3-jarige Tinkers/Cobs beleren onder het zadel / voor de kar

Moderators: balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nikita_1995

3-jarige Tinkers/Cobs beleren onder het zadel / voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-05 08:09

Wie heeft er een 3-jarige Tinker of Irish Cob en wordt dit jaar beleerd onder het zadel of voor de kar?

Ik zal de loef afsteken.

Onze 3-jarige Irish Cob hengst Maxolo de Mes Amis wordt deze maand voor de kar beleerd. Ik heb hem op 4 april gebracht bij zijn leermeester en heb gisteravond 21 april voor het eerst met hem meegereden op de kar, het ging werkelijk super en dat voor een jonge hengst en zo groen als gras, want ik heb er nog nooit iets mee gedaan. Nooit over de weg gewandeld of iets dergelijks.

Maxolo werd door de smalste doorgangen gemanovreerd en we kwamen langs een weiland met 6 paarden waar hij even flink z'n hoofd omhoog wilde steken om indruk te maken en brulde even flink naar z'n soortgenoten die allemaal vooraan bij het hek kwamen kijken naar "Black Max".

Verder werd Maxolo dwars door het dorp gereden met veel verkeersdrempels waar ik woon en had Maxolo veel bewonderaars van kleine kinderen die enthousiast tot het einde van het dorp meeliepen en meejoelden van vreugde, ze waren helemaal onder de indruk van z'n sokken en z'n uitstraling.

Ook gingen we nog even naar een parkeerplaats speciaal voor vrachtwagens, er kwam net een vrachtwagen sissend aan gereden en Maxolo bleef lekker rustig (gelukkig), dat was wel even spannend vond ik.

Het grootste nadeel van mijn landelijke boerendorp is, dat er veel te hard wordt gereden om fatsoenlijk met je paardje voor de kar te kunnen rijden. Ze komen met grote snelheid aanrijden, auto's, vrachtwagens, tractoren, motoren, landbouwwerktuigen. Maar ondanks dat bleef Maxolo lekker rustig voor de kar lopen.

Zal vanmiddag proberen een foto te plaatsen.

Mijn thuis is waar mijn hart ligt...

Aedan

Re: 3-jarige Tinkers/Cobs beleren onder het zadel / voor de

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 08:22

ik heb in augustus een 4 jarige tinkerruin gekocht. Hij was nog volledig onbeleerd. Ondanks dat we tijdens de winter een 'winterstop' moesten houden ( we mogen van november tot april niet op de weide staan Boos! ) en we alleen mochten wandelen, gaat het nu terug super. Hij is heel leergierig en doet enorm zijn best. Hij zal af en toe eens laten merken dat het niet zijn zin is, maar stout wordt hij nooit! Ik ben echt super content met mijn prins Lachen.

Aedan komt uit Engeland en is waarschijnlijk op transport mishandeld geweest. Bij tinkerstoeterij waar we hem gekocht hebben, hadden ze hem als ruin tussen de hengsten gezet. Hij was zwaar gestresseerd toen hij bij ons aankwam. Maar nu is hij ontzettend gehecht aan 'zijn vrouwtje' en doet hij alles om mij een plezier te doen.

Zo ben ik er na een vreugdebokje van hem eens afgevallen. Hij heeft de rest van de wandeling geen pas verkeert gezet. Hij was er nog meer van aangedaan dan ik...

Tinkers zijn zalige paarden om op te leren!

Aedan, mijn vriend, mijn held, mijn maatje! <Slaap zacht mijn vriend!> ~°14/01/2008°~
En eindigde het sprookje...
Trotse eigenaar van een gewéldige merrie jaarling --> Mona Mórann

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:05

Roosje is pas geleden beleerd voor de wagen en dat op 8 jarige leeftijd Bloos

Zo braaf,en vol vertrouwen liet ze alles over zich heen komen.
Op het moment zit het even in het slop,we zijn ook met andere dingetjes bezig.

En ik zelf heb een beetje moeite met op de bok zitten, Bloos vind het zo,n end weg van je paard,ik zit er liever op Haha!

Ben zeer benieuwd naar foto,s van maxolo!
En wat een braafie!

