uit laten komen. Jaja ben erg goed in uitleggen Bloos

Noppes

Berichten: 2716
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Groningen

Re: Fjord met lange manen of kort geknipt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:06

Ik vind beiden erg leuk staan! Maar aangezien er al zo veel fjorden met korte manen zijn, is lang natuurlijk wel wat aparts. Vind het wel stoer eigenlijk!

briandylan

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: almere

Re: Fjord met lange manen of kort geknipt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 19:35

Nou ik zie dat mijn zusje(nikkie) ook al gereageerd heeft en ook de foto's van mijn fjord heeft geplaatst.Ik ga zo als jullie daar hebben gezien voor korte manen.We hebben ook een haflinger en een shet die hebben lange manen,dus vind ik het leuk om het bij mijn fjord kort te houden en het staat hem wel netjes.Krijg wel het idee dat veel mensen het ook laten groeien omdat ze het te veel werk vinden en vaak niet netjes kunnen.Tenminste dat zie ik om me heen veel gebeuren.

pink_unicorn

Berichten: 297
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: Almere

Re: Fjord met lange manen of kort geknipt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:02

Noppes schreef:
Ik vind beiden erg leuk staan! Maar aangezien er al zo veel fjorden met korte manen zijn, is lang natuurlijk wel wat aparts. Vind het wel stoer eigenlijk!



Maar volgens mij zijn er tegenwoordig net zo veel fjorden
met lange manen als met korte manen....
Dus lange manen zijn niet meer echt appart.

Groetjes Nicole

tunes
Berichten: 58
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Fjord met lange manen of kort geknipt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:17

het verschil tussen de noorse en deense manier is het zwarte randje in het midden. Bij de ene is dat gelijk aan het wit en bij de andere is het max. 3 cm langer dan het wit. Ik weet niet meer welke wat was ik ben al meer dan 6 jaar uit de fjorden. Er zijn ook mensen die de voorpluk meeknippen. Ik heb er nog wel ergens een boekje over maar dat is in het duits. zal ik wel even zoeken. de vikingen schijnen 2000 jaar geleden bedacht te hebben dat de manen er af moeten. Er zijn twee verhalen over die alle bijeen kern van waarheid bevatten. 1. de vikingen waren gek op draken denk aan de draken boten. Ze deden er alles aan om er zo angst aanjagend mogenlijk uit te zien. Ze sneden de manen van hun ponys af zodat ze hoge kammen kregen, dit om ze op draken te laten lijken en de mensen van west europa angst aan te jagen. ( bedenk dat er in westeuropa geen ponys voorkwamen alleen maar paarden , heefd iets met het klimaat te maken) de vikingen waren goede paarden fokkers doe van al hun reizen paarden mee namen die ze inkruisden om van hun pony een ware gevechts tank te maken. 2. Bij het vechten met een zwaard zijn de lange manen van een pony erg onhandig. het was makkelijker om ze er af te snijden . Om de zelfde rede haalde de romijnen de oren van hun paard, en dat doen we nu ook niet meer.

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Re: Fjord met lange manen of kort geknipt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 19:15

Noors is zwart en wit gelijk met soms een hengstenpluk.
Deens is zwart langer dan wit zonder hengstenpluk.

window

Berichten: 2451
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Maarssen

Re: Fjord met lange manen of kort geknipt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 20:03

ik vind bij de ene lang mooi en bij de ander kort

mariinka

Berichten: 112
Geregistreerd: 03-03-05

Re: Fjord met lange manen of kort geknipt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 20:06

bij ons op de manege hebben ze korte manen! Maar ik vind lange manen tog ook wel heel stoer Knipoog

Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Re: Fjord met lange manen of kort geknipt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:01

Yoline schreef:
Noors is zwart en wit gelijk met soms een hengstenpluk.
Deens is zwart langer dan wit zonder hengstenpluk.


Okej weet ik dat ook weer even Lachen
Ik vind dan Deens mooier maar lange manen het mooist Haha!

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Re: Fjord met lange manen of kort geknipt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:07

Ik vind Deens over het algemeen ook mooier maar het is niet altijd handig.
De fjord die ik knip heeft nl. een 'kronkel' in haar manen, waardoor ik haar beter Noors kan knippen omdat het anders teveel op valt.