vraagje over pinto

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

vraagje over pinto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 23:59

hoi
dit is mijn pinto van 7 jaar , een ruin , pacha
k huur dit paard en hij is normaal gezien een volle pinto , geen papieren.
kan iemand mij wat kenmerken geven die eigen zijn aan dit ras ?
commentaar op de foto's mag ook ? Ziet hij er erg raszuiver uit ? ik heb niet erg veel verstand van rassen en krijg graag wat meer info over het ras pinto ! alvast bedankt !

http://img37.exs.cx/img37/8278/dsc077221wb.jpg

http://img193.exs.cx/img193/7542/dsc077145su.jpg

mooi hoofdjuuuh

http://img37.exs.cx/img37/4081/dsc077719yx.jpg
dit ben ik op pachatje

http://img193.exs.cx/img193/4972/dsc077172zr.jpg

rolleeeeeeeeeeeeen

http://img37.exs.cx/img37/9917/dsc077650ok.jpg

hier doe ik jammergenoeg mijn hielen te veel omhoog

http://img193.exs.cx/img193/8524/dsc077805mg.jpg

op stal .....

http://img37.exs.cx/img37/3907/dsc077680xd.jpg

galop

[edit]Hele grote foto's in links veranderd, Jantien[/edit]

Laatst bijgewerkt door Jantien op 12-03-05 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Re: vraagje over pinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 00:05

Wat bedoel je met dat het een volle pinto is? Een pinto is in nederland niks, bestaat niet.
Je hebt in amerika wel een pinto register, maar dan moet ie daar dus ingeschreven staan.
Gewoon een leuke bonte pony (alleen onwijs grote foto's, heb al ge TeMd)

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 00:09

hoj
ik bedoel dat hij 100 procent pinto is.
Dat zegt de eigenares tenminste en enkele mensen die hem al zijn komen bekijken voor zijn gangen en zo.
Dit paard is niet afkomstig uit belgie ( ik woon in belgie )
dus het kan toch een pinto zijn ?
daarbij hij is 1m72 dus een pony zou ik niet zeggen;)

alvast bedankt voor je reactie

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 00:42

IMO heb je het over een pinto als ie Pinto geregistreerd is (amerika) Misschien hebben andere landen ook wel zo'n stamboek, maar dan moet ie papieren hebben. Dus gewoon een leuk bont PAARD Knipoog

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 01:00

Om te beginnen is een pinto niet een ras maar een kleur definitie ... in feite de amerikanse benaming voor een bonte paard.

In USA is er een Pinto Register, zoals eerder vermeld, en hierin worden ponies, paarden en zelfs miniatuurtjes ingeschreven.

Hier is een site die over Pinto's gaat:
http://www.imh.org/imh/bw/pinto.html#breed

thiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 12:12

Hij ziet er toch uit als een pinto.Zou me er geen zorgen over maken.Amaai zeg en zo groot!Is wel een leuk paardje!!Heb zelf ook één,maar is een kruising (ziet er wel uit als een pinto)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 12:29

wanneer ziet een paard eruit als een pinto dan? Als ie vlekken heeft?

thiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 19:39

Denk als de vader of moeder een pinto was.Weet het niet zeker.Ik noem een gevlekt paard (geen tinker) al vlug een pinto (niet altijd juist natuurlijk)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 21:48

Klopt ook, in nederlands heet een gevlekte paard ... bont, en in het engels heeft een gevlekte paard ... pinto.

Een gevlekte tinker wordt niet aangezien als een pinto omdat het een boerenpaard (koudbloed) is met 'draft' bloed en pinto's worden gedacht meer 'bloed' te hebben als rijpaard dan een boerenpaard.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 13:41

is het dan juist dat ik hem een pinto noem ? hij is nl geen tinker hé Lachen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:01

Ja, hij is pinto van kleur. Knipoog

Wat betreft zijn ras: Aangezien zijn maat (172cm) zou het zelfs niet kunnen zijn dat het een warmbloed afstamming is? In nederland staan er verschillende WB pinto hengsten.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 14:05

dankuwel Lachen

dus zijn kleur is pinto ? of gelik aan bont ?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:09

Hi, vind het paardje een mooi voorbeeld van een bont warmbloedpaard. Die komen aardig veel voor. Je kan het natuurlijk een pinto noemen, maar die hebben niet meer raskenmerken dan bont of bonte genen (zgn stocktype). Denk dat de verwarring in Europa een beetje komt door het beleid in de VS, die voor de aparte tekening wel een vereniging hebben waar je het paard kan laten registeren. Ze hebben daar ook een vereniging voor Palomino's.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:27

bonitobol schreef:
dankuwel Lachen

dus zijn kleur is pinto ? of gelik aan bont ?

Is een en hetzelfde naar verlang de taal dat je gebruikt!

In engelse taal = pinto.
In nederlandse taal = bont

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:34

Lise81 schreef:
Denk dat de verwarring in Europa een beetje komt door het beleid in de VS, die voor de aparte tekening wel een vereniging hebben waar je het paard kan laten registeren. Ze hebben daar ook een vereniging voor Palomino's.

Klopt helemaal ! In USA 'erkennen' palomino zelfs als een Ras !!! Verward

Je kan bijvoorbeeld een warmbloed (Ras) paard registeren in zijn Ras Stamboek, als het bont is in de Pinto Register en in de International Coloured Sport Horse Register, en als het dan ook nog Palomino bont is met minimale aftekenen .. in de Palomino Stamboek. Het krijgt natuurlijk zijn levensnummer (voor de passport enz) alleen van zijn Ras Stamboek. Het kost alleen veel geld ... lidmaatschap en dan registratie van paard.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 22:47

dankuwel allebei Lachen ik heb heel veel gehad aan jullie commentaar.

Ik vind het ook erg vriendelijk Lachen

groetjes mieke

Gwennie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 03:18

Beste,

Je kan best je paardje een Pinto noemen. Elk gevlekt paard, dat geen koudbloed is (zoals een Tinker), mag in principe geregistreerd en Pinto genoemd worden. Er kunnen dus heel verschillende types bestaan. Pinto duidt eerder op een kleur dan op een ras. Voor Paints is dit niet zo. Paints zijn altijd Quarter horses, maar behoren tot een apart stamboek en worden dus als apart ras gezien. De raskenmerken horen voor Paints dus ook wel zuiver te zijn.

Ik zou je er niet zo'n zorgen over maken of je er teveel vragen bij stellen (je paardje doet dit ook niet) en vooral genieten van je mooie, goede en waarschijnlijk ook lieve paardje.

Groetjes

Gwennie4

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:10

Topic is al 6 jaar oud!

Citaat:
Pinto duidt eerder op een kleur dan op een ras

Nee hoor ... 'Pinto' duidt op een patroon niet op een kleur!

Citaat:
Paints zijn altijd Quarter horses

Sorry ook niet waar ... Het APHA is dusdanig ontwikkeld door de jaren dat het zo goed als 'ras' kenmerken heeft ontwikkeld en waar 'zuiver' Paints met elkaar gekruisd werden. Gevolg is dat er bloedlijnen bestaan waar al in verschillende generaties geen Quarter aan te pas gekomen is. Wel werden Quarters aanvaardt die te veel wit hadden en dus buiten de registratie van het AQHA vielen. Maar de laatste paar jaren is het beleid verandert.

Gwennie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:43

Ah oei dat had ik niet gezien dat deze topic al 6 jaar oud is... Was op zoek naar iets en kwam hier toevallig op en wou graag antwoorden dus heb me geregistreerd...

Ja maar geldt dat ook voor de APintoHA? Pinto is toch een kleur of niet? Het patroon wordt toch onderverdeeld in Overo of Tobiano? Een Paint heeft een totaal ander vlekkenpatroon. Alle Paints in Amerika stammen toch af van de Quarter Horse? Ze noemen het geen Quarter horses niet meer, maar de uiterlijke kenmerken van Paints zijn wel dezelfde als van Quarter Horses, enkel op de kleur na. Daarom is het een apart ras ondertussen, omdat ze idd steeds met zuivere Paints zijn blijven kruisen. (maar dat zei ik toch ook? Dat ze als apart ras worden gerekend?) Ik heb veel Pinto's gekend met papieren die er qua bouw enz heel verschillend uitzien, wat voor Paints veel minder geldt.
En Quarter horses die met te veel wit wel tot de Paint Horse Association werden toegelaten, zegt het dan toch zelf?
Hoe dat beleid veranderd is weet ik niet. Als je daar info of een link over weet, mag je die altijd doorsturen.

Weet jij toevallig ook hoe ik in mijn bestanden foto's klein genoeg kan maken om hier een profielfototje toe te voegen?

Groetjes, Bedankt voor je reactie

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:15

American Paint Horse Association = APHA
En nogmaals, je zegt het zelf, Pinto is de beschrijving van een patroon en dan wel een paard met vlekken (bont : zij het tobiano of overo) en niet van een kleur. Pinto is een beschrijving van een bonte paard, zij het een miniatuur, een Clysdale, een warmbloed, of een barok-fries. Heeft hier absoluut niets met Ras te maken.

Paints hebben dezelfde genetisch patronen maar zijn Stamboek, cq Ras, paarden. En niet alle Paints stammen af van Quarter Horses ... ligt eraan natuurlijk hoe ver je terug wilt gaan ... want 'in the beginning' ging het over de Paint ponies die gefokt werden door de Indianen.

Genetisch hebt je ALTIJD eerst de kleur (zwart, vos, bruin, palomino, valk, enz enz) EN dan pas de patroon (Tobiano, Overo, Leopard).

Maar een simpel goggle op APHA en AQHA kan meer informatie geven over de geschiedenis van de twee rassen, en ook van de Register (heeft GEEN Stamboek erkenning) Pinto.

Gwennie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:01

Ja ok daar was ik misschien mis in het is idd een patroon, want datzelfde patroon kan verschillende kleuren hebben. Wat ik eigenlijk ook wilde zeggen is dat Pinto niet naar een ras verwijst en een Paint wel. Maar een Clydesdale is geen Pinto hoor. Een, het is een koudbloedig paard, twee, het is voornamelijk een effen gekleurd paard met witte benen en bles, waarbij aftekeningen op de buik toegestaan zijn, drie, ze worden al tot een apart ras gerekend en er zijn ook rassen die bont zijn, maar geen Pinto genoemd worden, zoals de Tinker.
Ik ben het ermee eens dat het er van afhangt hoever je wilt gaan, maar dat geldt voor veruit alle rassen hé. Mustangs stammen af van de tamme paarden van de Spaanse conquistadores omdat na de laatste ijstijd in Amerika geen paarden meer voorkwamen. Deze stamden op hun beurt dan weer voornamelijk af van de Arabische volbloed en de Andalusiers (waar de Arabische volbloed dan weer een grote invloed in heeft gehad). Naar ik vermoed weet je dat ook wel. Het is wel zo dat Amerikaanse Paints erg verwant zijn aan de American Quarter horse, die voornamelijk zijn ontstaan uit Arabische en Engelse volbloed (waarbij Arabische volbloed weer veel invloed heeft gehad). Ze zijn zo verwant dat je kunt stellen dat een Paint een Quarter horse is met vlekken. Maar ja een Quarter ga je ook geen Arabier meer noemen, enkel omdat hij ervan afstamd hé, dus in dat opzicht ben ik waarschijnlijk ook wel mis dat een Paint dan nog Quarter genoemd kan worden.

Enz...

Bedankt voor je reactie.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:09

ELKE en ook ELKE bonte paard, of liever gezegt een paard met vlekken ongeacht hoe groot ze zijn, wordt Pinto genoemd!

Nogmaals het is geen kleur en geen ras maar een beschrijving van een paard, ongeacht maat of ras, die vlekken heeft.

Clysdales zijn bekend dat zij Sabino en Splash hebben en in sommige gevallen is de Sabino dusdanig aanwezig dat je royale vlekken hebt. OK niet geheel genetisch correct misschien maar ook deze paarden met grote sabino vlekken worden, of kunnen, Pinto genoemd ... alleen omdat het dan een gevlekte of bonte paard beschrijft.
Dit is een voorbeeld van een Clydesdale x Paint cross ... een gevlekte paard die je een Pinto noemd: http://www.freehorseads.com/class/images/70347.1.jpg.

Zeg niet naar een AQHA fokker dat een Paint een Quarter is want dan hebt je de grootste ruzie! Een Quarter kan ingeschreven worden in het APHA Stamboek omdat het niet opgenomen wordt in het AQHA omdat het te veel wit heeft boven de knieen, maar een 'effen' Paint kan Nooit en Nimmer ingeschreven worden in het AQHA, zelfs ook niet als het een afstamming is van 'overgelopen' quarters. Just Not Done!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:10

Topic is inmiddels 6 jaar oud dus hier een slotje