Roosje ZZLicht+3 *\o/* *\o/*
Marienhofse Loesje M1 +7

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-05 11:29

Hierbij wat foto's van Maxolo de Mes Amis zoals ik heb beloofd vanmorgen.

Afbeelding

Lekker stappend door de dorpskern.

Afbeelding

Hier gaan we de Dorpsweg op.

Afbeelding

Maxolo maakt zich nergens druk over, is lekker relaxed

Afbeelding

Iets verderop aan de linkerkant van deze foto stonden 6 paarden in de wei en toen moest hij wel even brullen en zich groot maken... maar het ging goed

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 11:42

Ik vind Maxolo zooooo gaaf!! Lovers
Toen hij vorig jaar (als 2-jarige) tekoop stond heb ik zo hard zitten zeuren bij mijn ouders.. Jammer genoeg heeft het niks geholpen.. Haha!

roosa: 8 jaar is helemaal niet oud hoor.. Bij ons op stal is er vorig jaar eentje beleerd voor de kar en die was al 14jaar.. En ook nog is hoog in de dressuur.. (Geen tinker hoor)

Aedan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:10

Maxolo is echt een super lekker ding! Wat een mooie aftekening heeft hij! veel zwart en maar een beetje wit, en dan die sokken! Kwijl !!
gaat hij hengst blijven?

Aedan, mijn vriend, mijn held, mijn maatje! <Slaap zacht mijn vriend!> ~°14/01/2008°~
En eindigde het sprookje...
Trotse eigenaar van een gewéldige merrie jaarling --> Mona Mórann

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-05 12:33

Voorlopig blijft hij hengst, ik wil mijn merrie er misschien mee laten dekken. Hij is erg lief, maar wel een echte hengst in hart en nieren. Dus voor het aangespannen werk is een ruin makkelijker natuurlijk. We zullen wel zien hoe het verloopt in de toekomst. Inmiddels heeft hij 2 mooie nakomelingen gekregen, een zoon en een dochter. Allebei mooi gebouwde veulens.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:59

Hoi,

Ik heb mijn 3 jarige tinkerhengst ook vrij makkelijk zadelmak gemaakt.
Na de hengstenkeuring 15 januari ben ik er begin februari voor het eerst opgegaan en de eerste keer heb ik alleen gestapt, de 2e en de 3e keer ben ik ook in draf geweest, links en rechtsom en de 4e en 5e keer heb ik zonder problemen ook gegaloppeerd links en rechtsom.
Toen heb ik een paar weken niet gereden en ben ik er nog een keer opgegaan zonder problemen en toen door drukte is hij weer een tijd niet aanbod gekomen en toevallig heb ik er gisteren weer opgezeten. Dit alles heb ik zonder hulp gedaan, dus gewoon ik alleen met mijn hengstje.
Ik probeer eerst nog wel voorzichtig aan te doen en niet te veel te belasten want hij moet eigenlijk nog 3 worden, dus ik heb alle tijd nog, alleen is het natuurlijk een gaaf gevoel, ik snap wat je bedoeld met je trotse gevoel. Knipoog

Volg mijn challenge op facebook a horse a day Deze challenge was in 2016, wie weet een nieuwe challenge in 2018?
ggk dekhengst VENCO, NSvT en Z2-dressuur startgerechtigd, staat ter dekking bij Stal de Zwanepol in Kamperveen
info: staldezwanepol@gmail.com

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 15:06

Ik ga deze zomer als er niets tussen komt mijn drie jarige hengst (1 mei) beleren eerst voor de wagen en als dit goed gaat in de winter onder het zadel. En als ik met hem klaar ben is mijn merrie aan de beurt maar die wordt pas 8 januari 3 dus daar heb ik nog wel even de tijd voor.
Ik denk dat mijn hengst zo gedaan is. We hebben hem drie weken geleden voor het eerst eens een tuig opgedaan en het maakte hem niets uit. Een bit kent hij al en hij is ook al goed verkeers mak. Dit heb ik hem al wat vroeger geleerd zodat hij straks niet alles in één keer hoeft te leren. Hij heeft al een paar keer een zadeltje op gehad en er al mee gestapd, gedraafd en gegalopeerd met de beugels naar beneden maar hij reageerde er niet op leek net alsof hij het niet door had. En die ene keer dat ik over hem heen heb gehangen vond hij dit ook doodnormaal. Dus dit geeft mij goede moed dat ik het zelf wel kan (met hulp natuurlijk). Het is namelijk de eerste keer dus super spannend. En deze ervaring ben ik wel nodig voor mij merrie wat een klein duiveltje is. Ik denk dat zij een stukje moeilijker word maar dat is ook wel weer een uitdaging. En ik kan niet wachten tot ik lekkere buitenritten met mijn hengst kan maken en lekker kan tweespan mennen met deze bonte monsters.

Trouwens Maxelo is echt een lekker ding.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 15:32

Tipje Mamauba: Als denkt dat het moeilijk wordt valt het vaak mee en als je denkt dat het een "makkie" is, wees dan alert! voordat je het weet hebben ze je te pakken!

Volg mijn challenge op facebook a horse a day Deze challenge was in 2016, wie weet een nieuwe challenge in 2018?
ggk dekhengst VENCO, NSvT en Z2-dressuur startgerechtigd, staat ter dekking bij Stal de Zwanepol in Kamperveen

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 15:41

P.S. niet naar bedoeld hoor, maar soms denk je dat je het gewonnen hebt en dan gebeurt er onverwachts iets, terwijl je vaak beter op je hoede bent bij een paard waarvan je denkt dat er iets mis kan gaan.

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 15:57

zwanepol schreef:
P.S. niet naar bedoeld hoor, maar soms denk je dat je het gewonnen hebt en dan gebeurt er onverwachts iets, terwijl je vaak beter op je hoede bent bij een paard waarvan je denkt dat er iets mis kan gaan.

Ik weet het en daarom vind ik het ook zo spannend maar toch denk ik dat mij hengst Mauricio toch een makkie word. Maar we zullen vanzelf wel zien. En ik heb er toch iemand bij die me gaat helpen want zeker mennen moet met meerdere personen en die kent hem niet zo goed als mij en die zal dus wel het gezonde wantrouwen hebben al is het alleen maar omdat het een hengst is. Verward
En van mijn merrie weet ik gewoon dat het een dondersteen is dus daar heb ik zelf al genoeg wantrouwen bij want alles wat nieuw is wil mevrouw niet, lekker koppig.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 16:03

Succes toegewenst!
Wel lezen het wel op bokt, toch?

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 16:18

En niet te vergeten...
Foto's plaatsen als het zo ver is!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 16:51

hallo

ik ben ook als een beetje begonnen om silly (romulus silvius dei martis) te beleren ik ben al zo af en toe er op geweest en doe het zeer rustig aan.
en ben er ook al afgedonderd hihihihiihihihi (hij schrok van een trekker die hij al een miljoen keer voorbij had zien komen)
maar hij is zeer braaf onder het zadel en met het mennen al helemaal (ik heb helaas geen kar hebben we dus nog niet met kar kunnen proberen)
maar als ik op stap dan weet ik niet zeker of hij het wel door heeft dat ik er op zit Lachen hij geeft er nix om
in juni gaat hij er helemaal aan geloven en dan gaan we er serieus mee bezig dan wil ik naar buiten met hem Nagelbijten / Gniffelen kijken of ik het overleef hihihihih op de joris goedzak

[OV] Quarter hengst van bouwman uit pannerden
[ITP] Het is ik.... een sprookjes knol!! door ivonka , [BB-ITP] Boxer broer en zus op de plaat door ivonka (pupie's !!!!) [ITP] Eindelijk mijn knappe verschijning daar waar ie hoort[/size]

Gezocht oude aparte paarden bitten.
Ook bitten niet meer geschikt voor paarden Met een pb je maakt mij er erg blij mee en worden niet meer voor paarden gebruikt.
De voorkeur ligt bij stangbitten en hoe rotter en aparter hoe beter

