Morespeed is echt een schat van een paard en vroeger kon je er echt een klein kind mee weg sturen, het is zelfs het eerste paard wat ik ooit alleen reed voor de kar. Zo mak was ie toen, gewoon lekker met losse lijntjes. Maar de trainer waar ie toen bij stond vond dat ik hem aan het bit moest rijden. Daar was ik het niet mee eens, dus ik reed hem altijd met losse lijntjes en aangezien ik hem altijd reed, was ie hartstikke mak en rustig en had ie geen harde mond.
Maar toen verhuisde die trainer naar Friesland en toen kon ik Mores dus niet meer elke dag rijden en die trainer is hen zelf gaan rijden, aan het bit dus, wat bij deze trainer betekent dat ie heet moet zijn
.daar pluk ik nu dus de rotte vruchten van. Mores heeft namelijk sinds een tijdje de neiging steeds maar te willen versnellen en als ik hem dan wil terugnemen, wordt ie heet, dan gaan zijn kiezen op het bit, zijn nek eronder en dan stiert ie gewoon door. We gaan niet aan de kletter hoor, maar ik trek me helemaal lam en da's niet de bedoeling
. Dat ie zo is sinds een tijdje is omdat ik een aantal verkeerde verzorgers heb gehad en er hebben af en toe een paar rijpaardmensen op hem gereden.
Die probeerden hem dus terug te nemen door los-vast enzo te doen. Dat werkt dus vaak gewoon niet bij een draver, omdat dat de manier is waarop ze aan het bit gereden worden als ze snel gewerkt worden (grofweg gezegd)Vanavond was ik hem weer aan het rijden en hij begon weer te stieren, toen werd ik zo kwaad!!
Ik heb toen de lijnen maar van het bit afgehaald en aan de neusriem vastgemaakt, toen was het over en konden we verder lekker ontspannen rijden
. Hij doet het dus echt op het bitOok als ik hem rustig terugneem, blijft ie het proberen om harder te gaan, hij wil alleen maar versnellen en dat mag dus niet van mij en utieindelijk wordt het altijd een gevecht, ik wil dat niet meer!!
Dit probleem speelt zich vrijwel uitsluitend op de terugweg voor, de heenweg is ie gewoon het makke hondje wat ie vroeger ook was en wat ik hoop dat ie ooit op de terugweg ook weer wordt.
- en daarna weer rustig verder rijden. Dit consequent volhouden tot het paard merkt dat teugelcontact niet meer betekent dat hij sneller moet. Uiteraard kun je bitloos gaan rijden, dan is het probleem in 1 keer over, maar ik weet niet wat je wil?