draver en schakelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_W

draver en schakelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 21:20

Oke, oke, een beetje vage titel en misschien hoort het wel helemaal niet hier, maar bij RT, maar omdat ik de draverkenners hierover wil benaderen, omdat rijpaardenmensen vaak toch niet weten hoe dit bij een draver werkt, toch maar ff hier. Clown

Morespeed is echt een schat van een paard en vroeger kon je er echt een klein kind mee weg sturen, het is zelfs het eerste paard wat ik ooit alleen reed voor de kar. Zo mak was ie toen, gewoon lekker met losse lijntjes. Maar de trainer waar ie toen bij stond vond dat ik hem aan het bit moest rijden. Daar was ik het niet mee eens, dus ik reed hem altijd met losse lijntjes en aangezien ik hem altijd reed, was ie hartstikke mak en rustig en had ie geen harde mond. Pling

Maar toen verhuisde die trainer naar Friesland en toen kon ik Mores dus niet meer elke dag rijden en die trainer is hen zelf gaan rijden, aan het bit dus, wat bij deze trainer betekent dat ie heet moet zijn Huilen .

daar pluk ik nu dus de rotte vruchten van. Mores heeft namelijk sinds een tijdje de neiging steeds maar te willen versnellen en als ik hem dan wil terugnemen, wordt ie heet, dan gaan zijn kiezen op het bit, zijn nek eronder en dan stiert ie gewoon door. We gaan niet aan de kletter hoor, maar ik trek me helemaal lam en da's niet de bedoeling Verdrietig .

Dat ie zo is sinds een tijdje is omdat ik een aantal verkeerde verzorgers heb gehad en er hebben af en toe een paar rijpaardmensen op hem gereden. Boos! Die probeerden hem dus terug te nemen door los-vast enzo te doen. Dat werkt dus vaak gewoon niet bij een draver, omdat dat de manier is waarop ze aan het bit gereden worden als ze snel gewerkt worden (grofweg gezegd)

Vanavond was ik hem weer aan het rijden en hij begon weer te stieren, toen werd ik zo kwaad!! Boos! Ik heb toen de lijnen maar van het bit afgehaald en aan de neusriem vastgemaakt, toen was het over en konden we verder lekker ontspannen rijden Pling . Hij doet het dus echt op het bit

Ook als ik hem rustig terugneem, blijft ie het proberen om harder te gaan, hij wil alleen maar versnellen en dat mag dus niet van mij en utieindelijk wordt het altijd een gevecht, ik wil dat niet meer!!

Dit probleem speelt zich vrijwel uitsluitend op de terugweg voor, de heenweg is ie gewoon het makke hondje wat ie vroeger ook was en wat ik hoop dat ie ooit op de terugweg ook weer wordt. Knipoog

Nina_rex

Re: draver en schakelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 21:54

Je zegt zelf al dat aan het bit rijden geen oplossing is, aangezien hij geleerd heeft dat hij dan hard moet gaan. Ik heb ongeveer hetzelfde gehad, en dat opgelost door consequent los te laten.
Dus gewoon laten stappen aan de lange teugel zo hard als hij wil, en pas op het moment dat hij echt uit zichzelf aandraaft terugpakken en dan direct weer loslaten. Dus niet wachten tot hij loslaat, want dan kun je wachten tot je een ons weegt. Verder is het ook een vorm van spanning, dus probeer zelf verder zo ontspannen mogelijk te blijven en hem ook. Bijv. even rustig stil blijven staan, evt wat laten grazen. Hij moet weer een beetje leren relaxen.
Als je er zelf moeite mee hebt raad ik je aan een paar (goede) westernlessen te nemen, die methode werkt best goed bij zo'n heethoofd.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 22:00

stappen doet ie aan een lange teugel, geen probleem, zelfs niet als net daarvoor heeft lopen stieren. Draven daarentegen gaat dus gewoon niet, als ik hem laat gaan aan een los teugeltje dan zijn we binnen 5 minuten van achter naar voor door het bos en als ik dat dan drie keer doe, wordt ie steeds gekker en na 4 keer is ie kreupel Boos!

Echt, mijn verzorgsterd wisten dus niet wat terugnemen was en die lieten hem dus maar aan een los teugeltje en nou is zo vervelend, bij hun ging ie dus ook van achter naar voor door het bos in 5 minuten Boos!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 22:01

Mackie schreef:
na 4 keer is ie kreupel Boos!