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 07:40

Dienie schreef:
Voorlopig blijft hij hengst, ik wil mijn merrie er misschien mee laten dekken. Hij is erg lief, maar wel een echte hengst in hart en nieren. Dus voor het aangespannen werk is een ruin makkelijker natuurlijk. We zullen wel zien hoe het verloopt in de toekomst. Inmiddels heeft hij 2 mooie nakomelingen gekregen, een zoon en een dochter. Allebei mooi gebouwde veulens.

hoi,
gelukkig maar dat hij hengst blijft ! Haha!
ik heb zijn zoon gezien,heb je ook foto's van zijn dochter ? Pling
heb je mijn email nog gekregen over maxolo ?
macho staat momenteel ook voor de kar ,maandag ga ik met hem lessen ! dus morgen even in de boeken want ik moet zelf intuigen !
macho is met 3 beleerd voor de kar .

Afbeelding

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 08:36

hai Dienie

ziet er super uit, en ja, Maxje blijft een lekker ding Tong uitsteken
er is niets zo lekker als met een stralend zonnetje karren door het dorp Haha!

gr. Sas

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 10:30

zwanepol schreef:
Succes toegewenst!
Wel lezen het wel op bokt, toch?

Bedankt en inderdaad ik zal het in geuren en kleuren op bokt zetten. En ook met foto's natuurlijk.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 18:47

Goh... Maxolo en Macho zouden een leuk 2span zijn! Alleen een witte en een zwarte staart als verschil Haha!

Snowdon is ook met zijn 3 beleerd voor de kar (en ietsje eerder onder het zadel) Nu al weer 3 jaar geleden Lachen

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 19:38

goh, was me nog nooit opgevallen dat maxolo een zwarte staart had !,grappig he dat ze best wel veel op elkaar lijken !

Nikita_1995

Re: 3-jarige Tinkers/Cobs beleren onder het zadel / vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-05 09:02

jacky2 schreef:
goh, was me nog nooit opgevallen dat maxolo een zwarte staart had !,grappig he dat ze best wel veel op elkaar lijken !

ik heb zijn zoon gezien,heb je ook foto's van zijn dochter ?
heb je mijn email nog gekregen over maxolo ?[/
[/quote]

Het zou inderdaad een leuk tweespan kunnen zijn die twee...

Ik heb ook foto's van zijn dochter, volgens mij heb ik geen mail van jou gehad Jacky2, dus ff opnieuw sturen als je wil Knipoog

Verder wordt Maxolo nu verder beleerd onder het zadel. Zijn leermeester is er gelijk op gaan zitten (is echt niet bang) en na een paar bokjes ging het goed. Dus dat is ook voor elkaar.

De beginselen zijn nu bijgebracht, nu moet alles nog bekrachtigd gaan worden. Maxolo is nog erg jong, dus laat ik hem dit jaar verder met rust, zodat hij zich goed kan ontwikkelen en sterk kan worden.

Leonoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 10:12

Baggio heb ik ook zelf onder het zadel en voor de kar gedaan. Hij was eigenlijk altijd superbraaf en heb nooit enig probleem met hem gehad.... Hij heeft vorig jaar zomer wel 2 maanden rust gehad, toen zat ik zelf op mallorca en die hebben hem erg goed gedaan. Daarna is hij voor de kar gegaan en ik moet eerlijk zeggen, ik had het zelf ook nog nooit gedaan, maar hij liep er zo mee weg....

Ondertussen is ie 4 en wordt hij voor me uitgebracht in de dressuur...

http://www.nsvt.eu
Narolo M1+ 3

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 11:04

Fijn dat Maxolo het zo goed doet! Gefeliciteerd ook nog met zijn veulens.

Vasthi heb ik ook voor de wagen gezet toen ze 3 jaar was. Ze liep er zo mee weg en heeft nog nooit 1 stap verkeerd gezet. Ik vond het ongeloofelijk.

Toen ik haar kocht liep ze al onder het zadel, maar dat kan nooit lang geweest zijn. Ook daarbij is ze altijd heel braaf geweest.

mijn topper Cesair van 't Eemland (Vasthi van 't Eemland X Glen King Hill van de Bonte Parels) 26 mei 2005
*Fenore van Gipsy Spirit*Fenore's Erynn*
Dag lieve Nicole♥, Dag lieve Vasthi♥

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie