wat wordt er gegeven voor een tinkerveulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

wat wordt er gegeven voor een tinkerveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 22:51

Ik zie steeds meer topics verschijnen over hoeveel een tinkerveulen zou kosten.
Ben toch benieuwd, wat zou de mijne ongeveer opbrengen?
(nee hij/zij gaat niet in de verkoop!!)

veulen is een afstammeling van Glenn king hill van de bonte parels.
Moeder 2de premie op keuring
1e veulen had een 1e en een 2e premie op keuring
type Grai
hoogte wordt rond de 1m56/1m59
Wordt een stamboek veulen bij het Nederlands Stamboek.

kleur en geslacht weet ik natuurlijk nog niet, want "het" vertikt het om nog geboren te worden Knipoog

maar als je puur alleen afgaat van wat hierboven staat, wat zou de marktwaarde ervan zijn?

Mariska_28

Re: wat wordt er gegeven voor een tinkerveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 07:13

Ik denk zelf dat er voor de wat lichtere types minder betaald wordt dan voor de zwaardere. Als ik zo zie wat er op marktplaats gevraagd werd, en van prijzen die ik zelf weet, denk ik dat je tussen de 900 en de 1200 kan vragen. Afhankelijk van bont of niet, geslacht en het net vinden van de juiste koper. En of je er echt vanaf moet aan het einde van de zomer. Heb je geen haast kan je altijd meer vragen, en wachtten tot iemand dat er voor over heeft.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 07:30

ik heb de afgelopen maanden het in de gaten gehouden want we wilde een veulen kopen ! Haha!
nu niet meer , maar als het een goede bonte (niets slechts over de effen tinkers ) is zit je zo aan de E1250 tot E1500 euro ! Sigaar
ik vind ,maar dat is persoonlijk, als ik een veulen van ongeveer 900 euro aanklikt dan had ik gelijk iets van nee ! >;)
ik zag dan gelijk iets aan de bouw( vaak ,maar ja het zijn nog veulens, vind ik ze te slank dan,net of ze met iets anders gekruisd zijn !) of iets anders waar je je vinger niet op kan leggen !

een mooie grove effen betaal je ook zo E1000 tot E1500 euro voor ! Cool
ik vind persoonlijk wel dat de prijzen de pan uit rijzen ! Verdrietig

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 08:11

jacky2 schreef:

Ik vind dat superrrr. Zo blijven ze nog een beetje "speciaal" .. En stumuleerd het de fokkerij i.p.v. de handel van uit Engeland en Ierland geimporteerde paarden.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 08:14

dat ze speciaal blijven, dat is wel zo, maar ik snap je tweede zin niet zo ! Verward
kan je dat verder uitleggen ! Pling

violar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 08:14

ik vind dat de prijzen niet te hoog hoor.
iedereen roept allemaal wat duur wat duur!!!

als je er rekening mee houd dat een fokker dekgeld en het hele jaar een merrie moet onderhouden voor dat veulen vind ik 1000 euro zelf aan de lage kant. denk eens aan de hoefsmid, voer stalling dierenarts enz enz voor de merrie.
Daar komt dan de verzorging van het veulen nog bij de eerste 5 maanden.
ik heb vorig jaar prijzen zien staan tussen de 1300 en 2000 euro en vind dat niet overdreven duur.
al helemaal niet voor een mooi veulen met een goede premie en waar stamboekpaieren bij zitten.
tinkers zijn tenslotte raspaarden en ga maar eens kijken wat andere raspardenveulens kosten.
(dan heb ik het niet over shetlanders)

gr violar

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 08:23

nou,
een doorsnee veulen van een willekeurig ras kost geen E1500 euro !
en van de meeste tinkerveulens weet je nog steeds de afkomst nog niet dus hebben ze ook geen goede stamboekpapieren ! Cool

daarentegen heb je helemaal gelijk als je een goede stamboekveulen heb van bv. MAESTRO en CIARA, Vingers aflikken (HEBBEN SAMEN GEEN VEULENS)
dan zou ik zo'n prijs heel normaal vinden ! Pling

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 08:24

jacky2 schreef:
dat ze speciaal blijven, dat is wel zo, maar ik snap je tweede zin niet zo ! Verward
kan je dat verder uitleggen ! Pling
Ik bedoel dat mensen die een (mooie) merrie hebben zien wat er betaald wordt voor een veulen, dan misschien eerder een veulen bij hun merrie fokken. Als de veulens maar heel weinig opbrachten, zouden denk ik minder mensen fokken.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 08:26

jacky2 schreef:
daarentegen heb je helemaal gelijk als je een goede stamboekveulen heb van bv. MAESTRO en CIARA, Vingers aflikken (HEBBEN SAMEN GEEN VEULENS)
dan zou ik zo'n prijs heel normaal vinden ! Pling
Het is dat ie zover weg staat en ik om de hoek ook hele mooie hengsten heb staan.... Anders had ie er al op gezeten Haha!

De duurste veulens zijn denk de de grote (die groter worden dan zeg 1.60) en die daarbij toch zwaar gebouwd zijn en al sok hebben. En mooi bont zijn scheelt ook volgens mij...

violar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 08:34

mischien niet voor een 13 in een dozijn ras, maar denk eens aan een bijzonder ras!!! (en dat is de tinker nou eenmaal Haha! )

Ik zou als het een stamboekveulen was en de vader een goedgekeurde hengst en het veulen een 1 premie had er best wat eurooootjes voor willen geven.

Inderdaad als het een veulen is waarvan zowel moeder als vader niet bekent is en hij/zij een slechte wardering op de keuring had en niet mooi getekend was er geen 2000 euro voor geven
maar stel je eens een mooi bont getekend merrieveulen van een zeer goede vader en moeder, die ook nog eens de 1e premie heeft behaald voor.
Ja dan zou ik er zeker wel wat voor over hebben.
je koopt nu eenmaal maar een keer (hopelijk) een veulen en dan wil je toch het beste en liefste veulen van de wereld lijkt me.

gr violar

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 08:37

violar schreef:
maar stel je eens een mooi bont getekend merrieveulen van een zeer goede vader en moeder, die ook nog eens de 1e premie heeft behaald voor.
Ja dan zou ik er zeker wel wat voor over hebben.

Zoiets bijvoorbeeld? Haha! Tong uitsteken
Afbeelding

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 08:39

ik wou even wat zeggen over dit topic...
Dit was mijn veulen...

" class="postlink">http://Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en die heb ik voor een klein prijsje verkocht.
Ik heb hem nog onder de in dit topic genoemde prijzen verkocht.
Zover ik weet is er niets aantemerken op zijn bouw en karakter.
Maar met een veulen is het altijd een gok. De moeder was irish legacy ( de merrie ernaast en staan op deze site nog betere foto´s van haar.)
De reden dat ik er niet veel voor vroeg is omdat ik graag had dat hij een goede thuis zou krijgen en dat ging mij boven de prijs.
Er zijn genoeg veulens tekoop, maar er zitten veel onbeleerde en verkeerd gebouwde tussen. Heb opzich niets aan te merken op geen enkel paard, maar als je hoop hebt om er verder mee te gaan zou ik als ik jou was toch echt goed uitkijken.
Maar er zijn er nog genoeg tinker veulens voor een leuke en betaalbare prijs die verkocht worden door mensen die gewoon willen dat hun veulentje op een goede plek terecht komen. Het is alleen zoeken... Voor een veulen zonder papieren zou ik niet ver over de 1000 euro gaan, eentje met papieren ( en dan ligt het er nog aan wat voor, hulpstamboek, of het echte definitieve stamboek) liggen de prijzen iets hoger, maar dat wil niet zeggen dat ze beter zijn. Soms ben je beter af met eentje zonder papieren ( en goed gebouwd) dan eentje met papieren ( en minder gebouwd ). Op dit moment denk ik dat papieren nog niet zoveel zeggen over het veulen. We fokken in NL nog niet lang genoeg via stamboek om af te kunnen gaan op papieren.

violar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 08:42

Er zijn genoeg veulens tekoop, maar er zitten veel onbeleerde en verkeerd gebouwde tussen

ik hoop dat een veulen altijd onbeleert is Haha!
violar

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 08:45

[/quote]ik hoop dat een veulen altijd onbeleert is
violar[quote]

heb jij er graag eentje die niet weet wat een halstertje is? Eentje die nog nooit zonder zijn moeder heeft gestaan en dus wanneer je hem koopt dagen niet wil eten en alleen maar naar zijn moeder roept?
Eentje die nog nooit een voetje heeft gegeven?
Eentje die nog nooit aan een touwtje heeft mee gelopen?
Moet ik door gaan?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:03

[/quote] heb jij er graag eentje die niet weet wat een halstertje is? Eentje die nog nooit zonder zijn moeder heeft gestaan en dus wanneer je hem koopt dagen niet wil eten en alleen maar naar zijn moeder roept?
Eentje die nog nooit een voetje heeft gegeven?
Eentje die nog nooit aan een touwtje heeft mee gelopen?
Moet ik door gaan?[quote]

Zo een heb ik gekocht, alleen was ze al 6 1/2 jaar en 500 kilo. Geen probleem, binnen een week kon ze netjes meelopen, vaststaan en voetjes geven. En haar veulen precies hetzelfde, hij heeft 3 keer om z'n moeder geroepen en ging toen eten. Tja tinkers he.

Maar ik vind de prijzen van veulens persoonlijk wel wat hoog (die van volwassen tinkers ook trouwens)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:11

dan heb je geluk gehad, want er zijn genoeg tinkers met serieuze (gedrags)problemen. En ik ken er in mijn buurt genoeg.
Waar had jij jou tinker gekocht? Dat die 6 en een half was en nog nooit een hoefsmit had gezien dan? ( want dat houd in dat ze wel al in de hand was genomen voorheen).
Mijn tinker ( irish legacy) kon ook niets en die heb ik ook alles zelf geleerd. Zelf de hoefsmit was een ervaring en daar is ze nog niet vriendelijk tegen. Laat die man echt werken ( zweten) voor zijn geld.
Maar ik neem aan dat veel mensen toch graag een veulen hebben dat ze al een halster aan kunnen doen, vooral als hij bijvoorbeeld op een manege staat en van zijn box naar een weide of bak geleid moet worden.
Er zijn veel dingen waar je rekening mee moet houden. Chippen en paspoort ben je al snel 100 euro kwijt. Dan heb je nog veulen vaccinaties etc...

Persoonlijk mag ik dan de voorkeur geven aan een groen paard ( omdat dat is wat ik doe, opvoeden en verkopen) maar de meeste mensen willen een opgevoed paard. en dat merk je in de prijzen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 09:32

volgens mij gaan we een beetje offtopic Knipoog
dit veulen heeft dus goedgekeurde ouders en zal dus papieren bezitten Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:48

violar schreef:
mischien niet voor een 13 in een dozijn ras, maar denk eens aan een bijzonder ras!!! (en dat is de tinker nou eenmaal Haha! )

Ik denk dat dat heel persoonlijk is. Voor mij is een tinker namelijk een 13 in een dozijn ras. Er zijn er zo ontzettend veel!
Vind het belachelijke prijzen voor een recreatie paard. (want dat zijn het in principe, net als de haflinger, fjord, etc)
Maar nu zal ik wel half tinkerliefhebbend nederland over me heen krijgen

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:50

Mariska_28 schreef:
jacky2 schreef:

Ik vind dat superrrr. Zo blijven ze nog een beetje "speciaal" .. En stumuleerd het de fokkerij i.p.v. de handel van uit Engeland en Ierland geimporteerde paarden.

dan blijven ze misschien wel speciaal ja maar dan is het wel erg jammer voor de mensen zoals ik die er ook heel erg graag eentje willen hebben maar dat eigenlijk nog lang niet kunnen betalen Verdrietig

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:51

stef schreef:
violar schreef:

Ik denk dat dat heel persoonlijk is. Voor mij is een tinker namelijk een 13 in een dozijn ras. Er zijn er zo ontzettend veel!
Vind het belachelijke prijzen voor een recreatie paard. (want dat zijn het in principe, net als de haflinger, fjord, etc)
Maar nu zal ik wel half tinkerliefhebbend nederland over me heen krijgen

Hamer Blauw oog Nee geintje.. Haha! Ik vind de "betere Tinkers/Cobs" vergelijkbaar met friesen, en dan eigenlijk nog mooier. Er is gewoon veel vraag naar mooie zware brave paarden, voor de recreatie ruiter.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:02

tja maarja, een recreatie ruiter legt over het algemeen geen 3/4000 euro neer (heb ik het even over volwassen paarden)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:09

stef schreef:
tja maarja, een recreatie ruiter legt over het algemeen geen 3/4000 euro neer (heb ik het even over volwassen paarden)
Dus wel... Want het wordt er voor gevraagd en betaald..

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:44

Ja hoor, dat had ik zo over voor een hele mooie tinker merrie van 10 jaar.
Beleerd en heel braaf.

Een mooi veulen met goede papieren is toch zo 1500 euro waard.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 12:27

dan blijven ze misschien wel speciaal ja maar dan is het wel erg jammer voor de mensen zoals ik die er ook heel erg graag eentje willen hebben maar dat eigenlijk nog lang niet kunnen betalen Verdrietig
[/quote]

daar ben ik het mee eens,ik heb macho nou bijn a twee en half jaar, wilde toen dolgraag een tinker ! Knipoog
macho was het duurste van het stel samen met een merrie, ze sprongen eruit !
ik kan je eerlijk zeggen,ik kon het net betalen van het bedrag dat ik gespaard had toen E2500,--(macho was bijna 3 toen,die winter ervoor waren ze net explosief gestegen in inkoopprijs ),
als ik nu macho zou moeten kopen, hoe graag ik ook zou willen, ik zou hem niet kunnen betalen !

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 12:35

jacky2 schreef:

daar ben ik het mee eens,ik heb macho nou bijn a twee en half jaar, wilde toen dolgraag een tinker ! Knipoog
macho was het duurste van het stel samen met een merrie, ze sprongen eruit !
ik kan je eerlijk zeggen,ik kon het net betalen van het bedrag dat ik gespaard had toen E2500,--(macho was bijna 3 toen,die winter ervoor waren ze net explosief gestegen in inkoopprijs ),
als ik nu macho zou moeten kopen, hoe graag ik ook zou willen, ik zou hem niet kunnen betalen !
[/quote]
yip dat bedoel ik.