(

Hij heeft artrose in zijn voorbenen. Ik kan gewoon met hem rijden, maar dat harde rijden is dus gewoon taboe

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 22:08

Mackie schreef:
Ik heb toen de lijnen maar van het bit afgehaald en aan de neusriem vastgemaakt, toen was het over en konden we verder lekker ontspannen rijden Pling . Hij doet het dus echt op het bit

Oja, ik heb hem al in zijn mond gevoeld, hij heeft wel een klein beetje scherpe randjes, maar die zijn niet zo scherp dat ie daar nou zo vervelend op moet doen. Heeft ie anders ook nooit gedaan op dot soort randjes

thiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 11:23

Denk dat dit typisch is voor dravers.Heb dit al bij veel dravers gehad (zere armen en rug hou je ervan over van dat getrek).Bij sommige hielp het om wat zig zag over de baan te draven (bij andere niet werden er nog gekker van).Ander bit kan ook al eens helpen.Wat andere bij rijpaarden doen helpt bij mij ook niet.Los laten en trekken helpt niet (als een speer ervan door).Hangen op het bit loslaten zeiden ze,resultaat paard en ik gevallen.Doe ik nooit meer.Misschien is een beetje experimenteren met andere bitten?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 11:47

Precies de reden waarom ik met hackamore rij. ofir wandeld vrolijk door het bit heen als ie daar zin in heeft. Knipoog Keertje lenen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 11:54

Precies. Je hebt al aangegeven dat als je de teugels aan de neusriem doet, dat het dan over is. Wat houd je dan tegen om bitloos te gaan en blijven rijden?

Je kunt zelfs combineren, en met dubbele teugels rijden; 1 teugel aan de neusriem of aan een hackamore, en 1 teugel aan het bit.
Zo kan je je paard weer leren normaal op een bit te gaan reageren, als je dat toch liever hebt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 13:01

Moeilijk op te lossen. De beste remedie is het voorkomen, dus in de dravertraining ook niet altijd zo aan het bit te rijden (wij hebben nooit trekkers op stal gehad als we ze zelf hadden geleerd), maar daar heb jij nou even niks aan.

Als ik zo'n paard om school, dan komt daar toch wel veel in de bak rijden bij kijken. Veel voltes als er gestierd wordt, en niet los gooien maar een vriendelijk contact houden - en wachten tot het paard gekalmeerd is Lachen - en daarna weer rustig verder rijden. Dit consequent volhouden tot het paard merkt dat teugelcontact niet meer betekent dat hij sneller moet. Uiteraard kun je bitloos gaan rijden, dan is het probleem in 1 keer over, maar ik weet niet wat je wil?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 14:06

ik heb dravers gereden die uitgekoersd waren.
ze deden het allemaal, druk op teugel? ----versnellen.
geen druk?----langzamer.

oplossing is bezig gaan met je zithulpen.
langere teugels met zo min mogelijk druk, echt miligrammen in je hand hebben..
ik deed het echt zo, zodra ik merkte dat ik teveel druk had en het dier dus harder ging, liet ik de teugels een fractie vieren, waarna het dier langzamer ging, dan uitgebreid belonen!!!
ook stemhulpen helpen heel goed hier.
dit duurt een tijdje, paard moet leren om op zit terug te gaan in gang, en niet op teugeldruk, vandaar de teugels tijdelijk wat langer.
na een tijdje zul je merken dat het paard op je zit gaat reageren, en dat het beter wordt.

maar ja zoals met alles:
geduld!!!!

thiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 18:37

En wat doe je dan als hij even hard gaat met of zonder druk op de teugels?Ik heb zo'n paardje 6 jaar gehad,heeft het nooit afgeleerd.Op de volte zetten was hetzelfde als omver gaan,minderde er totaal niet voor.Trekken aan de teugels,ging hij er helemaal ophangen,loslaten ging hij nog harder.Heb er ook gehad die het na een tijd snapte,maar hij heeft het nooit geleerd (ook niet voor de sulky).Misschien dat hij daarom zo'n goed koerspaard was.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 23:21

thiry schreef:
En wat doe je dan als hij even hard gaat met of zonder druk op de teugels?Ik heb zo'n paardje 6 jaar gehad,heeft het nooit afgeleerd.Op de volte zetten was hetzelfde als omver gaan,minderde er totaal niet voor.Trekken aan de teugels,ging hij er helemaal ophangen,loslaten ging hij nog harder.Heb er ook gehad die het na een tijd snapte,maar hij heeft het nooit geleerd (ook niet voor de sulky).Misschien dat hij daarom zo'n goed koerspaard was.

ik geef hem dus niet de kans om te versnellen, want ik wil geen kreupel paard, ik heb genoeg ellende gehad met hem wat dat betreft, dus ik ben wel voorzichtig met hem, maar die drang om alsmaar te versnellen is er gewoon wel van zijn kant en eigenlijk voornamelijk op de terugweg. Vandaag liep ie dus ook al weer gewoon door de neusriem heen. ik heb met een hack gereden, ging ene hele tijd goed, totdat ie doorhad dat ie daar ook doorheen kon lopen.

Ik denk dat ie gewoon veel energie heeft. Als ik met hem rijdt, draaf ik het merendeel, laat hem maar moe worden. Mijn verzorgsters echter, die stappen het merendeel met hem, daar is ie niet echt van onder de indruk Bloos

thiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 18:36

Dat is misschien te proberen.Maar doet hij dat bij iedereen willen versnellen?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 21:11

thiry schreef:
Dat is misschien te proberen.Maar doet hij dat bij iedereen willen versnellen?

ja, hij doet het bij iedereen. en bij mij blijft het bij willen versnellen en anderen geven hem de kans om te versnellen en dan gaat ie dus. Maar wat is te proberen??

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:47

Ten eerste blijf zelf rustig en ontspannen. Misschien kan je proberen om met zijn neusriem en een bit te rijden, dubbele teugels dus. Dit kan je dan langzaam afbouwen naar of alleen bit of alleen neusriem. Misschien is de optie van westernles niet zo gek. Die rijden op ontspanning en daar ben jij ook naar op zoek.
Scherpere bitten en een mechanische hackamore zijn, volgens mij, geen optie. Die zorgen voor meer druk en dus meer reden om weg te rennen.
In mijn geval (= niet zo extreem als jouw verhaal) werkt een sterke ophouding (soms zelfs ruk) zodra ze gaat versnellen en daarna weer losse teugel wel goed. Te lang trekken werkt toch niet en het paard wint dat ook altijd. Maar het moet natuurlijk niet gevaarlijk worden dus als jouw paard dan weg rent, niet doen.
Ik neem aan dat je wel al met een martingaal rijdt zodat je wat meer te zeggen hebt als hij zijn kop er op zet.
Verder oefenen in de bak met rustig draven d.m.v. veel slangevoltes etc. Hard draven door een korte bocht is veel moeilijker. Veel praten en belonen met je stem kan geen kwaad (en helpt volgens mij altijd).
In ieder geval succes met het vinden naar een oplossing.

thiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:11

Om hem meer te laten werken,zodat hij wat moe wordt.Misschien dat hij rustiger wordt.Het is niet gemakkelijk en sommige zullen het nooit afleren (heb 6 jaar zo'n paardje gehad).Heb ook alles geprobeerd (andere bitten,trekken,zig zag rijden,is rukken aan de teugels).Het beste bij hem was proberen kalm te blijven en zo lang mogelijk van het bit proberen af te blijven (met een licht bitje kon je hem niet stoppen,reed dus met een pelham met 2 teugels),hier kon je hem iets de baas mee.Probeer anders is met stemhulpen of er tegen te praten om hem rustig te houden (dit helpt bij de draver die ik nu heb);

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 09:18

Hallo Dames,

Heb heel de topic gelezen. Heb dan wel geen draver maar wel een tinker die dezelfde problemen vertoont als jouw draver Mackie. Ik word er ook moedeloos van heb al van alles geprobeerd. Inderdaad als ik losse teugel geef wordt ze rustig en als ik de teugel aanpak versneld ze.

Ik ben niet bang dat ze zo hard gaat, maar heb al wat zere armen en schouders eraan overgehouden.

Ben wel blij dit te hebben gelezen. Verder heb ik weleens gehoord dat ze harder kunnen gaan omdat ze balansproblemen hebben en dat ze op eigen benen moeten gaan leren lopen.

Afbeelding

Nikita (mijn racetinker) is echt een grote schat, daarom houd ik het ook vol met haar, anders weet ik niet wat ik gedaan had, want het is echt niet leuk om elke keer zo hard te gaan door de baan met zere armen en schouders.

Ook heb ik weleens een buitenrit met een halster ipv hoofdstel gereden en dan op stem- en zithulpen, dat ging overigens prima.

Mackie succes ermee in ieder geval!

Groetjes Dienie

thiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 11:50

Het is niet gemakkelijk en denk soms dat we de paardjes maar moeten nemen zoals ze zijn.Ik denk om een middenweg te zoeken die jullie allebij ligt.Ik heb het uiteindelijk ook zo gedaan.Sommige keren ging het goed,andere trok hij weer de armen uit m'n lijf.Geef de hoop niet op!