Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Wat een super mooi beestje!!
Maar het zijn geen types om het zo maar te zeggen voor de springsport, meer dressuur. Je zult ze niet zo snel op wedstrijden zien
viefdepief schreef:Hoi Hoi
Ik heb een vraagje, ik heb namelijk nog nooit een andalusier zien springen, maar kunnen ze het echt niet of wel een beetje maar doet nooit iemand het?
Nouja beetje een rare vraag maar ik vroeg het me gewoon af.
Want ze zijn meestal wel heel sterk, maar dat zullen dan wel andere spieren zijn ofzo

)
cinv schreef:Zo interressante topic![]()
Alvast een paar fototjes van Invierno, oordeel maar zelf![]()
Info: hij heeft maar 3 x gesprongen in zijn leven. Hij moet dus nog erg veel leren maar zijn benen trekt hij heel mooi in en mijn vriend zou er willen mee springen op wedstrijd.
Enfijn om op je vraag te beantwoorden
PRE's (andalusiers) zijn graag gezien en meestal gekocht door ruiters die in de dressuur verder willen.
Waarom ? omdat deze paarden op het heel begin speciaal gefokt zijn om de stier te kunnen 'ontwijken'. Ze moesten vlug kunnen draaien stoppen omkeren en noem maar op...ze hebben een sterk achterhand en hun morfologie is bestudeerd geweest.
Hun beenderen zijn zoveel graden gekanteld daarvoor.. (sorry kan het moeilijk uitleggen in ndls hoopelijk begrijp je me..)
Dus waarom er niet mee gesprongen word normaal is door dit allemaal, moest je een anda kopen en een springcarrière wilt uitbouwen dan mag je er zeker van zijn dat u paard problemen zal krijgen.
P.S ik zeg niet dat ze dat niet krijgen met dressuur maar je moet met alles opletten en niet overdrijven.
Maar deze paarden zijn dus zeer geschikt om te verzamelen en snel zijn ze niet (ik spreek van ervaring , heb nog een ander paard een SBSer met heel veel bloed)
Daarom zijn deze paarden meer dressuur gericht
Van Lusitano's spreek ik niet want die ken ik niet zo zeer maar die hebben meer ander bloed gekregen (volbloed-cruisingen) dan Pre's op een gegeven moment vroeger.
Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb...